رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي از اتمام بیش از 60 درصد عمليات مرمتي مسجد سفيد شهرستان مراغه خبر داد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدي ضمن اعلام اين خبر گفت: مرمت نماهاي جنوبي و شمالي مسجد به پايان رسيده و سقف چوبي و حياط مسجد در حال مرمت هستند.

وي با تاكيد بر اينكه طبق پيش بيني هاي انجام شده مرمت مسجد سفيد تا آبان ماه جاري به اتمام مي رسد، افزود: ورودي و شيرواني اين مسجد مرمت و ديوارهاي فرسوده آن استحكام بخشي شده اند.

محمدي خاطر نشان كرد: تاريخ بناي مسجد سفيد مراغه با توجه به کتیبه سنگي مرمری بالای درب ورودی مسجد متعلق به دوره شاه طهماسب صفوی است.

وي مسجد سفيد مراغه را از نظر معماری يكی از زيباترين مساجد تاريخی مراغه و آذربايجان شرقي عنوان كرد و گفت: اين مسجد بصورت سقف چوبی و با ديوارهاي خشتي بنا شده كه سقف آن با طرح‌های گل و بوته تزئين شده است.

رئيس شوراي ثبت آثار فرهنگي و تاريخي در فهرست آثار ملي، با بيان اينكه نمای مسجد سفيد مراغه با آجر و به سبك حصيری تزئين يافته است، گفت: وجود سه كتيبه سنگی، استفاده از رنگهای طبيعی در رنگ آميزی تزئينات و داشتن سه ستون چوبی مقرنس كاری شده از ويژگيهای اين مسجد تاريخی است.

وي وسعت مسجد سفيد مراغه را 100 متر مربع اعلام كرد و اظهار داشت: اين بنا به شماره 9185 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است./ع

 

برچسب ها: مرمت ، مسجد ، فیزیکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.