کودکان به علت مصرف مواد مضری چون چربیهای مضر و مواد شیرین بیش از حد، فعالیت کم به علت استفاده از کامپیو‌تر و قرار گرفتن در معرض دود سیگار بزرگسالان، بیشتر در معرض آسیب هستند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر مهدیه السادات نماینده ،‌معاون پژوهش مرکز تحقیقات قلب و عروق یزد ضمن بیان این مطلب اظهارداشت: قلب ارگانی است که باید تمام شب‌ها و تمام روز‌ها و حتی قبل از آنکه  انسان پا به عرصه دنیا بگذارد بتپد تا زندگی را به انسان ها هدیه دهد.

دکتر مهدیه السادات نماینده با اشاره به این که بیماری قلبی عروقی شامل تنگی عروق در نقاط مختلف بدن از جمله قلب، مغز و کلیه و اندامهامی باشد گفت: تنگی عروقی علت اصلی سکته قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا و مرگ و ناتوانی ناشی از آن‌ها در ایران و اکثر کشورهای جهان است.

وی با اشاره به شیوع بالای بیماری های قلبی عروقی در زنان علی رغم باور عموم که معتقدند بیماری قلبی عروقی یک بیماری مردانه است، گفت: 1 مرگ از هر ۳ مرگ در زن‌ها مربوط به بیماری قلبی است.

این متخصص اپیدمیولوژی با اشاره به این مطلب که متاسفانه سن ابتلا به این بیماری‌ها در حال کاهش می‌باشد، گفت: در یزد نیز بالغ بر ۴۰% مرگ و میر به علل قلبی و فشار خون بالا می‌باشد.

وی عنوان داشت: از طرفی این بیماری علی رغم تصور عموم تنها بیماری مردان و سنین بالا نیست بلکه علت عمده مرگ و میر وناتوانی در زن‌ها نیز می‌باشد.

نماینده خاطرنشان ساخت: از آنجایی که پیدایش این بیماری از سنین کودکی است، کودکان به علت مصرف مواد مضری چون چربیهای مضر و مواد شیرین بیش از حد، فعالیت کم به علت استفاده از کامپیو‌تر و در معرض دود سیگار بزرگسالان قرار گرفتن در معرض آسیب هستند.

 وی توصیه اکید کرد: با توجه به شعار امسال روز جهانی قلب که «قلب سالم برای زنان و بچه‌ها» می‌باشد این دو گروه سنی و جنسی بیشتر مرکز توجه برنامه‌ها ی پیشگیری از این بیماری قرار گیرد.

معاون پژوهش مرکز تحقیقات قلب و عروق یزد در ادامه خاطرنشان ساخت: گذشته از تاثیر استعداد ژنتیکی و سابقه فامیلی در ابتلا به بیماری قلبی عروقی عوامل مستعد کننده شناخته شده این بیماری شامل فشارخون بالا، اختلالات چربی خون، دیابت، ‌مصرف سیگار و دخانیات، اضافه وزن، ‌چاقی و استرس می‌باشد که این موارد ناشی از تغذیه ناسالم و روش زندگی غلط از جمله کم تحرکی است.

این متخصص اپیدمیولوژی افزود: این عوامل علاوه بر ایجاد بیماری قلبی و عروقی سبب انواع سرطان‌ها و پوکی استخوان نیز می‌شود. تغذیه سالم، ورزش و زندگی عاری از دخانیات به همراه روش‌های کنترل استرس چهار روش مشترک پیشگیری از بیماری قلبی و عروقی و سرطان‌ها و پوکی استخوان می‌باشد.

معاون پژوهش مرکز تحقیقات قلب و عروق یزد به منظور کاهش بیماری های فوق و به ویژه بیماری های قلبی و عروقی توصیه کرد: افراد اصول تغذیه سالم را رعایت نموده و مصرف نمک، شکر، چربی‌های جامد گیاهی و ‌چربیهای حیوانی را کاهش دهند.

وی ضمن تاکید بر افزایش مصرف ماهی، ‌چربیهای مایع گیاهی، ‌گوشت سفید ماکیان، ‌سبزیجات و میوه جات و ‌مغز‌ها توصیه کرد: روزانه حداقل ۲۰ دقیقه پیاده روی تند یا فعالیتهای معادل آن را داشته باشیم به نحوی که سعی شود افراد پیاده روی را در برنامه روزانه بگنجانند.

نماینده با تاکید بر زندگی عاری از دخانیات گفت: استعمال حتی یک نخ سیگار و هر مقدار از هر نوع دخانیات مضر است.

معاون پژوهش مرکز تحقیقات قلب و عروق یزد در پایان متذکر شد: از آنجایی که استرس قابل اجتناب نیست و گاهی لازمه پیشرفت در زندگی است بنابر این هنر اصلی ما این است که آن را کنترل نماییم تا علاوه بر اینکه سبب پیشرفت ما می‌شود به سلامت ما لطمه‌ای نزند لذا افراد باید راههای مقابله با استرس را فراگیرند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.