شهردار شهر نمونه گردشگری بین المللی شهمیرزاد از آغاز پنجمین جشنواره بازی محلی خوزكه در شهمیرزاد شهر بزرگترین باغ گردوی جهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سمنان ؛ 'حسین الماسی مفیدی' روز سه شنبه  گفت: جشنواره بازی محلی خوزكه شهمیرزاد به منظور ارج نهادن به فرهنگ بومی و حفظ و رواج بازی محلی گردوبازی برگزار شده است.

وی گفت: این جشنواره در چهار رده سنی نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیشكسوتان و در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی ادامه دارد.

الماسی با بیان اینكه این جشنواره برای پنجمین سال متوالی در شهمیرزاد همزمان با فصل برداشت گردو برگزارمی شود، گفت: این جشنواره با حمایت شهرداری و شورای اسلامی شهمیرزاد ،اداره كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، هیات ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی استان سمنان و ... برگزار شده است.

وی افزود: یكی ازسرگرمی های كودكان و نوجوانان در شهمیرزاد به علت فراوانی درختان گردو، گردو بازی است كه معمولا در شهریور تا اواخر مهرماه در فصل برداشت گردو در كوچه پس كوچه های قدیمی این شهر برگزارمی شود كه با گذشت زمان این بازی به فراموشی سپرده شده بود.

الماسی تصریح كرد: با توجه به گسترش و رواج بازی های مدرن، تقریبا بازیهای محلی به فراموشی سپرده شده است و احیای مجدد این بازیها از اهداف برگزاری جشنواره بازی های محلی است.

درمراسم افتتاحیه جشنواره خوزكه نماینده سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی، بخشدار، اعضای شورای اسلامی شهر و جمعی از دوستداران میراث فرهنگی و مردم حضور داشتند.

از دیگر بازیهای محلی شهمیرزاد می توان به الك دولك، توپ بركه، ها ملاعلی، خلاص، چش دارك، پابزن بازی، دوسنگك، عروس بازی، اینك را اونك را و جوگنم تاس اشاره كرد.

شهردار شهمیرزاد اظهار داشت: بازی خوزكه در شهمیرزاد در قدیم به پنج نوع مره ای، باغ بونی، چاله كه، دیواری و تیله‌ای متداول بوده است.

این جشنواره تا سی شهریور ماه در شهمیرزاد ادامه دارد./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.