به گزارش
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران از معاونت حمل و نقل ترافيك تهران نايب رييس فراكسيون محيط زيست مجلس، قانون 5 ساله شدن معاينه فني را اشتباه مجلس هشتم كه حتماً بايد عوض شود دانست و گفت: مراجعه به مراكز معاينه فني به منظور اطمينان يافتن از شاخصهاي سلامت و ايمني خودرو امري ضروري است.
مهرداد بائوج لاهوتي با تاكيد بر اين که همزمان با اصلاح اين قانون، كيفيت خودروها نيز بايد ارتقاء پيدا كرده و نسبت به اصلاح آن اقدام شود، اظهار کرد: علاوه بر آن زمان مراجعه خودروهاي نو به مراكز معاينه فني نيز بايد از 5 سال به 3 سال باز گردد.
يك عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس نيز با اشاره با اين كه كيفيت خودروهاي ساخت داخل چندان تعريفي ندارد و به آلودگي هوا دامن ميزند، گفت: رسيدگي به كيفيت خودروهاي داخلي همزمان با كاهش زمان مراجعه به مراكز معاينه فني بايد به صورت جدي دنبال شود.
مؤيد حسيني صدر با بيان اين كه اشکالات جزيي و ايرادات كوچك خودروهاي داراي نقص فني با انجام معاينه فني به راحتي قابل رفع شدن هستند، تصريح كرد: افزايش زمان معاينه فني، وسيله نقليه را به وسيلهاي پر خرج و خطرناك تبديل كرده و از اين رو قرار است كاهش اين زمان دو باره در مجلس مطرح شده و مورد بررسي قرار گيرد.
يك عضو ديگر كميسيون صنايع و معادن مجلس نيز با ذکر اين نکته كه خودروسازان مكلفند با رعايت استانداردهاي 55 گانه خودرو، كيفيت توليدات خود را افزايش دهند، گفت: مشكلي كوچك در خودرو كه به راحتي از طريق انجام معاينه فني قابل تشخيص است با عدم انجام اين مهم و به مرور زمان ميتواند به معضلي بزرگ تبديل شود.
حسين گروسي قانون مراجعه به مراكز معاينه فني در كشورهاي اروپايي را با اين كه كيفيت خودروهاي اين کشورها به مراتب بهتر از خودروهاي ايراني است را يك تا دو سال اعلام و خاطرنشان كرد: مسئوليت سلامت و ايمني خودرو و نظارت بر آن تا چند سال بعد از توليد بايد بر عهده شركتهاي خودروساز باشد.
گفتني است با پيگيريهاي به عمل آمده از سوي ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران و همراهي و همكاري تعدادي از نمايندگان مجلس نهم، طرح كاهش زمان مراجعه به مراكز معاينه فني اخيراً در فراكسيون محيط زيست مطرح شده و در نظر است دو باره در صحن علني مجلس شوراي اسلامي مطرح شده و مورد بررسي قرار گيرد./ف