رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از اتمام مرمت مسجد خاتون آباد میانه در مهر سال جاری خبر داد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز تراب محمدی در جریان بازدید از عملیات مرمتی این مسجد تاریخی گفت: مرمت نمای خارجی مسجد خاتون آباد به اتمام رسیده و بخشی از سیستم روشنایی، کف سازی و مرمت فضای داخلی باقی مانده که پیش بینی می شود مهر ماه جاری به اتمام رسیده و آماده بهره برداری شود.

محمدی با اشاره به معماری مسجد خاتون آباد گفت: با توجه به اينكه در گذشته هیچ مسجدی در شمالغرب پنجره ارسی نداشته و تنها خانه ها از آنها استفاده می کردند، پنجره های ارسی این مسجد چهره آن را در میان دیگر مساجد تاریخی استان و شمالغرب منحصر به فرد کرده است.

وی قدمت این مسجد را متعلق به اواخر دوره صفویه و اوایل قاجار عنوان کرد و افزود: مسجد خاتون آباد داراي بخش زنانه و مردانه است كه پنجره های ارسی آن در جبهه شرقی و غربی فاصله میان بخش زنانه و مردانه واقع شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی به معماری داخلی مسجد اشاره کرد و ادامه داد: اين مسجد با نمایي آجری و سقف و ستون هايی چوبی، داراي سرستون هایي کنده کاری شده است.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دوره های مختلف تاریخی که این مسجد مرمت شده است، یادآور شد: مسجد خاتون آباد پیش از این در دوره های قاجار و پهلوی مرمت شده اما مرمت ها به صورت کلی نبوده است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی برآورد اعتبار اولیه برای مرمت و بازسازی مسجد خاتون آباد را 750 میلیون ريال اعلام کرد و خاطر نشان کرد: طبق برنامه مشخص شده برای اتمام عملیات مرمتی این مسجد در مدت سه ماه، مسجد خاتون آباد مهر ماه جاری آماده بهره برداری خواهد بود. /س



برچسب ها: اتمام ، مرمت ، خاتون آباد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.