قابل توجه حجاج ؛

مراقب تراشیدن موی سرتان باشید

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر دستور العمل تراشیدن موی سر مردان در حج تمتع 91 را اعلام کرد.

دکتر سید علی ریاض در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت:‌  هدف از تدوین این دستور العمل اجرای صحیح و بهداشتی عمل حلق یا تراشیدن موی سر است که مسئولان، پزشکان و مدیران کاروان ها باید آگاه باشند.
وی در ادامه افزود: این عمل به دلایل متعدد از جمله کمبود فضای سرویس های بهداشتی، هجوم همزمان زائران، خستگی زائر نداشتن مهارت لازم تیغ زدن به سر فشار روانی روی زائران چنانچه با برنامه ریزی مدیریت صحیح صورت نگیرد علاوه بر تهدید سلامت زائران موجب بر هم زدن نظافت منطقه مناو آلودگی محیط و در نهایت شکایت زائران می شود.
ریاض ادامه داد: بندهای این دستور العمل شامل برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی ویژه حلق بهداشتی برای تمام زائران می باشد که در جلسات آموزشی به زائران تاکید می شود ، وسایل مربوطه و لازم را همراه خود داشته باشند.
نماینده رئیس جمهور در شورای عالی جمعیت هلال احمر خاطر نشان کرد: زائران باید ماشین اصلاح (ترجیجا دارای باطری یا شارژ) یا خود تراش با یک بسته تیغ و پیش بند پلاستیکی یکبار مصرف و همچنین صابون بدون بو و دستکش یک بار مصرف همراه داشته باشند و ترجیحا خود تراش یک بار مصرف توصیه نمی شود.
وی اظهار داشت: با انجام حلق بهداشتی می توان علاوه بر حفظ سلامت زائران، بهداشت و زیبایی محیط منطقه منا را نیز حفظ کرد و از معنویت این شرایط مقدس بیشتر بهره مند شد.
وی همچنین درباره زائرانی که احتمال بیماری های عفونی نظیر هپاتیت دارند گفت: اسامی این افراد توسط پزشک کاروان تهیه شده و محل حلق این افراد توسط آرایشگر با نظارت ویژه پزشک انجام خواهد شد.
ریاض افزود: مراجع معظم تقلید عنوان کردند زائران می توانند برای انجام حلق از ماشین اصلا استفاده کنند زیرا ماشین اصلاح آلودگی و خطر کمتری دارد.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت یادآور شد: زائران به نشستن صحیح در هنگام حلق بیشتر توجه کنند و از چهار پایه های مخصوص استفاده کنند و تیغ مصرف شده را بلافاصله به داخل ظرف مخصوص اشیا تیز و برنده قرار دهند.
سید علی ریاض اذعان داشت: زائران در هر کاروان به گروههای کوچک ترجیحا 8 نفره تقسیم شوند تا از ازدحام زائران در سرویس های بهداشتی خودداری شود.
وی بیان داشت: نرم کردن مو قبل از انجام حلق با صابون بود استفاده از آبپاش انجام حلق را بسیار روان و ساده می کند و توصیه می شود برای گندزدایی ماشین اصلاح ، قیچی، خودتراش، شانه و برس از مواد گندزا کننده مانند گلوتارالدیئد، الکل 70درصد، ساولن یا سایر گندزداهای رایج استفاده کنند و در صورتی که ماده گندزا کننده در اختیار نباشد حتی الامکان با آب داغ و شوینده آنها را تمیز کنند.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در پایان خاطر نشان کرد: پزشکان کاروان ها حتما در هنگام عمل حلق در کنار زائران باشند و بر حلق بهداشتی نظارت کامل داشته باشند./ف
برچسب ها: حجاج ، ریاض ، حج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار