رئيس مجلس شوراي اسلامي در جمع دانشجويان دانشگاههاي اردبيل حاضر شده و به سوالات آنان پيرامون مسائل جاري كشور پاسخ گفت.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي ظهر امروز(يكشنبه) در ديدار جمعي از دانشجويان دانشگاه‌هاي اردبيل در پاسخ به سؤالی درباره عملکرد نظارتی مجلس گفت: همانگونه که در آیین‌نامه داخلی مجلس پیش‌بینی شده است سازوکارهایی مناسب برای نظارت مجلس بر دستگاه های اجرایی دیده شده است به طور مثال در ماده ۲۳۳ آیین‌نامه داخلی مجلس اگر نمایندگان در بررسی‌های خود به تخلفی برسند گزارش آن را پس از رأی‌گیری در صحن علنی به قوه قضائیه ارجاع می‌دهند و این موضوع در ماده ۳۳ آیین‌نامه داخلی پیش‌بینی شده است.

وی در ادامه افزود: علاوه بر این آیین‌نامه داخلی مجلس دو مقوله سؤال و استیضاح را پیش‌بینی کرده است که در صورت ناکارآمدی دستگاهی از مسئول آن دستگاه توضیح خواسته می‌شود علاوه بر این دیوان محاسبات مجلس نیز گزارش‌های دقیقی از فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف به مجلس ارسال می‌کنند.

لاریجانی ادامه داد: در کنار نظارت‌های مجلس سازمان بازرسی کل کشور نیز نظارت‌های دقیقی را صورت می‌دهد و باید گفت که در بحث نظارتی کشور ساز و کار کامل و جامعی وجود دارد.

وي با اشاره به تبيين مولفه‌هاي اقتصاد مقاومتي از سوي مقام معظم رهبري افزود: در اقتصاد مقاومتي بايد به توانمندي‌هاي داخلي و شكوفايي استعدادها توجه شود و بسترهاي اين امر فراهم شود، يكي از راهكارهاي حل مشكلات در اين زمينه، فعال‌شدن آمايش سرزميني است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه اقتصاد نبايد در چنبره افراد خاصي باشد، تصريح كرد: قانون و سياست‌هاي اصل 44 در راستاي فراگير كردن و از انحصار خارج‌كردن اقتصاد تدوين شده‌اند كه البته نقاط ضعفي در اين زمينه وجود دارد.

نماینده مردم قم در مجلس در پاسخ به سؤالی درباره تغییر قانون انتخابات توضیح داد: چنین طرحی در حال حاضر در بین نمایندگان در حال پخته‌شدن و کامل شدن است و هنوز آماده ارائه به صحن علنی مجلس نشده است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استعدادهای فراوان استان اردبیل تصریح کرد: اردبیل را نباید به صورت یک‌بعدی و فقط با ظرفیت گردشگری در نظر گرفت چرا که این استان ظرفیت‌های فراوانی در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، دامپروری و توریستی دارد که باید به طور جامع به این مقوله‌ها دیده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به بخشی از قانون برنامه پنجم توسعه درباره طرح آمایش سرزمین‌ها یادآور شد: با تشکیل جلسات شورای آمایش سرزمین‌ها که در قانون برنامه پنجم پیش‌بینی شده است ظرفیت‌های نقاط مختلف کشور بویژه استان اردبیل بالفعل در می‌آید لذا فعال‌شدن چنین شورایی می‌تواند بسیاری از مشکلات استان‌های مختلف کشور را برطرف کند.

وی در باره سؤال دیگری درخصوص وضعیت بازار سکه و ارز گفت: اینکه در اقتصاد فعلی کشور ما یک اشکال عمده وجود دارد حرف درستی است البته بخشی از این مشکلات به تحریم‌ها بر می‌گردد ولی مقدار زیادی از مشکلات موجود به رشد بی‌سابقه نقدینگی در کشور مربوط است.

لاریجانی افزود: زمانی که بخش‌های تولیدی کشور فعال نباشد نقدینگی موجود در جامعه به سمت بازارهای کاذب می‌رود و در آن بازارها اختلال ایجاد می‌کند در شرایط کنونی راهکارهای لازم برای سوق‌دادن نقدینگی به سمت تولید مشخص است و ضرورت آماده کردن بسترهای آن بیش از پیش احساس می‌شود.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت ازدواج جوانان گفت: کمرنگ شدن ازدواج در جامعه ما وجوه مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد که موجب بالا رفتن سن ازدواج در کشور شده است به همین دلیل لازم است دولت در بخش اقتصادی فعال‌تر عمل کند و مسائل اقتصادی را با حمایت از تولید و ایجاد اشتغال بهبود ببخشد علاوه بر این کمتر شدن ازدواج‌ها به سلایق اجتماعی افراد نیز بر می‌گردد که در این بخش نیاز به کار فرهنگی است.

وی ادامه داد: اینکه برخی افراد گمان می‌کنند باید به تکامل و بلوغ برسند و پس از آن ازدواج کنند تفکر نادرستی است چرا که ازدواج موجب تکامل افراد می‌شود دین مبین اسلام نیز ازدواج را نیمی از دین می‌خواند و بر اهمیت آن تأکید دارد.

لاریجانی با اشاره به زندگی شهید مطهری در زمان ازدواج خود حاضرین در جمع را به خواندن زندگینامه وی دعوت کرد و یادآور شد: زمانی که شهید مطهری به قم آمد وضعیت اقتصادی خوبی نداشت ولی در همان زمان با یک ازدواج ساده و به دور از تجملات در خانه‌ای کوچک و ساده زندگی خود را شروع کردند و پس از ازدواج به این رشد و مقام رسیدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فشارهای وارد آمده از بیرون کشور تصریح کرد: باید قبول کنیم که در شرایط حساس و خاصی قرار داریم و این عوامل باعث شده اقتصاد کشور تحت تأثیر قرار گیرد فشارهای دشمن به این دلیل افزایش یافته که ایران به ظرفیت بزرگ منطقه‌ای تبدیل شده و در کنار آن موج بیداری اسلامی در منطقه به وجود آمده است.

وی ادامه داد: برخی‌ها در ابتدای خیزش‌های منطقه‌ای گمان می‌کردند این خیزش‌ها به بیداری اسلامی مربوط نمی‌شود ولی تظاهرات و اعتراضات اخیر در خصوص فیلم موهن به ساحت مقدس پیامبر(ص) نشان داد که خیزش‌های برآمده از ملت‌های انقلابی اسلامی است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ریشه دشمنی غربی‌ها با ایران را موضع‌گیری‌ها و عملکرد جمهوری اسلامی ایران در مسائل بین‌المللی دانست و افزود: آنها تاب پذیرش عدالت در دنیا را ندارند به همین دلیل با موضع‌گیری‌های ایران به هر نحوی چه اخلاقی و غیر اخلاقی مقابله می‌کنند در این میان هر گونه کشمکش داخلی که موجب عقب افتادن کشور از مسائل اصلی شود مورد قبول نیست لذا اگر انتقاداتی وجود دارد باید در فضایی آرام و سازنده مطرح شود.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که شرایط متفاوتی در منطقه وجود دارد و عوامل بین‌المللی هم در وارد شدن به این امر موثرند که این به استراتژی جمهوری اسلامی نیز برمی‌گردد؛ در جنگ ۳۳ روزه لبنان جمهوری اسلامی از ملت لبنان دفاع کرد که نتیجه‌اش، کمر اسرائیل را شکست. در آن زمان ما در حال مذاکره درباره مسائل هسته‌ای بودیم و دیدیم که ظرف ۴۸ ساعت قطعنامه‌ای علیه ایران در مساله هسته‌اي صادر شد و سولانا گفت که خرابکارها کار را خود را کردند، پس این مساله چند وجهی است و آنها در وارد کردن فشار به ایران محاسبات دیگری دارند چرا که در زمینه‌های دیگر فرصتی ندارند و اینجا باید مقاومت کرد.

 لاریجانی در ادامه با بیان اینکه هرگونه حرف و سخنی که در داخل، نزاع بلاوجه و حاشیه ایجاد می‌کند مضر است،‌ گفت: البته برخی مسائل است كه بايد نقد شود. در مسائلی که بین دولت و مجلس وجود دارد هم انتقادهای سازنده‌ای باید انجام شود و اگر موضوعی هست، نمایندگان باید دفاع کنند،‌ این گفت‌وگوها می‌تواند به حل مساله کمک کند، مثلا اگر قانون هدفمندی یارانه‌ها به درستی اجرا شود این به تولید کمک خواهد کرد اینها مباحثی تخصصی است که باید مطرح شود تا کار به خوبی انجام شود.

وی درباره وضعیت فرهنگی موجود در کشور توضیح داد: در زمینه فرهنگ، خلاء قانونی وجود ندارد و باید به تکنولوژی‌های جدیدی که غرب برای تخریب فرهنگ کشورهای جهان سوم استفاده می‌کند، توجه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی نحوه استفاده غرب از تکنولوژی‌های جدید را تهاجمی و مخرب خواند و تأکید کرد: چنین روحیه‌ای را به هیچ وجه در فرهنگ شرقی و آیین اسلامی سراغ نداریم ولی غربی‌ها بدون در نظر گرفتن مقدسات در این زمینه فعالیت‌های مخربی را صورت می‌دهند.

وی با اشاره به تشکیل شورای عالی مجازی از سوی مقام معظم رهبری افزود: امیدواریم با تشکیل این شورا جلوی بسیاری از آسیب‌های موجود در این بخش گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم مردمی‌کردن فرهنگ ادامه داد: نباید فرهنگ را مانند کالایی لوکس از اختیار مردم خارج کرد و باید مردم را در متن مسائل فرهنگی قرار داد برای اجرایی‌شدن این مهم نیاز به بودجه‌های فرهنگی است که مجلس هشتم بیشترین بودجه را به بخش فرهنگی به ویژه ترویج فرهنگ دینی اختصاص داد.

لاریجانی در مورد ادغام وزارتخانه‌ها گفت: در خصوص ادغام‌های صورت گرفته دو نظر وجود دارد که البته شاید این اظهارنظرها زود هم باشد ولی گفته می‌شود که ظرفیت‌های وزارتخانه‌ها بسیار بالا است به همین دلیل این اقدام‌ها نباید صورت می گرفت و وزارتخانه‌ها باید به شکل تخصصی و متمرکز کار خود را صورت دهند اما نظر دوم که مخالف این نظر است این بود که دولت نباید تمام بخش‌های موجود را تحت نظر خود داشته باشد و باید با اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به اداره بسیاری از بخش‌ها و ظرفیت‌ها به مردم واگذار شود به طور مثال نباید صنایع کشور را دولت اداره کند بلکه باید با سیاستگذاری این صنایع در اختیار مردم قرار بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی استفاده از ظرفیت نخبگان و بکارگیری مشاورین جوان را یکی از ضروریات امروز جامعه خواند و گفت: مجلس شورای اسلامی نیز قصد داشت با بکارگیری مشاورین جوان از ظرفیت‌های آنها استفاده لازم را ببرد که حتی طرح چنین موضوعی نیز در مجلس تدوین و آماده شد ولی به دلیل کاهش شدید منابع مالی مجلس این طرح فعلاً در هاله‌ای از ابهام وجود دارد.

لاریجانی ارتباط میان صنعت و دانشگاه را ضروری برشمرد و با اشاره به بودجه‌هایی که برای این بخش در نظر گرفته شده است خواستار هماهنگی بیشتر این دو نهاد در کشور شد.

انتهاي پيام/س2

برچسب ها: لاریجانی ، ارز ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار