گستردگي رسانه هاي جمعي با توجه به قرار گرفتن امر اطلاع رساني فوري در باب انتشار آثار ادبي، كپي برداري در شعر فارسي را مشهود كرده است.

احمد نادمي شاعر در گفتگو با خبرنگار بخش ادبیات باشگاه خبرنگاران با اشاره به آنكه سرقت ادبي از تذكره هاي اوليه خلق شده در تاريخ ادبيات فارسي تا به امروز تداوم داشته افزود: در حال حاضر نيز ميزان كپي برداري نسبت به گذشته كاهش يا افزايش ندارد.
وي در ادامه كپي برداري را در عمل سرقت ادبي دانست و گفت: در حال حاضر كپي برداري روند هميشگي خود را طي مي‌كند اما هم اكنون برخلاف گذشته به دليل گستردگي رسانه هاي جمعي اين امر بيشتر مشهود شده است.
اين شاعر همچنين اطلاع رساني فوري در باب انتشار آثار ادبي را به  عنوان يكي از خدمات رسانه ها به ادبيات برشمرد.
وي اظهار داشت: امروزه خوشبختانه با  گستردگي رسانه هاي جمعي تشخيص آثار كپي برداري شده از اصل آثار آسانتر از گذشته شده است.
نادمي در ادامه با صحه گذاشتن بر اين امر كه تا به امروز مسئوليت داوري آثار چند جايزه و جشنواره ادبي را برعهده داشته تصريح كرد: به شخصه، تا به امروز و در روند داوري آثار ارسالي به جشنواره ها و جوايز ادبي با كپي آثار خود به نقل از فردي ديگر مواجه نشده ام، اما از شاعران ديگر مجرب در امر داوري وجود چنين مواردي را شنيده  ام.
وي در پاسخ به اين سوال كه برخورد شاعران در مواجهه با چنين مواردي چيست گفت: برخورد با كپي برداري از شعر داوران جوايز و جشنواره هاي ادبي به خصوصيات اخلاقي و رفتاري صاحبان اثر بستگي دارد.
نادمي درباره دلايل بروز كپي برداري در شعر و نحوه جلوگيري از افزايش آمار مصاديق اين مورد افزود: در کشور ما كه شعر علاقمندان زيادي دارد كپي برداري خواه ناخواه پيش مي‌آيد.
اين شاعر اظهار داشت: تربيت ذهني شاعران بهترين راهكار براي پيشگيري از افزايش آمار كپي برداري در شعر است./ه
برچسب ها: شاعر ، نویسنده ، کپی ، داوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار