مدیر باغبانی جهاد كشاورزی استان مركزی گفت: روش های سنتی و غیر استاندارد از مشكلات عمده تولید گل و گیاهان زینتی در این استان است.

زارعی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، افزود: عدم وجود اعتبار كافی برای احداث گلخانه، بالا بودن سود تسهیلات بانكی و كمبود اعتبارات عمرانی از دیگر مشكلات این بخش است.

وی بیان كرد: زیر ساخت های گلخانه ای به دلیل گذشت زمان فرسوده شده اند و اكنون به دلیل شرایط دشوار در تهیه وثیقه های بانكی، كار مرمت و بهسازی آنها با مشكل مواجه است.

زارعی ، با بیان اینكه در حال حاضر 50 درصد از گلخانه های استان مركزی دارای سازه فلزی هستند ، گفت: تمامی سازه های چوبی باید به فلزی تبدیل شوند اكه این امر نیازمند تسهیلات است .

مدیر باغبانی جهاد كشاورزی استان مركزی عنوان كرد: ایجاد محدودیت پرداخت تسهیلات برای گلخانه های كمتر از سه هزار متر مربع روند تبدیل گلخانه های چوبی به فلزی را مختل كرده است.

وی، با تاكید بر لزوم ساماندهی بازار گل داخلی گفت: این مهم تاثیر به سزایی در كاهش نوسان شدید قیمت این محصول دارد و برگزاری دوره های آموزشی برای بهره برداران و ترویج فرهنگ مصرف گل از نیازهای اصلی این بخش است.

زارعی توضیح داد: تبدیل تدریجی گلخانه های چوبی به فلزی، افزایش طول عمر گل های شاخه بریده با تغذیه مناسب، تبدیل روش های تولید از خاكی به هیدروپونیك از اهداف كیفی برنامه پنجم توسعه در این حوزه است.

وی اضافه كرد: واردات ارقام جدید شامل بذر، پیاز و قلمه به منظور ارتقای كیفیت ، احداث واحدهای سردخانه، دسته بندی و كاهش ضایعات و استفاده از روش های غیر شیمیایی در تولید محصولات از دیگر برنامه های كیفی سازی در این حوزه است.

مدیر باغبانی جهاد كشاورزی استان مركزی گفت: استفاده از سیستم های گرمایشی و سرمایشی مناسب و ترویج ارقام پر محصول و توسعه مكانیزاسیون گلخانه ای و ماشین های حمل و نقل سردخانه دار از اولویت های این مدیریت در سال جاری است.

مساحت زیر كشت گل و گیاهان زینتی در استان مرکزی یكهزار و 80 هكتار است كه 263 هكتار آن فضای گلخانه ای و 717 هكتار فضای آزاد است./س

برچسب ها: کشاورزی ، باغبانی ، سنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.