پرونده محوطه زو و گله چاه شهر ستان سرایان استان خراسان جنو بی در فهر ست آثار ملی به کمیته تخصصی فرستاده شد.

 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیر جند؛ گفت:محوطه زو در فاصله 7.5 کیلو متری شمال شهر سرایان ومحوطه گله چاه در فاصله 19.5 کیلو متری جنوب غرب شهر آیسک و9.9کیلومتری غرب روستای بغداده قرار دارد.

حمید حلاج مقدم اظهار داشت : با توجه به داده های مو جود در سطح محوطه گله چاه می توان گفت تاریخچه این اثر مربوط به قرون میانی اسلامی(6 تا 9 هجری) می باشد وبه خاطر وجود چاه های زیادی در سطح آن به نام گله چاه شهر ت یافته است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته این منطقه مورد توجه گروههای مختلف انسانی از جمله عشایر بوده و این استقرار در سال های اخیر هم ادامه داشته است گفت: سفال های برداشت شده از این منطقه از نظر لعاب به دو گروه لعابدار و بدون لعاب قرار می گیرد.

معاون میراث فر هنگی اداره کل میراث فر هنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان همچنین در مورد محوطه زو افزود: با تو جه به داده های موجود در سطح این اثر می توان به قدمت آن پی برد . که مربوط به پیش از تاریخ می باشد .

وی گفت: محوطه زو محوطه ای بسیار وسیعی با وسعت تقر یبی 10 هزار متر مربع می باشد که مشرف به رود خانه فصلی ایجاد گردیده است. و در منتهی الیه شمال غربی این منطقه آثار سنگ چین هایی مشاهده می شود که به نظر می آید قبر باشد و آثار قابل توجهی از جوش کوره در سطح آن پراکنده مشاهده شده است.

حمید حلاج زاده در پایان گفت: نتیجه بررسی این دو پرونده برای ثبت در فهرست در پنجمین اجلاس شورای ثبت کشور که در استان البرز برگزار می شود اعلام خواهد شد./س

برچسب ها: محوطه ، زو ، و ، گله ، چاه ، در ، انتظار ، ثبت ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.