در حالي که کابل آماده مي شود مسئوليت تامين امنيت را از نيروهاي ناتو تحويل بگيرد، معاون اول رئيس جمهور افغانستان هشدار داد وخامت اوضاع امنيتي مي تواند انتخابات اين کشور را در سال 2014 به خطر بيندازد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛‌ محمد قسيم فهيم در مراسم يازدهمين سالگرد کشته شدن احمد شاه مسعود فرمانده نيروهاي مخالف طالبان اعلام کرد: «ما دو چالش بزرگ در يک سال و نيم آينده داريم: نخستين چالش، خروج نيروهاي خارجي است و دومين آزمون، انتخابات رياست جمهوري سال دو هزار و چهارده است».

قرار است حامد کرزاي رئيس جمهور افغانستان که از زمان سرنگوني رژيم طالبان در پي حمله تحت رهبري آمريکا به افغانستان در سال دو هزار و يک تاکنون تنها رئيس دولت منتخب در اين کشور بوده است، در سال دو هزار و چهارده از قدرت کناره گيري کند.

انتخاب مجدد کرزاي در سال دو هزار و نه با تقلب گسترده همراه بود و جامعه بين المللي، انتخابات آينده در افغانستان را به عنوان يکي از آخرين موانع مهم باقي مانده پيش از خروج نيروهاي رزمي ناتو از اين کشور در پايان سال دو هزار و چهارده قلمداد مي کند.

فهيم که يکي از قدرتمندترين جنگ سالاران افغان و وزير دفاع سابق افغانستان است، خواستار ارائه سلاح هاي بيشتر به نيروهاي امنيتي افغان شد که توسط ناتو آموزش داده مي شوند.

وي گفت: «اگر ملت افغانستان از نيروهاي امنيتي حمايت کند و نيروهاي ائتلاف، نيروهاي افغان را به طور کافي مجهز و مسلح کنند، اين اقدام خوبي خواهد بود. اگر آنها اين کار را نکنند، به طور حتم، مشکلات امنيتي در افغانستان پس از سال دو هزار و چهارده به وجود خواهد آمد».

فهيم در دهه هشتاد ميلادي تحت فرماندهي مسعود با نيروهاي شوروي مبارزه کرد و سپس به يکي از فرماندهان نظامي اتحاد شمال تبديل شد که در سال دو هزار و يک به نيروهاي تحت رهبري آمريکا براي سرنگون کردن رژيم طالبان  پيوست.

وي گفت: «اگر اوضاع امنيتي وخيم شود، من فکر نمي کنم ما انتخاباتي شفاف و سراسري داشته باشيم تا همه افغان ها بتوانند در آن شرکت کنند و راي بدهند».فهيم يک تاجيک است که دومين گروه قومي بزرگ در افغانستان پس از پشتون هاي اين کشور به حساب مي آيد.

برچسب ها: کرزای ، افغانستان ، امنیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار