عضو مرکز تحقیقات گوش ، حلق بینی و سروگردن دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : مصرف خود سرانه آنتی بیوتیکی در زمان سرماخوردگی موجب مقاومت دارویی و عوارض جبران ناپذیر می شود.


دکتر محمدرضا شریفیان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران  مشهد  با اشاره به اینکه بیماریهایی شبیه سرماخوردگی علائم متفاوتی دارند که با دقت زیاد می توان آنها را از یکدیگر جدا کرد خاطر نشان کرد: اگر افراد بدون توجه به این بیماری ها اقدام به خود درمانی کنند با گذشت زمان دچار مشکلات جبران ناپذیری می شوند.

وی با اشاره به اینکه سرماخوردگی با علائمی خفیف و به صورت عطسه ، سرفه ، آبریزش بینی ، تب مختصر و گرفتگی به مدت سه الی پنج روزدر فرد دیده می شود افزود : به طور معمول سرماخوردگی نوعی بیماری ویروسی است که بین مردم شائع بوده و واکسنی ندارد که فرد از ابتلا به آن مصون باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه آنفولانزا ، یکی دیگر از بیماریهایی است که بیشتر مردم به نوعی آن را تجربه کرده اند گفت : بروز تب مختصر، بیحالی ، بی اشتهایی و با گذشت زمان افزایش تب ، درد و ضعف همراه با گلو درد و سایر عفئنتها از جمله این علائم اند و در بیمارانی که بدن شان ضعیف تر است ، آنفولانزا به سمت عارضه های حادتر می رود.

شریفیان با اشاره به اینکه در افرادی که دارای ریسک بالا هستند از جمله سالمندان ، کودکان زیر پنج سال و زنان باردار توصیه می شود از واکسن آنفولانزا استفاده کنند خاطرنشان کرد : در این بیماری ، آنتی بیوتیک کاربردی ندارد و فردی دچار آنفولانزا شده باید مایعات زیاد بخورد اجازه دهد دوره درمانش طی شود بسیاری از بیماریها با مواد مغذی درمان می شوند.

وی در ادامه به بیماریهایی که نیاز به توجه جدی دارند اشاره و افزود: عفونت های حلق یا فارنژیت ها شکل شایعی از عفونت لوزه هستند که ممکن است ویروسی و یا میکروبی باشند علامت شاخص آن درد در ناحیه گلو است که این گلو درد در هنگام بلع تشدید می شود .

شریفیان تصریح کرد : از دیگرعلائم این بیماری ضعف ، درد بدن و بیحالی است اگراز نوع ویروسی آن باشد علائم خفیف تر اما از نوع میکروبی علائم شدید تر شده و در گلو لایه سفیدی مشاهده می شود که نشان از چرکی شدن گلوی فرد می باشد.

وی یادآور می شود:دراین عفونتها بیمار باید تحت نظر پزشک باشد و با تزریق پنی سیلین و آنتی بیوتیک های مناسب از بروز بیماریهای دائم پیشگیری نماید/س

برچسب ها: عضو ، مرکز ، تحقیقات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.