روستاي وشنوه از توابع بخش کهک شهرستان قم با مختصات جغرافيايي 51 درجه طول شرقي و 34 درجه و 15 دقيقه عرض شمالي در 27 کيلومتري جنوب شرقي کهک و در 60 کيلومتري جنوب شرقي شهر قم قرار دارد. ارتفاع آن از سطح دريا در حدود 2000 متر است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم، روستاي وشنوه از شمال به کوه قلعه دژ و از شمال غربي به کوه بخاره محدود مي شود.اين روستا در محدوده کوهستاني استان قم استقرار يافته و آب و هواي آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است. رودخانه فصلي وشنوه در ميان روستا جريان دارد.روستاي وشنوه به زبان فارسي سخن مي گويند مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند.
روستاي کوهستاني و زيباي وشنوه به دليل موقعيت طبيعي و اقليم ييلاقي، مناظر جذاب و زيبايي دارد. چشم انداز ارتفاعات اطراف و باغ هاي ميوه آن به خصوص در فصول بهار، تابستان و پاييز جلوه اي زيبا و دلنشين دارد و هر بيننده اي را مجذوب مي کند.ارتفاعات زيباي الوند در 10 کيلومتري روستاي وشنوه واقع شده است. اين کوه مناظر و چشم اندازهاي طبيعي و زيبايي دارد. قله آن در زمستان پوشيده از برف است و جلوه اي شگفت انگيز مي يابد. اين کوه، مکان مناسبي براي علاقمندان به طبيعت گردي و کوهنوردي است.غار وشنوه يکي از جاذبه هاي طبيعي و شگفت انگيز روستاي وشنوه است. اين غار در 6 کيلومتري روستا و در کوهستان اردهال قرار دارد. در اين کوهستان چهار غار يا چاله غار، وجود دارد در داخل يکي از آنها منبع آب فراواني وجود دارد. اين آب از شکاف کوه سرازير مي شود و گاهي نيز به صورت چشمه فوران مي کند.پوشش گياهي روستا، شامل انواع گياهان دارويي از قبيل گل گاوزبان، شيرين بيان، گل ختمي، شاتره، خاکشير، کاسني و گون است. جانوران و پرندگان روستا شامل شغال، گرگ، روباه، خرگوش، کبک و تيهو است.دره هاي اطراف روستا وشنوه از درختان کهنسال گردو و بادام پوشيده شده است. اين دره هاي زيبا در فصل زمستان از برف پوشيده مي شوند و در بهار و تابستان نيز بسيار سرسبز و زيبا جلوه مي کنند. در دره ها چشمه ها و رودخانه هاي پرآبي جريان مي يابند و مناظر بسيار تماشايي و فضاي مناسبي براي گذران اوقات فراغت پديد مي آورند. مظهر قنات روستا نيز بسيار جالب توجه است.امامزاده هادي يکي از بناهاي آرامگاه مهم روستاي وشنوه است. اين بنا از آثار دوره صفويه است و در يک کيلومتري روستا قرار گرفته است. ضريح طلايي امامزاده در زير طاق گنبد قرار دارد و در دوره آن جملات عربي نوشته شده است.
مهم ترين صنايع دستي روستاي وشنوه توليد انواع قالي و قاليچه هاي دستبافت در طرح ها و رنگ هاي متنوع است. سوغاتي هاي محلي اين روستا، شامل انواع خشکبار، گردو، بادام و فندق مي باشد./س
برچسب ها: قم ، معرفی روستا ، وشنوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.