خلق اثر هنري و بخصوص خوشنويسي با عشق و پشتكار همراه بوده و تنها تعيين اهداف مالي براي هنر ضربه بزرگي به ‌آن تلقي مي شود.

مسعود صالحي هنرمند خوشنويس و تذهيب كار كشورمان در خصوص چگونگي آغاز به كار خود در اين عرصه به خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران گفت: پيش درآمد و پايه هر كار هنري به نحوي ارثي است همانطور كه پدرم كار سياه قلم انجام مي‌داد و من نيز علاقه به هنر را در خود احساس كردم.
وي افزود: شروع كار هنري ام زماني بود كه در دوران تحصيل يكي از دانش آموزان مدرسه مان شروع به كار بر روي اتودهايي روي ديوارهاي مدرسه با قطعات چوب  كبريت و ماده اي به نام مل كرد.
صالحي در ادامه گفت: پس از اين اتفاق انگيزه اي برايم بوجود آمد كه باعث شد به دنبال قلم و مركب رفته و شروع به خوشنويسي كنم. سپس در  دوران سربازي در سال هاي 60-61 بر كلاس هاي استاد اميدوار معرفي و پس از آن با اخذ مدرك ممتاز به كلاس هاي استاد اميرخاني وارد شدم.
وي تصريح كرد: يكي از به ياد ماندني ترين آثارم، شمسه اي بود از سوره حمد كه در سال 68 برنده جايزه سازمان حج و زيارت شد و به موزه جمكران انتقال يافت.
صالحي با بيان اينكه هنرمند واقعي هيچ گاه به سطح كارهاي خود قانع نيست، افزود: در خلق آثار خوشنويسي فعاليت و زحمت بر موضوع اثر غالب است زيرا در اصل اين هنر صبر، شكيبايي و پشتكار زنانه طلب مي‌كند و در كار بايستي علاقه وجود داشته باشد تا يك اثر هنري به ثمر بنشيند، اين مسئله موجب مي شود تعدادي از هنرجويان از فراگيري خوشنويسي به سمت هنرهاي ديگري از جمله تكنيك رنگ و روغن روي بياورند.
اين خوشنويس خاطرنشان كرد: در خوشنويسي و هنرهايي از اين قبيل پاي عشق فرد هنرمند در ميان است و ممكن است به همين ميان و مشغوليت هنرمند، خانواده وي ضربه بخورند، همچنين هنرمندان اين رشته ما معمولاً از قشر فقير جامعه برمي‌خيزند و افراد متمول جامعه ما تن به اين هنر نمي‌دهند.
وي با اشاره به نمايشگاه سوره حمد خود، اذعان داشت: در اين نمايشگاه كه استقبال خوبي از آن شد، جوانان زيادي حضور يافتند و علاقه فراواني به آثار نشان دادند و سوالات بيشماري در رابطه با چگونگي تلفيق رنگ و خط، آثار پرسيده شده كه دليل اين امر را ارتباطي يافتم كه در حين كار بين خود و خداي خود برقرار كرده بودم و نيز گرايشي كه آثار به ابعاد عرفاني داشتند.
اين هنرمند افزود: در آثارم سعي مي‌كنم به موضوعاتي بپردازم كه به فرهنگ و سليقه مردم عادي و فقيرتر جامعه نزديكتر شده همچنين جوانان آن ها را قبول كرده بعد معنايي آن را بپذيرند و نيز بتوان لطافت را به بيننده القا كرد.
صالحي گفت: رسالت ما هنرمندان، رسول بودن ماست، به اين معني كه هنر ما يك هنر قدسي و داراي بار معنايي زيادي است و  همانطور كه يك عالم مدت زمان زيادي را صرف مطالعه و تاليف كتب ديني مي‌كند هنرمند نيز زمان زيادي را براي فراگيري و انتقال معنويت هنر خود به ديگران صرف مي‌كند.
وي تصريح كرد: هنر ما هنرآلوده اي نيست و اگر بخواهيم با مسائل مالي و از نظر مادي آن را آلوده كنيم دچار مشكل مي شود و اين مسائل در هنر تاثير  منفي دارند.
وي افزود: در خوشنويسي امروز ما اگر مسير تلفيق خوشنويسي با هنرهاي ديگر درست انتخاب شود اثر قابل قبولي را بدست ميدهد و اين امر به شرط خلاقيت خوشنويس مي‌تواند مفيد باشد.
صالحي در پايان افزود: همانطور كه دين ما نيز اشاره كرده هر كس بايد هر چه را كه فرا مي گيرد به ديگران نيز آموزش دهد و در هر صورت هنرمندان نيز نياز به امرار معاش دارند و بنابراين آموزش و انتقال هنر امريست شايسته و خوشنويسان هم بايستي به آموزش اين هنر بپردازند./ي2
برچسب ها: خوشنویسی ، تذهیب ، صالحی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار