پس از چند روز تظاهرات مردم فلسطین در کرانه باختری، علیه افزایش هزینه های زندگی، روز دوشنبه اعتراضات با حمله با ساختمان شهرداری و درگیری با پلیس به خشونت کشیده شد و نه پليس فلسطيني در درگيري با معترضان زخمي شدند.در درگیری پلیس با شهروندان فلسطینی که در اعتراض به افزایش قیمت ها تظاهرات کرده بودند نه نیروی پلیس زخمی شدند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الجزیره، معترضان خشمگین در کرانه باختری با شکستن پنجره های ساختمان شهرداری در الخلیل تلاش کردند وارد ساختمان شوند که این اقدامات به درگیری با پلیس کشیده شد.

در الخلیل پلیس برای متفرق کردن معترضان به ضرب و شتم آنها پرداخت و گاز اشک آور شلیک کرد؛ گزارش شده که این درگیری ها مجروحی در پی نداشته است.

به جز الخلیل در دیگر نقاط کرانه باختری نیز تظاهرات و اعتراضاتی رخ داد؛ معترضان با آتش زدن لاستیک های خودرو خیابان ها را بستند، فروشگاه ها و مدارس نیز تعطیل شدند.

در درگیری پلیس با شهروندان فلسطینی که در اعتراض به افزایش قیمت ها تظاهرات کرده بودند نه نیروی پلیس زخمی شدند.

از هفته پیش که تظاهرات علیه افزایش هزینه های زندگی در کرانه باختری شروع شد، تظاهرات روز دوشنبه را می توان جدی ترین این تظاهرات دانست و افراد بیشتری نسبت به روزهای پیش در این تظاهرات شرکت کردند.

علاوه بر افزایش هزینه های زندگی، ناتوانی تشکیلات خودگردان در پرداخت حقوق هزاران کارمند از دیگر دلایل تظاهرات است.

این تظاهرات اولین و بزرگترین تظاهرات علیه تشکیلات خودگردان فلسطینی در عمر هجده ساله خود است و معترضان بیشتر به عملکرد سلام فیاض نخست وزیر تشکیلات خودگردان اعتراض دارند.

سلام فیاض که در آمریکا در رشته اقتصاد تحصیل کرده است و مسئول بودجه تشکیلات خودگردان فلسطینی است، می گوید، کاهش بودجه این تشکیلات خارج از کنترل وی است.

معترضان در این تظاهرات خواستار استعفای سلام فیاض شدند.

اخیرا آمریکا و دیگر کشورهای عربی به وعده خود برای پرداخت کمک های از پیش تعیین شده به فلسطین خودداری کرده اند.

روز دوشنبه رانندگان تاکسی و اتوبوس های حمل و نقل شهری نیز به معترضان پیوستند و تظاهرات کردند.

این اعتصاب از جنین در شمال تا الخلیل در جنوب کرانه باختری را در پی گرفته بود.

از خواسته های معترضان در تظاهرات روزهای اخیر را می توان پرداخت یارانه های دولتی برای غذا و سوخت و پرداخت حداقل حقوق را نام برد.

یکی از مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین، گفت: از یک سال پیش نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی به مردم و جامعه بین المللی هشدار داد که تشکیلات خودگردان با بزرگترین بحران خود از زمان آغاز فعالیت این تشکیلات مواجه شده است.

مقامات وزارت دارایی تشکیلات خودگردان فلسطین می گویند که کشورهای کمک کننده به فلسطین به وعده یک میلیارد و دویست هزار دلاری خود عمل نکرده اند.دویست میلیارد دلار از این کمک ها مربوط به آمریکا است که کنگره این کشور پرداخت کمک را تایید کرده است.

امارات متحده عربی نیز کمک های خود را از صد و هفتاد و چهار میلیون دلار در سال دو هزار و نه میلادی به چهل و دو میلیون و پانصد هزار دلار در سال دو هزار و یازده کاهش داده است.

امارات کمک های خود را به ابقای یکی از معاونان بدنام محمود عباس رئیس تشکیلاات خودگردان فلسطینی که به فساد مشهور است، منوط کرده است و قطر نیز کمک های خود را به آشتی بین فتح و حماس ارتباط داده است.

بودجه سالانه تشکیلات خودگردان فلسطینی چهار میلیارد دلار است که نیمی ازآن صرف پرداخت حقوق کارمندان می شود و می توان گفت که قدرت خرید کارمندان ستون مهره اقتصاد تشکیلات خودگردان فلسطین است.
برچسب ها: فلسطین ، تظاهرات ، خشونت ، زخمی ، پلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار