"گرت پورتر" روزنامه نگار تحقيقي و مورخ آمريکايي گفت اظهارات رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا در انگليس بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل را از حمايت آمريکا از حمله احتمالي تل آويو به ايران نااميد کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ پورتر در گفتگو با شبکه ريل نيوز گفت :تلاش هاي بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل براي تهديد ايران به جنگ با يک مانع بزرگ مواجه شده است. البته اين بيش از يک مانع است.
دولت باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا اينک ژنرال "مارتين دمپسي" رئيس ستاد مشترک ارتش اين کشور را به انگليس فرستاده است که وي در آنجا سخناني گفت که نظام سياسي اسرائيل را واقعا تکان داده است. من بر اين باورم که اين اظهارات موجب خواهد شد تا نتانياهو در راهبرد خود تجديد نظر کند.
دمپسي گفت حمله اسرائيل به ايران موفقيت‌آميز نخواهد بود. اما اصل اظهارات ژنرال دمپسي در گفتگو با مطبوعات اين بود که اگر اسرائيلي ها بخواهند به ايران حمله کنند من نمي خواهم همدست آنها باشم. کاملا روشن است  منظور وي از اين سخن اين است که دولت آمريکا نمي خواهد در اين حمله همدست اسرائيل باشد.
اسرائيل نيز بخوبي متوجه منظور دمپسي شد و دريافت که اين حرف به منزله يک نه بزرگ به سخنان جنگ طلبانه نتانياهو عليه ايران است. واکنش اسرائيلي ها به اين اظهارات که نمونه آن را مي توان در اظهارات "گيورا آيلند" مشاور امنيت ملي سابق دولت اسرائيل مشاهده کرد که گفت نتانياهو جز عقب نشيني از برنامه خود که شايد نزديک به يک سال است ادامه دارد  چاره ديگري ندارد.
نتانياهو در اين مدت تلاش مي کرد جهانيان را متقاعد کند که وي و ايهود باراک وزير دفاع وي با جديت حمله به ايران را بررسي مي کنند. حالا با اين اظهارات دمپسي وي مجبور است اين برنامه را کنار بگذارد و آبرومندانه از اين موضع و اظهارات عقب نشيني کند.» "گرت پورتر" در باره واکنش نسبتا خاموش "ميت رامني" نامزد حزب جمهوريخواه آمريکا در انتخابات رياست جمهوري نوامبر امسال به تحولات اخير نيز گفت :اين نيز عامل ديگري است که به اعتقاد من در تغيير محاسبات سياسي اسرائيل نقش دارد.
شکي نيست که نتانياهو واقعا اميدوار بود و پيش بيني مي کرد که نامزد حزب جمهوريخواه موضع از ديد وي ضعيف دولت اوباما در برابر ايران را به يک مسئله اصلي در مبارزات انتخاباتي خود تبديل کند و اصولا به دولت اوباما به سبب حمايت نکردن از خط قرمز اسرائيل در خصوص برنامه هسته اي ايران حمله کند. نتانياهو دوست داشت که دولت آمريکا اين خط قرمز را براي ايران تعيين کند که اگر برنامه غني سازي اورانيوم خود را متوقف نکند آمريکا سال آينده به آن حمله خواهد کرد. حالا نخست وزير اسرائيل خود را با اين واقعيت مواجه مي بيند که حزب جمهوريخواه و رامني در کنوانسيون ملي اين حزب اصلا توجه زيادي به مسئله ايران نشان نداده اند.
مسئله ايران واقعا بخش بسيار کوچکي از برنامه اين کنوانسيون بود و رامني هيچ قولي براي حمايت از خط قرمز مورد نظر اسرائيل براي ايران نداد. رامني حرف هاي شديداللحني مانند اينکه اگر من رئيس جمهور بشوم براي ايران ضرب الاجل تعيين خواهم کرد بر زبان نياورد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار