واکنش هایی که بیش از 20 سانتی متر از محل گزش رخ میدهد نیازمند درمان در دوره حاد و بررسی از نظر درمان دراز مدت ، ایمونوتراپی است.

محمد حسين بمانيان، فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: واکنش های آلرژیک به نیش حشرات از واکنش های موضعی تا واکنش های شدید سیستمیک می تواند بروز کند. گرچه واکنش های موضعی نا خوشایند هستند ولی این واکنش ها در نتیجه پاسخ ایمونولوژیک نبوده و نیاز به درمان اختصاصی ندارد .

وي كفت: استفاده از کمپرس آب سرد در محل گزش و مصرف داروهای آنتی هیستامین و حداکثر استروئیدهای موضعی برای مدت کوتاه ، مشکل بیماران را رفع و علائم را تسکین می دهد.

اين فوق تخصص آلرژي تصريح كرد: واکنش هایی که بیش از 20 سانتی متر از محل گزش رخ میدهد و واکنش های سیستمیک که حداقل دو ارگان سیستم علائم بروز می دهند  نیازمند درمان در دوره حاد و بررسی از نظر درمان دراز مدت ، ایمونوتراپی است .
حشرات دارای اجزائ ریزی هستند از جنس پروتئین که پس از رها شدن در فضا به عنوان آئروآلرژن عمل نموده و باعث علائم آلرژی تنفسی به شکل حاد و مزمن می گردد . در بررسی تست پوستی هر یک از بیماران مبتلا به آسم و آلرژی بینی ، آئروآلرژن های مربوط به پشه  و بید بیشترین نقش در تشدید علائم بیماران را  نشان داده اند. حشرات که سم دارند شامل زنبور عسل ، زنبور زرد ، زنبور قرمز ، و مورچه آتشین هستند. زنبور زرد شایع ترین مقصر در بروز آنافیلاکسی به نیش زنبور شناخته شده است./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار