شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع)، پیوستن ایران به اعلامیه ملل متحد، اصابت اولین موشک شوروی به ماه، درگذشت «رِیموند دلاروش» اولین زن خلبان جهان، وقوع کودتای نظامی در ترکیه و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 4شنبه 22 شهریور 1391 خورشیدی، 25 شوال 1433 هجری و 12 سپتامبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) پیشوای ششم مسلمانان (148 ق)

حضرت امام جعفر صادق (ع) پیشوای ششم مسلمانان، در این روز به دست خلیفه‌ عباسی، منصور دوانیقی مسموم و در مدینه به شهادت رسید. امام صادق (ع) به شیخ الائمه نیز معروف است زیرا عمر ایشان از تمامی ائمه اطهار (ع) طولانی‌تر است. حضرت را در قبرستان بقیع در کنار پدر، جدّ و امام حسن مجتبی (ع) دفن کردند. آن امام به هنگام شهادت شصت و پنج سال داشته و مدت سی و چهار سال از امامت حضرتش می‌گذشت.

شهادت آیت اللَّه «حاج میرزا ابراهیم خویی» (1286 ش)
حاج میرزا ابراهیم بن حسین خویی معروف به علامه خویی در حدود سال 1210 ش در شهر خوی به دنیا آمد. وی پس از طی مقدمات و سطوح، راهی حوزه علمیه نجف اشرف شد و در محضر عالمانی همچون شیخ مرتضی انصاری و سیدحسین کوه کمره‌ای، به مدارج والایی در علم دست یافت. از این عالم ربانی آثار متعددی بر جای مانده که حاشیه بر رسائل شیخ انصاری، شرح نهج‌البلاغه موسوم به الدُّرَّةُ النّجفیه و شرح چهل حدیث از آن جمله است. وی سرانجام در بیست و دوم شهریور 1286 ش در جریان مربوط به حوادث مشروطه در هفتاد و شش سالگی در خوی به شهادت رسید و در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

پیوستن ایران به اعلامیه ملل متحد (1322 ش)
در روز ۳ شهریور ۱۳۲۰ نیروهای شوروی از شمال و شرق و نیروهای بریتانیایی از جنوب و غرب، از زمین و هوا به ایران حمله کردند و شهرهای سر راه را اشغال کردند و به سمت تهران آمدند. ارتش ایران به سرعت متلاشی شد. رضاشاه ناچار به استعفا شد. متفقین با انتقال سلطنت به پسر و ولیعهد او -محمدرضا- موافقت کردند. ایران که در آغاز جنگ بی‌طرفی خود را اعلام کرده بود نهایتاً در ۱۷ شهریور ۱۳۲۲ به آلمان اعلان جنگ داد. هدف اصلی ایران از اعلان جنگ پیوستن به اعلامیه ملل متحد و شرکت در کنفرانس‌های صلح پس از جنگ بود.

مرگ «مهدی قلی هدایت» نخست وزیر دوران پهلوی (1334 ش)

مهدی قلی هدایت معروف به مُخبر السَّلطنه در سال 1243 ش در تهران به دنیا آمد. وی پس از اتمام دورس خود در دارالفنون، به ریاست گمرک و پست آذربایجان رسید و پس از مدتی به عنوان مترجم آلمانی در دربار مظفرالدین شاه مشغول به کار گردید. مهدیقلی پس از صدور فرمان مشروطه به وزارت علوم رسید و پس از حضور در چند کابینه و سپس به توپ بستن مجلس، به اروپا گریخت. در خرداد 1306 با کناره‌گیری مستوفی الممالک از ریاست دولت کرد او به صدراعظمی رسید.
در دوران نزدیک به شش سال و نیم نخست وزیری مخبرالسَّلطنه، پایه‌های دیکتاتوری رضاخان پهلوی استوار شد. او در شهریور 1312 از کار بر کنار گردید. سرانجام وی در 22 شهریور 1334 ش در 91 سالگی درگذشت. مهدیقلی هدایت نزدیک به پنجاه سال در صحنه سیاسی ایران بازیگری کرد و علاوه بر کسب صدارت عظمی، به چهارده بار وزارت، چهار بار استانداری، یک بار ریاست دیوان عالی کشور و نیز نمایندگی مردم تهران در مجلس نیز دست یافت.

وفات «احمد هروی» محدث و نویسنده‌ ایرانی (536 ق)
احمد هروی محدث و نویسنده‌ی مسلمان ایرانی از مدرسین برجسته‌ی مدرسه‌ی نظامیه بلخ به شمار می‌رفت. معروف‌ترین شاگرد او که در محضرش پرورش یافت، رشید الدین وطواط، ادیب، شاعر و سخن‌سرای شهیر بلخ بود. هروی در سال 520 ق پس از مراسم حج به بغداد آمد و به درخواست گروهی از دانشمندان و نویسندگان این شهر به تدریس حدیث و ادبیات پرداخت.

اصابت اولین موشک شوروی به ماه در تاریخ تحقیقات فضایی (1955 م)
برای اولین بار در تاریخ تحقیقات فضایی، یکی از موشکهای آمریکایی که به قصد فرود در کره ماه پرتاب شده بود، در نقطهای که تعیین شده بود به کره ماه اصابت کرد و این عمل 5 سال بعد از اصابت اولین موشک روسیه به ماه اتفاق افتاد. موشک روسیه روز 12 سپتامبر 1955 میلادی به ماه اصابت کرده بود. موشک آمریکایی که در این روز به ماه اصابت کرد «رنجر هفتم» نام داشت.

حمله‌ مزدوران رژیم ستم شاهی پهلوی به مدرسه‌ فیضیه در قم (1383 ق)

همزمان با 25 شوال، سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) برابر با دوم فروردین سال 1342 ش، مجلس سوگواری از طرف حضرت آیت‌اللَّه گلپایگانی در مدرسه‌ی فیضیه‌ی قم برگزار شد. در این مراسم عده‌ی زیادی از مزدوران رژیم پهلوی با لباس کشاورزان و چماقداران ضمن برهم زدن سخنرانی، به ضرب و شتم طلاب پرداختند. در این حمله‌ی وحشیانه، ضمن اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم، بر اثر پرتاب طلبه‌ها از طبقات فوقانی و پشت‌بامِ مدرسه، تعداد زیادی کشته و مجروح شدند. این واقعه، به شدت از جانب امام خمینی (ره) محکوم شد و سخنرانی شدیدی علیه رژیم شاه ایراد فرمودند. رژیم با این عمل می‌خواست هم زَهرچشمی از روحانیت بگیرد و هم حوزه را در مقابل مردم قرار دهد. اما افشاگری‌های حضرت امام و وقایع پس از آن، رژیم پهلوی را رسوا ساخت.

امضای قرارداد اشغال آلمان توسط متفقین درلندن در جریان جنگ جهانی دوم (1944 م)
نمایندگان امریکا، انگلستان و شوروی قرارداد اشغال آلمان را درلندن امضا کردند. این قرارداد زمانی امضا شد که جنگ جهانی دوم هنوز خاتمه نیافته بود. پس ازانعقاد قرارداد اشغال آلمان، متفقین حملات هماهنگ خود را ازغرب و شرق آغازکردند و خطوط دفاعی آلمان نازی را درهم شکستند. درسال 1945 میلادی آلمان بطورکامل ازمتفقین شکست خورد و فرماندهان متفقین زمام امور آلمان را دربرلین بدست گرفتند. گفتنی است که برلین به لحاظ موقعیت خاص خود منطه بین المللی و آزاد اعلام شد.

وقوع کودتای نظامی در ترکیه به رهبری «ژنرال کنعان اِوْرِیْن» (1980 م)
پیدایش رسوایی‌های مالی و تداوم نابسامانی‌های سیاسی و اجتماعی و پدید آمدن بحران‌های اقتصادی در ترکیه باعث شد تا در 12 سپتامبر 1980 م ژنرال کنعان اِوْرِن، رئیس ستاد نیروهای مسلح ترکیه، دست به کودتا بزند و در نتیجه به همراه یک شورای شش نفره، حکومت را در این کشور به دست گیرد. مسئولیت حکومت به ژنرال کنعان اِوْرِن سپرده شد. پس از روی کار آمدنِ نظامیان، آنان در ابتدا دستور برکناری سلیمان دَمیرل نخست وزیر وقت و انحلال مجلس را صادر نمودند. یک هفته بعد از کودتا، دولتی زمام امور را به دست می‌گرفت که هفت نظامی بازنشسته نیز در آن عضویت داشتند. دولت نظامی ترکیه در سال 1989 م جای خود را به تورگوت اوزال سپرد که در جریان انتخابات ماه مارس همین سال به عنوان رئیس جمهوری غیرنظامی بعد از چند دهه انتخاب شده بود.

درگذشت «رِیموند دلاروش» اولین زن خلبان رسمی جهان (1919 م)

ریمونْدْ دولاروش اولین زن خلبان رسمی جهان، در اول اکتبر 1886 م در فرانسه به دنیا آمد. وی که در ابتدا به عنوان یکی از هنرپیشگان اُپِرای پاریس فعالیت داشت، پس از چندی به تلاش در زمینه آموزش و فراگیری مهارت خلبانی روی آورد و پس از تلاشی مداوم، در 24 سالگی موفق به دریافت گواهی‌نامه مخصوص هوانوردی در 8 مارس 1910 م گردید. وی سی و ششمین فرد و اولین زنی بود که به عنوان خلبان رسمی شناخته می‌شد. دلاروش هم‌چنین دارای چندین عنوان قهرمانی در هوانوردی بود. وی سرانجام 12 سپتامبر 1919 م بر اثر سقوط هواپیمایش در 33 سالگی کشته شد.

22شهریور در هشت سال دفاع مقدس
در درگیری حزب دمکرات و کوموله در اطراف بوکان، 13 تن از دو طرف کشته شدند 65.
عملیات نیروهای حزب دمکرات کردستان عراق در استان دهوک و تصرف شهر کانی‌ماسی 66 .
درگیری بین نیروهای خودی و افراد گروه خبات در روستای " گرماب " بانه.
تداوم گلوله‌باران شهرهای مرزی با وجود حضور دبیرکل سازمان ملل متحد در منطقه.

برخی از رویدادهای 12 سپتامبر
1940: در فرانسه غاری کشف شد که آثار هنر انسان هزاران سال پیش و نقاشی‌های او بر دیوار غار به دست آمد که زیبایی و دقت در کشیدن تصاویر، در انسان معاصر ایجاد شگفتی کرد.
1943: گروهی از سربازان نیروی ویژه آلمان با یک رشته عملیات شگفت انگیز که تاکنون سوژه ده‌ها فیلم سینمایی شده است موسولینی را که به اسارت متفقین درآمده بودند از زندان آن‌ها ربودند.
1994: مرورگر اینترنت «نت سکیپ» وارد بازار شد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، تقویم روز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار