بیش از220طرح تحقیقاتی تا پایان سال 91درمرکزتحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی آذربایجان غربی افزایش می یابد

رئیس کانون صنعت سیب کشورورئیس مرکزتحقیقات آذربایجان غربی درگفتگوی اختصاصی با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه،طرحهای بررسی سازگاری و مقایسه عملکرد ارقام سیب تجاری اسپورتایپ و سایر ارقام خارجی˓ بررسی سازگاری ارقام وارداتی سیب˓بررسی سازگاری ارقام خارجی وارداتی انگور از فرانسه و روسیه˓ تولید پایه های انگور مقاوم به سرطان طوقه انگور˓تولید و تکثیر ارقام متحمل به تنش خشکی گندم˓ تولید و تکثیر ارقام گندم مقاوم به بیماریها از جمله پروژه های مطرح در سطح استان و ملی اعلام کرد.

رضاسکوتی بااشاره به اینکه سیب از مهمترین تولیدات باغی کشور است و جایگاه ویژه ای در تامین سلامت و امنیت غذایی، صادرات غیرنفتی،‌توسعه پايدار و اشتغالزايي کشور داردگفت:. بدون شک فعالیت کانون‌های هماهنگي دانش‌وصنعت در رفع چالش‌های موجود،در عرصه تولید محصولات مختلف، افزایش تولید ملی و ارتقای کیفیت محصولات داخلی تاثیرگذار خواهد بود.

سکوتی خاطرنشان کرد:استفاده از پایه های پاکوتاه سیب در اولويت برنامه های تحقیقاتی در اکثر مناطق سیب کاری کشور میباشد. وکیفیت بالای محصول و عملکرد زیاد از مزایای استفاده از این پایه ها نظیر MM106 ˓MM111وM7 میباشد در خصوص ارقام تجاری خارجی سیب با توجه به اینکه عمده باغات سیب ایران از دو رقم سیب زرد و قرمز لبنانی میباشد و در دنیا ارقام دیگری اصلاح شده است که کیفیت و عملکرد بالاتری دارند لذا مطالعات روی ارقام وارداتی نظیر سیب سبز گراني اسميت ، گالا ˓فوجی ˓رداسپور و ..... انجام شده و یا در حال انجام است./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.