مدیر کل حفاظت از محیط زیست خوزستان گفت: همانطور که تولید نفت و اقتصاد کشور از این استان تأمین می‌شود به همان نسبت نیز معضلات زیست محیطی آن باید مورد توجه قرار گیرد و برای محیط زیست آن سرمایه‌گذاری شود.





به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان، احمدرضا لاهیجان زاده در نشست هماهنگی همایش «پسماند، بازیافت، بیومس» اظهار داشت: در زمینه بازیافت زباله، بسیاری از کلان‌شهرها همانند تهران،‌ مشهد، اصفهان و شیراز از اهواز پیشی گرفته‌اند این در حالی است که در خوزستان تنها بر روی پسماندهای شهری به طور محدود کار شده و برای سایر پسماندها اقدامی صورت نگرفته است.

وی زباله را ثروتی تعریف کرد که بازیافت آن، علاوه بر ارزش افزوده و تولید ثروت، اشتغالزایی نیز به همراه دارد و افزود: مسئله زباله تقریبا در اغلب کشورهای دنیا حل شده اما در ایران هنوز راهی طولانی در پیش دارد.

لاهیجان زاده با اشاره به تولید سالانه 45 هزار تن زباله شهری، افزود: عمده این پسماند‌ها در مکان‌های نامناسب دفن شده و یا آتش زده می‌شود که به این ترتیب، اصل ثروت از بین می‌رود این در حالی است که امکان بازیافت همه پسماندهای شهری، کشاورزی، صنعتی و حتی پسماندهای ویژه و عفونی وجود دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با تاکید بر الزام دستگاه‌های اجرایی به اجرای قانون مدیریت پسماند، گفت: هر کدام از بخش‌های مختلف پسماند متولی خاصی دارند که این متولیان باید به اجرای برنامه‌های مدیریت پسماند اقدام کنند.

وی بر مشارکت شهروندان در کاهش تولید زباله و هزینه‌های دفع تاکید کرد و افزود: از طریق آموزش،‌ می‌توان سرانه تولید زباله را کاهش داد. همچنین طرح تفکیک و جداسازی زباله خشک و تر نیز که دارای ارزش اقتصادی قابل توجهی است باید در اولویت آموزش خانوارها قرار گیرد.

لاهیجان زاده با اشاره به قابلیت‌های کشاورزی استان از یک سو و پسماندهایی که از همین بخش تولید می‌شود، گفت: در کنار هر کشت و صنعت استان می‌توان واحدهای تبدیلی را برای استفاده از پسماندها ایجاد کرد./س
برچسب ها: عادلانه ، معضلات ، زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.