مهر كه در باور ما براي هميشه نمادي از محبت بوده به واسطه قرار گرفتن زاد روز توليد منوچهر آتشي، سهراب سپهري، بهروز ثروتيان، محمدرضا شفيعي كدكني در اين ماه با ادبيات پيوندي ناگسستني دارد.

باشگاه خبرنگاران- مهر كه در باور ما براي هميشه نمادي از محبت بوده و به رسم بازگشايي مدارس در آغاز ماهي مزين به اين نام ادب آموزي را به ياد ما مي‌آورد به واسطه قرار گرفتن زاد روز توليد منوچهر آتشي، سهراب سپهري، بهروز ثروتيان، محمدرضا شفيعي كدكني در اين ماه با ادبيات پيوندي ناگسستني دارد.
در آغاز راه سخني مي‌آوريم از منوچهر آتشي متخلص به سرنا كه پس از ورود به دانشسراي عالي تهران و اخذ ليسانس زبان انگليسي بخت خود را در سمت دبيري دبيرستان هاي قزوين آزمود.
وي كه در 2 مهر 1310 در آغوش خانواده اي ساكن در ادهرود شهرستان دشتشان استان بوشهر چشم به جهان گشوده در پايان سال هاي خدمت دبيري به عنوان ويراستار در انتشارات سازمان راديو و تلوزيون مشغول به كار شده و در دو دهه آخر عمر خود به شعر سپيد روي آورد.
آتشي چند روز قبل از مرگ بر اثر ايست قلبي در سن 74 سالگي در بيمارستان سيناي تهران در مراسم چهره هاي ماندگار به عنوان چهره ماندگار ادبيات معرفي شده بود.
لازم به ذكر است كه از گل هاي شكوفا شده مزين به قلم آهنگين آتشي مي‌توان به آهنگ ديگر، آواز خاك، ديدار در فلق، بر انتهاي آغاز، گزينه اشعار، وصف گل سوري، گندم و گيلاس، فانتامارا اثر اينياتسيوسيلونه، جزيره دلفين هاي آبي رنگ، مهاجران، دلاله اشاره كرد.
از منوچهر آتشي كه بگذريم آنچه آدمي را در مهرماه به ياد صداقت هنرمندانه اشرف مخلوقات مي‌اندازد، ثبت احوال شناسنامه سهراب سپهري به تاريج 15 مهرماه 1307 بر برگي سفيد از كاغذ بوده كه گويا از همان بدو تولد، ذوق و خلاقيت ادبي و هنري را با تار و پود سراسر عشق و معرفت اين شاعر و نقاش كاشاني در آميخته است.
سپهري از مهمترين شاعران معاصر ايران بوده كه اشعارش به زبانهايي چون انگليسي،فرانسوي، اسپانيايي و ايتاليايي ترجمه شده است.
اين شاعر كه در 14 مهر 1307 در قم به دنيا آمده، در سال 1330 نخستين مجموعه شعر نيمايي خود با عنوان مرگ رنگ را منتشر كرد و در سال 1332 از دانشكده هنرهاي زيبا فارغ التحصيل شده و نشان درجه اول علمي را از آن خود كرد.
لازم به ذكر است كه از آثار ديگر سهراب سپهري كه 1 ارديبهشت بر اثر ابتلا به سرطان خون در بيمارستان پارس تهران جان به جان آفرين تسليم كرد مي‌توان به زندگي خواب ها، تا انتها حضور، سهراب مرغ مهاجر، هنوز در سفرم، بيدل، سپهري و سبك هندي، تفسير حجم سبز، حافظ پدر، سهراب سپهري پسر، حافظان كنگره اشاره كرد.
حال كه كم كم به آنچه در 19 مهر اتفاق افتاده مي‌انديشيم به ‌آنجا مي‌رسيم كه روزگار محمدرضا شفيعي كدكني را به ادبيات بخشيد تا اين شاعر آنچنان كه گذشتگانش شمع شعر فارسي را روشن نگه داشتند نگاه دارد اين شمع هميشه روشن را كه گاه در تاريخ ادبيات به سوسو افتاده اما هرگز خاموش نشده است.
شفيعي كدكني كه در 19 مهر 1318 در كدكن از توابع تربت حيدريه متولد شد هرگز به دبستان و دبيرستان نرفت و پس از فراگيري زبان و ادبيات عرب در نزد پدر خود و مرحوم اديب نيشابوري دوم و يادگيري علوم فقه، كلام و اصول در نزد آيت الله شيخ هاشم قزويني و آيت الله ميلاني به پيشنهاد مرحوم دكتر علي فياض در دانشگاه فردوسي مشهد نام نويسي كرد و مدرك كارشناسي خود را در رشته زبان و ادبيات فارسي از دانشگاه تهران و از سال 1348 تا اكنون بنا به درخواست اين دانشگاه در مقام استاد دانشگاه مشغول به كار شد.
از آ‌ثار محمدرضا شفيعي كدكني مي‌توان از زمزمه ها،‌شبخواني، از زبان برگ، در كوچه باغ هاي نيشابور، بوي جوي موليان، از بودن و سرودن، مثل درخت در شب باران و هزاره دوم آهوي كوهي نام برد./ي2
برچسب ها: ادبیات ، مهر ، ثروتیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار