شیر گاومیش بدلیل 8 درصد چربی و 5/4 درصد پروتئین و آهن و کلسیم و فسفر بالاتر و غنی تر از شیر گاو است .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران با بیان اینکه در حال حاضر 5 هزار و 920 راس گاومیش در 8 شهرستان استان پرورش و نگهداری می شوند گفت : از این تعداد گاومیش 4 هزار و 650 تن شیر خام و 277 تن گوشت قرمز تولید می شود .

نگهدار میانگین شیر تولید گاومیش به ازای هر راس دام مولد را 6 تا 7 کیلوگرم اعلام کرد و افزود : با اصلاح نژاد و تغییر سیستم پرورش تولید شیر به 17 کیلوگرم افزایش خواهد یافت .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای طرح اصلاح نژاد دام سنگین و عملیات همزمانی وفحلی روی 5 راس گاومیش در یک واحد گاومیش داری در روستای ولوجا میاندرود خبر داد و گفت : از این تعداد 4 راس گوساله متولد شد .

نگهدار با اشاره به اینکه در اجرای این طرح از اسپرمهای گاو میش ایتالیایی استفاده شده است افزود : میزان تولید شیر از 2 تن در یک دوره شیرواری به 3 تن افزایش خواهد یافت .

به گفته او درصد باروری گاومیش ها در شرایط عادی 25 تا 30 درصد است که با اجرای عملیات همزمانی و اصلاح نژاد در گله عملکرد باروری تا 60 درصد افزایش داشته است .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : امسال بر روی 20 گله گاومیش طرح اصلاح نژادی صورت می گیرد .

نگهدار افزود : طرح اصلاح نژادی / رکودگیری و ثبت مشخصات گاومیش از سال 74 در 3 گله به ظرفیت 140 راس شروع شد و در حال حاضر 30 گله به ظرفیت 2 هزار راس زیر پوشش این طرح قرار دارد ./س

برچسب ها: شیر ، گاومیش ، غنی تر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.