همجواري استان با كشور افغانستان خطر تردد دام غيرمجاز را افزايش مي‌دهد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ مديركل دامپزشكي خراسان جنوبي با بیان این مطلب گفت: دام و توليدات دامي پس از نفت دومين سرمايه كشور محسوب مي‌شود و حفظ و حراست از اين سرمايه مهم از وظايف اصلي دامپزشكي است.

محمد علی رضایی توجه به سلامت دام را بسيار مهم دانست و افزود: تامين بهداشت دام و فرآورده‌هاي دامي، بهداشت عمومي و سلامت جامعه را به دنبال دارد و به سبب اهميت اين موضوع در حال حاضر خدمات دامپزشكي در بيش از 20 اداره در سطح استان ارائه مي‌شود.

وی با اشاره به شناسايي 50 درصد بيماري‌هاي مشترك بين انسان و دام، افزود: در حال حاضر بيش از 832 بيماري مشترك نظير تب مالت، تب خونريزي‌ دهنده كريمه كنگو و سل بين انسان و حيوان شناسايي شده است.

مديركل دامپزشكي خراسان جنوبي بیان کرد: خشكسالي‌هاي پياپي، هم‌مرز بودن با كشور بحران زده افغانستان و همجواري با استان سيستان و بلوچستان خطر تردد دام غيرمجاز و ورود انواع بيماري‌ها به خراسان جنوبي را افزايش داده است.

رضایی با بیان اینکه در حال حاضر بيش از 70 درصد بيماري‌هاي بازپديد، نوپديد و نوظهور منشأ حيواني دارد و اين موضوع اهميت توجه به دام و فرآورده‌هاي دامي را دوچندان مي‌كندادامه داد: وضعيت استان در ارتباط با پيشگيري از بروز بيماري‌هاي مشترك و بيماري‌هاي دام بسيار مطلوب است و اين موفقيت را مرهون تلاش و خدمات مجموعه دامپزشكي در سطح استان است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.