دهكردي گفت: مامی هزینه های مالی جشنواره برعهده من است. در سال گذشته اسپانسر جشنواره هزینه برگزاری را عهده دار شد اما در این دوره، این گونه نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نشست مطبوعاتی چهارمین جشنواره "امید" با حضور پیام دهکردی رئیس جشنواره و پژند سلیمانی، عارفه لک، مسعود تاروردی، محمدرضا ایمانیان و شادی شاه علی از اعضای شورای دبیران در آموزشگاه هنرهای نمایشی باران برگزار شد.
 
پیام دهکردی در ابتدای این نشست عنوان کرد: جشنواره "امید" تنها جشنواره خصوصی است که بدون حمایت هیچ یک از ارگان های دولتی خودش را به دوره چهارم رسانده است در نتیجه دوام و بقای چنین جشنواره ای، نیازمند همدلی و همراهی دوستان رسانه ای است.

دهکردی در خصوص محور جشنواره اظهار داشت: جشنواره امید، همانطور که از عنوانش پیداست، هدفش اساسا ایجاد "امید" است.

وی ادامه داد: نقطه آغاز این جشنواره به 7-8 سال پیش باز می گردد. همیشه به این فکر می کردم که سلامت ترین راه برای تئاتر یا هر مدیوم دیگری را پیدا کرده و در صدد گسترش آن باشم.

رئیس جشنواره تئاتر امید تاکید کرد: جشنواره "امید" دغدغه تجمل ندارد و تنها هدفش این است که با "هیچ"، تئاتر بسازد. همچنین تلاش می کند تا نیروهای جوان و پرانرژی را به سینما و تئاتر کشورمعرفی نماید. سالانه بیش از هزار تن از دانشگا ها فارغ التحصیل می شوند و هیچ فضایی وجود ندارد تا این جوانان در آن رشد کنند در نتیجه شاید این جشنواره بتواند در این زمینه، مثمر ثمر باشد.

دهکردی یادآور شد: ایمان دارم که جشنواره در سلامت کامل و شرافت برگزار می شود، شرافتی که هم تراز واژه "تمیز" است البته جشنواره های دیگر هم ممکن است تمیز باشند اما این جشنواره هرگز تفکر خاصی را دنبال نکرده است و تلاش شده که در بستر آموزشی گام بردارد.

پیام دهکردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا همراهی شما مختص جشنواره است یا پیگیرهمیشگی راه شرکت کنندگان هستید، اظهار داشت: راه و رسم همیشگی من پیگیری است و همیشه آثار هنرجویانم را می بینم و بعضا اگر مطالبه ای باشد، مشاوره می دهم اما فعالیت ها بسیار گسترده است و قاعدتا توانایی پیگیری تمام کارهای آن ها را نخواهم داشت.

این مدرس و بازیگر تئاتر در پاسخ به سوالی مبنی بر بازده مالی جشنواره گفت: موسسه فرهنگی – هنری کارنامه، کانون آموزش هنرهای سمعی و بصری استاد سمندریان، موسسه مکتب تهران، آموزشگاه باران، انتشارات فرهنگ معاصر، انتشارات افراز، مرکز موسیقی بتهوون و شرکت زعفران سحرخیز اسپانسر های جشنواره هستند اما بدون تردید این جشنواره برای هیچ کدام از این حامیان، بازگشت مالی ندارد اما مشتاقانه تماس گرفته و خواهان همکاری با جشنواره بوده اند. ایمان دارم هرکس در این جشنواره قدمی بردارد، سعادت مند می شود.

وی افزود: تمامی هزینه های مالی جشنواره برعهده من است. در سال گذشته اسپانسر جشنواره هزینه برگزاری را عهده دار شد اما در این دوره، این گونه نیست. افسوس که در کنار این تجملات، توجهی به این جشنواره نمی شود.

دهکردی در بخش دیگری درباره صاحب نام نبودن دبیران جشنواره امید خاطرنشان کرد: من خواستار این بودم که جشنواره در دست صاحبان اصلی خودش قرار بگیرد. آرزو دارم چند صباح زودتر این جشنواره را به دست همین دبیران و فعالانی از این دست، بسپارم چراکه ممکن است من هم دچار تکروی شوم که در این صورت جشنواره از مسیر اصلی خود خارج می شود.

بازیگر نمایش "سیمرغ" در پاسخ به این سوال که با این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهید داد، تصریح کرد: رایزنی هایی انجام داده ام تا  ساز و کار جشنواره را از حیث اداری به ثبت برسانم اما واقعیت این است که اینجا سیاره ایران است و در این سیاره هر اتفاقی ممکن است.

پیام دهکردی همچنین از اعلام آمادگی استان ها برای همکاری با جشنواره "امید" خبر داد و عنوان کرد: ممکن است در دوره های بعدی این جشنواره با همین شکل در استان های دیگر هم برگزار شود یا خروجی جشنواره امید تهران، در این استان ها اجرا بشوند هرچند این موارد ضامن بقای جشنواره نیست.
پژند سلیمانی سخنگوی شورای دبیران در بخش دیگری از این جلسه، به شرح اقدامات اعضای جشنواره پرداخت و عنوان کرد: فراخوان جشنواره امید در 5 اردیبهشت ماه اعلام شد و نزدیک به 110 متن به دست دبیرخانه رسید که از بین متون دریافتی، 40 متن به دوره بازبینی راه یافتند.

وی ادامه داد: 28 تا 31 تیر بازبینی ها توسط منوچهر شجاع، رضا بهبودی و افروز فروزند انجام شد و نهایتا 14 اثر پذیرفته شدند.

سلیمانی تاکید کرد: نمایش ها از تاریخ 27 تا 30 شهریور در کانون استاد سمندریان و موسسه کارنامه اجرا می شوند که این نمایش ها توسط منوچهر شجاع، ستاره اسکندری و افسانه ماهیان داوری خواهند شد.

گفتنی است که در این دوره از  جشنواره 5 کارگاه تحت عنوان (کارگاه اقتباس نمایشی از رمان - محمد چرمشیر 6/27ساعت 14 تا 10)، (کارگاه موسیقی در تئاتر - مارتین شمعون پور - 6/28 ساعت 14 تا 10)، (کارگاه مکتب شناسی - محمد علی سجادی - 6/29  ساعت 14 تا 10) و (کارگاه شعر - حافظ موسوی - 6/30 ساعت 12 تا 10) و (کارگاه برنامه ریزی و مدیریت در تئاتر - نورالدین حیدری ماهر - 6/30  ساعت 14 تا 12) برگزار می شود.

همچنین در کاتالوگ جشنواره نیز مشخصات کامل هر بازیگر و شرکت کننده جهت معرفی درج خواهد شد که به صورت آلبوم در اختیار اشخاص مربوطه قرار می گیرد./ي2
برچسب ها: جشنواره ، امید ، دهکردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار