حاجیلو افزود:حتی در زمانی که صحبت از رقابت سالم میشود نیز رقابت سالم نخواهد بود چرا که در ادامه رقابت، بحث مقایسه نیز بوجود خواهد آمد و در حال حاضر نیز شاهد موفقیت بسیاری از ورزشهای فردی بر عکس ورزشهای تیمی و گروهی هستیم و این نتیجه از زمان کودکی و ایجاد رقابت در آنها ایجاد شده است. متاسفانه کمتر از به اوج رسیدن دیگران لذت میبریم و در مسابقات از شکست هم گروهی خود خوشحال میشویم.
وی با اشاره به مقدم بودن پیشگیری بر درمان در بحث آموزش خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز نگاهها درمانی است. بهعنوان نمونه در مدارس مشاوران فقط در دوره متوسطه و به تازگی در دوره راهنمایی وجود دارند بلکه آنها باید از دوره قبل از مدرسه و دوره ابتدایی در راستای رفع مشکلات دانشآموزان حضور داشته باشند.
حاجیلو با اشاره به اینکه اولیاء و مربیان دانشآموزان تکمیل کننده کار یکدیگر محسوب میشوند، ابراز کرد: اولیاء دانشآموزان پایههای دیوار را میسازند و اگر این پایهها از اول نادرست چیده شوند معلم نیز به ناچار ادامه آن را کج خواهد چید.
این روانشناس خاطرنشان کرد: اگر هماهنگی والدین و معلم دانشآموز به درستی انجام شود هرگونه مشکل موجود به راحتی قابل حل خواهد بود و دانشآموز به مسیر درستی راهنمایی میشود./س