بروجردي در اجلاسيه مهرماه جامعه اسلامي مهندسين:

ضرورت پيشنهاد صدور قطع‌نامه بر ممنوعيت اهانت به اديان الهي از سوي رئيس جمهور

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: يكي از مهمترين كارهايي كه احمدي نژاد در نيويورك مي تواند انجام دهد اين است كه با استفاده از ظرفيت جنبش عدم تعهد صدور قطع نامه‌اي را بر ممنوعيت اهانت به همه اديان الهي پيشنهاد دهد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، علاء الدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در اجلاسيه ماهانه جامعه اسلامي مهندسين به تشريح اوضاع منطقه پرداخت و ظرفيت ايجاد شده در اجلاس عدم تعهد را براي كشور بسيار ارزشمند بيان كرد و گفت: كشورهاي عضو عدم تعهد دو سوم ظرفيت سازمان ملل متحد را تشكيل مي‌دهند و در مسئله هسته‌اي نيز بارها از جمهوري اسلامي ايران حمايت كرده‌اند.

وي ادامه داد: مي توانيم اين ظرفيت را در حل بحران هاي منطقه بكار بگيريم.

بروجردي با اشاره به پيشنهاد مقام معظم رهبري به اعضاي اجلاس عدم تعهد درباره تشكيل دبيرخانه اظهار داشت: مقام معظم رهبري پيشنهاد تشكيل دبيرخانه را به كشورهاي عضو عدم تعهد دادند و اين مسئله جزو حقوق ماست كه در رياست سه ساله خود بر اين اجلاس دبيرخانه فعالي را تشكيل دهيم.

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: بر اساس پيشنهاد وزير امور خارجه علاوه بر حضور كارشناساني از كشورمان در اين دبيرخانه كارشناسان زبده‌اي از ساير كشورها نيز به كار گرفته مي‌شوند.

وي با بيان اينكه سند پاياني اجلاس 700 بند داشت افزود: يكي از هنرهاي جمهوري اسلامي در رياست سه ساله خود بر اجلاس عدم تعهد اين است كه بتوانيم اين بندها را عملياتي كنيم و لازمه اجرايي شدن آن، تشكيل دبيرخانه است.

وي تصريح كرد: جنگ اعلام نشده‌اي از طرف آمريكا وهمپيمانانش با جديت و با همه ظرفيت براي عدم حضور كشورها در اين اجلاس بر آنان تحميل شده بود اما به خواست خداوند ناموفق بودند و حدود 80 وزير امور خارجه و 50 هيئت در سطح سران در اجلاس حضور پيدا كردند.

بروجردي اجلاس تهران را از اجلاس دوره‌هاي گذشته موفق تر دانست و گفت: جمهوري اسلامي ايران موفق شد عرض اندام مقتدرانه سياسي را انجام دهد.

*نامه نگاري وزير امور خارجه کانادا براي عدم حضور کشور‌هاي غير متعهد در اجلاس تهران

وي با اشاره به تعطيلي سفارت خانه كانادا در كشورمان اظهار داشت: بسياري معتقدند كه كانادا در مقابل اجلاس عدم تعهد واكنش نشان داد چرا كه وزير امور خارجه اين كشور از جمله وزرايي بود كه به كشورهاي عدم تعهد براي عدم حضور در اجلاس تهران نامه نگاري كرده بود.

بروجردي با اشاره به تحميل‌هاي استكبار جهاني به مرسي رئيس جمهور مصر و بان‌كي‌مون دبيركل سازمان ملل براي عدم حضور در تهران  اظهار داشت: بان‌كي‌مون در سخنراني خود در مركز مطالعات وزارت امور خارجه تصريح كرد كه فشارهاي زيادي براي عدم حضور در اجلاس تهران به وي وارد شده بود اما در واقع اين اجلاس تاريخي و ارزشمند بود.

بروجردي در پاسخ به سوال يكي از حاضرين درباره اثرات اجلاس بر كاهش تحريم ها گفت: در شرايطي كه آمريكايي‌ها و غرب سياست انزواي ايران را مطرح مي‌كردند اجلاس نشان داد كه ايران وزن بسيار بالايي دارد و توانست در چنين شرايطي دو سوم كشورهاي جهان را دور هم جمع كند و اين مسئله برد بالايي براي كشورمان بود.

*برد اقتصادي اجلاس "نم" براي تهران

بروجردي ظرفيت اقتصادي ايجاد شده در اجلاس را مثبت ارزيابي كرد و افزود: معمولا ميزبان، هزينه حدود چهار يا 5 نفر از مهمانان را پرداخت مي كند و بقيه هزينه ها توسط خود آنان پرداخت مي شود لذا اين اجلاس برد اقتصادي مفيدي هم براي كشورمان داشت.

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد: مقام معظم رهبري با بسياري از هيئت‌ها ديدار كردند و اجلاس فرصتي بود كه روابط دو جانبه را تقويت كنيم و با برخي كشورها كه رابطه نداشتيم همچون فيجي، رابطه سياسي را برقرار كنيم البته درست است كه فيجي كشور كوچكي بوده اما در سازمان ملل يك رأي دارد.

بروجردي در پاسخ به سوال ديگري درباره عدم حضور رياست مجلس در كنفرانس بين المجالس اظهار داشت: كانادا ميزبان بين المجالس است و مي تواند حرمت لازم را به دليل عدم وجود رابطه رسمي براي رئيس مجلس ما قائل نشود و مي تواند شيطنت هايي هم داشته باشد.

*عدم حضور ايران در كنفرانس بين المجالس به ضرر کانادا است

وي ادامه داد: منطقه سياسي حكم مي كرد تا ما سريع تر چنين موضعي را اعلام كنيم و اين مسئله به ضرر كانادايي‌ها است كه كشور مطرحي همچون ايران در كنفرانس بين المجالس حضور نداشته باشد.

بروجردي در پاسخ سوال ديگري درباره موضع گيري فرانسه و حمايت اين كشور از هتاكان به پيامبر (ص) اظهار داشت: جمهوري اسلامي كار رسمي و اعتراض خود را انجام داد و تجمع هاي مردمي و دانشجويي انجام شدند كه دولت هم بايد براي اين گونه تجمع ها مجوز بدهد يعني در واقع به صورت غيرمستقيم اين تجمع ها عكس العمل دولت ايران هم هست.

وي ادامه داد: اهانت به جايگاه والا و مقدس پيامبر (ص) غيرقابل قبول است و تصميم درباره قطع رابطه با كشورها از جمله فرانسه در حيطه اختيارات شوراي عالي امنيت ملي است كه به مطالعه دقيق نياز دارد.

*ضرورت پيشنهاد صدور قطع‌نامه بر ممنوعيت اهانت به اديان الهي

وي درباره پيشنهاد رئيس جمهور در نيويورك اظهار داشت: يكي از مهمترين كارهايي كه احمدي نژاد در نيويورك مي تواند انجام دهد اين است كه با استفاده از ظرفيت جنبش عدم تعهد صدور قطع نامه‌اي را بر ممنوعيت اهانت به همه اديان الهي پيشنهاد دهد.

وي ادامه داد: اين قطع نامه همچنين مي تواند مجازات را براي هتاكان پيش بيني كند.

بروجردي تصريح كرد: اگر يكي از استاد دانشگاه‌هاي آمريكايي و يا اروپايي معترض هولوكاست شوند مورد محاكمه قرار مي‌گيرند و زنداني مي شوند اما به راحتي به مقدسات اسلامي اهانت مي كنند و انتظار دارند كه عكس العملي نداشته باشند.

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي افزود: با استفاده از ظرفيت كشورهاي نم و بستري كه در اختيار جمهوري اسلامي است مي‌توانيم تلاش جدي را در رابطه با اين تصويب قطع نامه انجام دهيم كه زمينه را براي لازم الاجرا شدن آن فراهم خواهد كرد و شوراي امنيت هم نمي‌تواند نسبت به چنين قطع نامه‌اي بي تفاوت باشد.

وي در پاسخ به سوال ديگري درباره حضور نظامي ايران در سوريه تأكيد كرد: ما در درگيري هاي سوريه يك نفر نظامي هم نداريم و اگر چنين اتفاقي مي‌افتاد يك بمب خبري مي‌شد؛ دولت سوريه اصلا نيازي به حضور نظامي هيچ كشوري ندارد چرا كه ارتش آنان جز ارتش هاي قدرتمند عربي است و در حال حاضر هم همه ظرفيت ارتش خود را به كار نگرفته است.

وي با اشاره به اينكه دولت بشار اسد از حمايت مردمي برخوردار است، اظهار داشت: با تندروي كه معترضان در سوريه انجام مي‌دهند نگراني مردم اين كشور از عدم امنيت گرايش آنان به دولت سوريه بيشتر مي‌شود و بخش قابل توجهي از مردم سوريه در كنار دولت اين كشور هستند و معارضين بخاطر حمايت مردم از دولت بشار اسد حركت‌هاي تندي را عليه مردم انجام مي‌دهند.

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي درباره اينكه چرا مجلس بصورت جدي به بخش اقتصاد ورود پيدا نمي كند و چرا وزير اقتصاد را استيضاح نكرد گفت: مجلس وزير اقتصاد را استيضاح كرد اما وي در استيضاح رأي آورد.

وي ادامه داد: ظرف يك ماه گذشته مجلس با مجموعه تيم اقتصادي دولت جلسات متعددي را برگزار كرده و نمايندگان هم در جلسات غيرعلني تعرض جدي را داشته اند كه اخبار آن به خاطر غيرعلني بودن منتشر نشد.

* توجه داشته باشيم كه جنگ اقتصادي تمام عياري عليه كشورمان بكار گرفته شده است

بروجردي تصريح كرد: مجلس به صورت جدي وارد عمل شده و تمامي اهرم‌هاي نظارتي را در رابطه با مسئله اقتصادي بكار گرفته است اما بايد توجه داشته باشيم كه جنگ اقتصادي تمام عياري عليه كشورمان بكار گرفته شده است.

وي ادامه داد: چندين جبهه عليه كشورمان فعاليت مي كنند اما با وجود اينها جامعه مديريت مي‌شود و براي مقابله با اين اقدامات بايد از بسيج عمومي استفاده كنيم.

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در پاسخ به سوالي درباره اينكه چرا اكثريت جبهه متحد در تشكيل فراكسيون رهروان ولايت شركت نكردند، گفت: تشكيل فراكسيون واحد اصولگرايي پيشنهاد داده شد اما تعدادي از اصولگرايان موافقت نكردند چرا كه آنان معتقد بودند بايد براي عضويت در اين فراكسيون شرط و شروط گذاشته شود.

وي درباره كشته شدن سفير آمريكا در ليبي و اينكه آيا اين مسئله دسيسه دولت آمريكا است يا خير اظهار داشت: قطعا هيچ نقطه پيروزي براي آمريكا وجود ندارد و اوباما بدنبال آراي تك تك آمريكا است قطعا اين مسئله به نفع آنان نخواهد بود.

بروجردي در پاسخ به سوالي درباره آخرين وضعيت زائران ربوده شده ايراني در سوريه گفت: در ديداري كه با بشار اسد داشتم وي گفت كه كميته ويژه اي را براي پيگيري آزادي اين زائران تشكيل داده البته اين كار بسيار پيچيده است چرا كه نيروها دائما جابجا مي‌شوند و در صورت مشخص بودن مكان آنان هم به لحاظ اينكه جانشان به خطر مي‌افتد نمي توان عمليات نظامي انجام داد.

وي ادامه داد: تنها راه براي آزادي آنان مذاكره و رسيدن به تفاهم است و هرگونه عمليات نظامي خطر جدي براي جانشان ايجاد مي‌كند اما براساس آخرين اطلاعات اين زائران سالم هستند.

رئيس کميسيون امنيت ملي در پاسخ به سوال ديگري درباره استفاده از ظرفيت‌هاي اجتماعي و تجمع خانواده‌هاي اين زائران گفت: خانوادهاي آنان مي‌توانند جلوي دفتر سازمان ملل و يا كشورهاي ذي‌ربط تجمع داشته باشند و اين مسئله ضرري ندارد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: بروجردی ، اجلاسیه ، مهرماه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار