آنجلينا جولي بازيگر سرشناس هاليوودي كه چند سالي است رو به كار‌هاي عام‌المنفعه آورده است و عنوان سفير صلح سازمان ملل را با خود يدك مي‌كشد، در تور خاورميانه‌اي خود سري به كشور‌هاي همسايه ايران زده و به نوعي سعي در تطهير جنايت‌هاي كشور متبوعش دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، جالب اينجاست كه آنجلينا جولي به هر كشوري كه سفر مي‌كند در حد عالي‌ترين مقام سياسي از وي استقبال مي‌شود و برنامه ديدار‌هاي ديپلماتيك جولي با مقامات دولتي اين كشور‌ها بسيار فشرده است. كشور‌هايي كه اكثراً به خاطر سياست‌هاي مداخله جويانه دولت امريكا با مشكلات روزافزوني روبه‌رو شده‌اند و حتي نمي‌توانند امنيت جاني شهروندان خود را تأمين كنند، از ستاره هاليوددي استقبال مي‌كنند كه شايد اين ستاره هاليوودي فرشته نجاتشان از منجلابي باشد كه دولت امريكا براي آنها به ارمغان آورده است.



سفيران صلح سازمان ملل
آنجلينا جولي اين روزها با عنوان سفير سازمان ملل يا سفير صلح آن سازمان به سفر دور دنيا مي‌رود. اين عنوان اما به چه معناست ؟سازمان ملل متحد براي جلب توجه جهاني به برنامه‌هايش و پيشرفت سريع‌تر طرح‌هاي در دست اجرايش در اقصي نقاط جهان سعي مي‌كند تا حمايت شخصيت‌هاي برجسته عرصه‌هاي ورزش، موسيقي، هنر، فيلم و ادبيات جهان را كسب كند. 

اين سازمان ساليانه از ميان قهرمانان المپيك، قهرمانان جهان، ورزشكاران برجسته و نخبگان فرهنگي و هنري كه داوطلب فعاليت‌هاي بشر دوستانه سازمان ملل و پيشبرد برنامه « توسعه هزاره » سازمان ملل باشند، افرادي را با عناويني چون سفير حسن نيت، نماينده ويژه، قهرمانان ورزشي و سفير صلح (پيام‌آور صلح) به خدمت مي‌گيرد. به دليل جنبه عام‌المنفعه و انساندوستانه برنامه‌ها، بسياري از هنرمندان و ورزشكاران براي عضويت در اين نهاد و كسب عنوان سفير سازمان‌ملل داوطلب مي‌شوند.
برنامه توسعه هزاره سازمان ملل، يك برنامه بلند مدت است كه در سپتامبر (شهريور) سال ۲۰۰۰ به تصويب رسيده و سازمان ملل از تمامي اعضايش خواسته تا سال ۲۰۱۵ به اهداف تعيين شده در اين برنامه برسند. اين برنامه‌ها عبارتند از: ۱- از بين بردن جلوه‌هاي حاد فقر و گرسنگي، ۲- بهره مندي تمام مردم از حداقل تحصيلات در سطح دنيا، ۳- توانمند‌سازي زنان، ۴-ارتقاي سلامت بارداري و زايمان ۵- مبارزه با ايدز، مالاريا و ساير امراض، ۶- كاهش مرگ و مير نوزادان، ۷- حصول اطمينان از حفظ محيط زيست، ۸- توسعه مشاركت جهاني. 

امريكا و سوء استفاده از سازمان ملل
در اين ميان كشورهايي چون امريكا به شدت از اين طرح استفاده كرده و بسياري از بازيگران هاليوود و وزرشكاران حرفه‌اي اين كشور به عضويت آن درآمده‌اند. اين كار در چند جهت براي دولت امريكا مفيد است. ابتدا اينكه چند نفر از هنرمندان و ورزشكاران اين كشور به عنوان سفيرصلح وجه بين‌المللي پيدا مي‌كنند و همين امر باعث مي‌شود مراكزي كه اين بازيگران از آن‌ها معرفي شده‌اند نيز از وجه و نام خوبي برخوردار گردند. هاليوود، مهم‌ترين مركز فيلمسازي جهان است اما هيچ‌گاه اين شهرت با محبوبيت همراه نبوده است. 

در بسياري از كشور‌ها هاليوود نشانه‌اي از سلطه جويي نظام امپرياليسم است، هاليوود با گسيل ستارگانش به سازمان‌ملل سعي دارد تا با استفاده از اين حربه خود را حامي بشريت معرفي كند. وقتي در كشور‌هاي جهان سوم يك بازيگر امريكايي به عنوان سفيرصلح حاضر مي‌شود، مردم وي را نه به عنوان يك داوطلب سازمان‌ملل بلكه به عنوان نماينده دولت امريكا مي‌بينند. براي آنها سينما و فيلم‌هاي هاليوودي بسيار آشنا تر از سازمان‌ملل و برنامه‌هاي آن است. دولت امريكا بدون اينكه هزينه كند، با استفاده از سازمان ملل خود را در ذهن مردم خوب جلوه مي‌دهد و برنامه‌هاي بشردوستانه سازمان ملل را به طرح‌هاي تبليغاتي امريكايي مبدل مي‌كند. فيلم‌هاي هاليوودي به دليل عدم پايبندي به اخلاق يا موضع‌گيري‌هاي سياسي از سوي بسياري كشور‌ها ممنوع اعلام مي‌شوند اما با به كارگيري بازيگران امريكايي در قالب برنامه‌هاي عام‌المنفعه اين تشكيك ذهني را ايجاد مي‌كند كه اين آدم‌هاي به ظاهر پاك هيچ گناهي ندارند و حتماً فيلم هايشان نيز فيلم‌هاي خوب و اخلاقي است. 

پاك‌كردن چهره امريكا در اذهان عمومي
متأسفانه دولت امريكا از اين روش درست در همان كشورهايي استفاده مي‌كند كه به خاطر اقدامات خصمانه دولت ايالات متحده به فلاكت و بدبختي افتاده‌اند، كشورهايي چون افغانستان، پاكستان، سومالي و عراق همگي به خاطر دخالت نظامي و جنگي كه امريكا به راه انداخته به اين حال و روز افتاده‌اند و حالا دولت امريكا با خرج سازمان‌ملل چهره منفي خود را در آن كشور‌ها ترميم مي‌كند، درست همان كاري كه امروز آنجلينا جولي در عراق انجام مي‌دهد.
 
خانم جولي شايد سراغ بچه‌هاي گرسنه در افغانستان برود يا دست ترحم بر سر بي‌خانمان‌هاي پاكستاني بكشد و با جنگ‌زده‌هاي عراقي ابراز همدردي كند، اما هيچ وقت پاسخ اين سؤال را نمي‌دهد كه چه كسي به جز دولت امريكا مسئول اين بدبختي‌هاست؟دولت امريكا در سطح بين‌المللي اهدافي را دنبال مي‌كند كه در مقابل برنامه‌هاي هزاره سازمان ملل است. اما ستارگان سينمايش را در زير پرچم توسعه انساني به كشور‌هاي مختلف مي‌فرستد تا برايش تبليغ كنند.
 
اين روزها آنجلينا جولي در عراق و تركيه به سر مي‌برد و فردا در جايي ديگر. امثال جولي در هاليوود زياد هستند و همه به صورت خودكار هاليوود و امريكا را با نام سازمان ملل تبليغ مي‌كنند. در حالي كه همين امروز در خود امريكا ميليون‌ها نفر در زير خط فقر زندگي مي‌كنند، نژاد پرستي و تبعيض بين سياه پوستان و سفيد پوستان وجود دارد، جنبش‌هاي عدالت خواهانه‌اي مانند«تسخير وال استريت» با سركوب روبه‌رو مي‌شود و هيچ وقت ردپايي از سفيران صلح امريكايي در هيچ كدام از اين قضايا ديده نمي‌شود. 

با آنكه چند هنرمند و ورزشكار ايراني نيز با برنامه‌هاي سازمان ملل همكاري دارند، اما بخش عمده اموري كه جمهوري اسلامي در مسائل انساندوستانه و پيگيري طرح‌هاي جهاني انجام مي‌دهد، بدون حضور اين هنرمندان انجام مي‌شود. در صورتي‌كه مي‌توان با هدفمند‌كردن حضور هنرمندان و ورزشكاران ايراني كه عناويني چون سفيري سازمان ملل را بر عهده دارند، در كنار برنامه‌هاي عام المنفعه و توسعه بهداشت جهاني زمينه را براي حضوري فعالانه در سطح بين‌المللي داشت و مردم جهان را بيش از گذشته با فرهنگ غني و سرشار از محبت ايرانيان آشنا كرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار