سخنگوي کاخ سفيد بر خلاف ابراز نظر گذشته مسئولان آمريکايي به خودجوش بودن حمله به سفارت اين کشور در ليبي اذعان کرده و گفت: دليلي در دست نداريم که ثابت کنيم حمله به سفارتمان در بنغازي از قبل برنامه ريزي شده بود.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز، "جي کارني" در شرايطي در واکنش به هجوم روز سه شنبه به کنسولگري کشورش در بنغازي که به کشته شدن چهار نفر از جمله سفير آمريکا انجاميد اين گونه ابراز نظر کرده است که بلافاصله پس از اين هجوم رسانه هاي مختلف آمريکا به نقل از مسئولاني که نامشان فاش نشده است اين هجوم را کاملا برنامه ريزي شده خواندند در نتيجه ابراز نظر متفاوت يک مسئول عالي رتبه مي تواند سبب افزايش ابهام هايي شود که درباره اين حادثه وجود دارد.

کارني که در گفتگويي خبري سخن مي گفت، افزود:‌ هنوز هيچ اطلاعات و دليلي در دست نداريم که بر اساس آن به شما بگويم اين اتفاق از قبل  برنامه ريزي شده بود.

پيش از اين علاوه بر لئون پانتا وزير دفاع آمريکا، کارل لوين رئيس کميسيون نيروهاي مسلح سناي اين کشور نيز به خبرنگاران گفته بود از نظر من اين هجوم عمدي و کاملا برنامه ريزي شده بود چنانچه پس از اين ابراز نظرها، برخي مسئولان ديگر آمريکايي نيز سخنان پانتا و لوين را تاييد کردند.

ابراز نظرهاي متفاوت سبب شده است تا رسانه هاي گروهي و محافل سياسي در آمريکا و ديگر کشورها بر اين عقيده باشند که برداشت مسئولان آمريکايي در قبال آنچه در ليبي اتفاق افتاده است مبهم و سردرگم است.

هر چند هنوز برخي از حقايق اتفاق ليبي آشکار نشده است اما اگر نتيجه تحقيقات اين باشد که چنين اتفاقي برنامه ريزي شده بود اين امر مي تواند در آستانه انتخابات رياست جمهوري آمريکا و تبليغات منفي ميت رامني نامزد انتخاباتي جمهوريخواهان عليه باراک اوباما، مشکلاتي را براي دولت اوباما به همراه داشته باشد زيرا اوباما را در تلاش هايش براي برون رفت از پيامد  خشونت هايي که در خاورميانه عليه واشنگتن وجود دارد ناکام نشان مي دهد.

اين مشکل زماني بيشتر مي شود که برخي از مسئولان ايالتي در آمريکا وقتي در برابر سئوالاتي با محوريت هجوم به کنسولگري آمريکا در ليبي قرار گرفتند پاسخ دادند به دليل اينکه اف بي آي تحقيقات کاملي را در اين زمينه آغاز کرده است در نتيجه مسئولان عالي آنان را از ارائه اطلاعاتي که در اين موضوع در اختيار دارند منع کرده اند.

با اين حال منابعي به اين موضوع اشاره کردند که در اين هجوم، مهاجمان از سلاح سنگين استفاده کردند و بسياري از مهاجمان نيز مسلح بوده اند در نتيجه چنين اتفاقي از قبل برنامه ريزي شده بود.

هم زمان منبعي ديگر گفت:‌ شواهد و دلايل نشان مي دهد براي اين هجوم از قبل سازماندهي هايي وجود داشته است هر چند ممکن است اصل برگزاري تجمع در مقابل کنسولگري آمريکا در بنغازي خودجوش بوده باشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار