به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛مسعود علویان صدر در نشست شورای عالی راهبردی مراکز تاریخی تهران با بیان این مطلب اظهار داشت: دربازار سنتی تهران مفاهیم اقتصادی همواره با مفاهیم معنوی، مذهبی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی گره خورده است که همین مولفه های انسانی و تربیتی باعث شده تا فرهنگ بازار فصل الخطاب خاص فرهنگ ایرانیان باشد.
وی تصریح کرد:در بازار سنتی تهران مسجد جامع ، امامزاده، کتابخانه، حجره، مدرسه و محل سکونت در هم پیوندی یکدیگر قرار داشتند که از این پارامتر نمی توان به سادگی گذشت.
این مقام مسوول ادامه داد: با تغییر نقش بازار و تحول فرآیند توسعه ، فضای تجاری سنتی در برخی مناطق مبدل به پاساژ شده است درحالی که باید با برنامه ریزی و اقدامات مطالعاتی گسترده بار دیگر مردم را برای زندگی به این مناطق برگرداند.
علویان صدر افزود: بازار تهران همواره در مرکز جریانات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرار داشته که همین امر باعث شده بازار تنها به عنوان یک مکان اقتصادی صرف نباشد و همین تفاوت های بازار ایرانی است که آن را در جهان شاخص می کند./ه