رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حفاظت از منابع و عرصه های طبیعی با مشاركت مردم میسر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان؛محمدجواد محمدی‌زاده در جشنواره منطقه‌ای محیط زیست در آموزه‌های رضوی 'ضامن آهو' افزود: نقش جوامع محلی در حفاظت از محیط زیست بسیار قابل توجه است،اكنون دوره حصاركشی عرصه‌های طبیعی گذشته و باید از عشایر و ذینفعان برای حفاظت از عرصه‌ها استفاده كرد، چرا كه زندگی مردم با طبیعت گره خورده و مردم بهترین حافظان طبیعت هستند.

وی اظهار داشت: تنها در صورت تقویت حضور مدبرانه مردم در طبیعت، حفاظت از عرصه‌های طبیعی میسر می شود زیرا پیش زمینه این امر تحقق مشاركت عمومی است.

وی با اشاره به تنوع اقلیم و ظرفیت بالای موجود  در كشور گفت: این قابلیت فرصتی است كه در گردشگری و اقتصاد ما مغفول مانده است.

وی حفاظت و حراست از تنوع زیستی را تكلیف محیط‌بانان عنوان كرد و افزود: یكی از وظایف اصلی حفاظت از ذخایر ژنتیكی است تا این گنجینه‌ها مانند فرش ایرانی از انحصار ما خارج نشود.

محمدی‌زاده ادامه داد: با وجودی كه 85 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود اما این محصول به نام كشور اسپانیا در دنیا به فروش می‌رسد.

وی با ابراز تاسف از ثبت محصولات ایران به نام كشورهای دیگر گفت:  یكی از دانشگاه‌های فرانسه به یك دانشجوی دكترا در چهارمحال و بختیاری 10 هزار دلار برای تحقیق در زمینه گیاهان دارویی كمك كرده و سپس به قیمت 6 میلیون دلار آن را ثبت و تجاری‌سازی كرده است، در حالی كه تمام ابعاد این تحقیق مربوط به كشور ما بوده است.

معاون رییس جمهوری با تاكید بر جلوگیری از این وقایع از محیط‌بانان خواست كه پا را از مقابله با صید غیرمجاز فراتر نهاده و حراست از ذخایر ژنتیكی و تحقیقات را نیز مدنظر قرار دهند.

وی  با اشاره به فعالیت‌های عمرانی مخرب مانند راهسازی، سدسازی و نفت تصریح كرد: دیگران با استفاده از غفلت محیط زیست كاربری‌ها را تغییر می‌دهند و به منابع طبیعی و زیستی تعرض می‌كنند كه باید با ارائه اطلاعات صحیح و به موقع از این امر جلوگیری كرد.

جشنواره زیست محیطی ضامن آهو با حضور استان‌های ایلام،‌ لرستان، خوزستان،‌ چهارمحال و بختیاری و همدان به میزبانی خوزستان در دو بخش فیلم و عكس برگزار شد.

در بخش فیلم سیدباقر موسوی، شیروان ثابتی و شهریار عسكری از خوزستان به عنوان برگزیدگان جشنواره معرفی شدند،  برگزیدگان بخش عكس سیدباقر موسوی (خوزستان)، افشین اسدی (چهارمحال و بختیاری)،‌ محمد البرزی ( چهارمحال و بختیاری)، عبدالصاحب بازیار (لرستان)، محمدهادی رستمی (لرستان) و عالیه چنگیزی (خوزستان) بودند.

در این جشنواره كه همزمان با روز محیط بان برگزار شده بود از 12 محیط بان نمونه از پنج استان شركت كننده نیز تقدیر شد. /ب
برچسب ها: حفاظت ، طبیعی ، میسر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.