مرمت شتاب‌زده و نصب آسانسور نماي كاخ گلستان را خدشه‌دار كرده است.

احمدرضا حشمتي معاون سابق كاخ گلستان و كارشناس سازمان ميراث فرهنگي در خصوص اتفاقات اخير در مجموعه‌ي كاخ گلستان با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: طبق ضوابط فني نصب آسانسور در عمارت دو طبقه كاخ گلستان اشتباه است چون آنجا فضاي پر رفت و آمدي نيست كه نياز به آسانسور داشته باشد.
وي ادامه داد: به طور كل هر اقدامي در كاخ گلستان رخ مي‌دهد بايد با شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي هماهنگ شود اما نصب آسانسور بدون هماهنگي انجام شد.
كارشناس سازمان ميراث فرهنگي به مرمت‌هاي كاخ گلستان اشاره كرد و گفت: از لحاظ كارشناسي مرمت،‌ به دوشيوه تاريخي و سبكي اجرا مي‌شود و كاشي كاري‌هاي جديد بايد متفاوت از كاشي‌هاي قديم باشد و مخاطب مي‌تواند متوجه اين تفاوت شود اما متاسفانه  در كاخ گلستان بيش از مداين تفاوت در مرمت كاشي‌ها ديده شده است.
وي در ادامه گفت: به دليل حضور كارشناسان يونسكو در كاخ گلستان مرمت اين كاخ به سرعت جمع‌بندي شد اما اين موضوع نبايد از كيفيت مرمت در اين مجموعه تاريخي كم كند.
حشمتي با اشاره به نصب پرچم، غرفه‌هاي فروش در داخل مجموعه گلستان اظهار داشت:آسانسور و نصب پرچم و غرفه‌هاي فروش اين مجموعه تاريخي را تحت تاثير قرار مي‌دهد و بايد هر چه زودتر اين مشكلات را برطرف كنند.
وي عنوان كرد: اميدواريم كاخ گلستان ثبت جهاني شود و بعد از ثبت تلاش بيشتري براي حفظ و نگهداري قديمي‌ترين مجموعه تاريخي تهران كنيم.
حشمتي خاطر نشان كرد: كاخ گلستان مجموعه‌اي از بناهايي است كه در ميدان ارگ تهران واقع است بناهاي اين كاخ در زمان هاي مختلف ساخته شده ‌‌اند.
شروع آن به ارگ تاريخي تهران وزمان شاه طهماسب اول باز مي‌گردد ولي در دوره‌ي قاجار گسترش فراواني يافت و محل سكونت شاهان قاجار بود./ه
برچسب ها: کاخ ، گلستان ، مرمت ، فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار