برف در مریخ، رصد مشتری با چشم غیر مسلح در آسمان و رویداد های نجومی از جمله بخش هایی هستند که در رصدگاه نیمه اول مهر ماه به نمایش گذاشته شد.

مقارنه خواهر زمین و ستاره قلب الاسد
 
پیمان اکبرنیا، مدرس نجوم در گفتگو با خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران گفت:  دوازدهم مهر ماه پیش از طلوع خورشید در آسمان صبحگاه در قسمت شرقی آسمان می توانیم شاهد مقارنه و نزدیکی سیاره زهره و ستاره پر نور قلب الاسد باشیم.
 
وی افزود: سیاره پر نور زهره به صورت یک ستاره سفید رنگ در کنار ستاره نسبتاً سرخ رنگ قلب الاسد که در صورت فلکی اسد قرار دارد، نمایان می شود.
 
** هفت خواهر و ماه در مقارنه
 
اکبرنیا اظهار داشت: رویداد بعدی مربوط به سیزدهم مهر ماه می شود که اول شب اگر ماه را در آسمان پیدا کنید در نزدیکی آن می توانید خوشه ستاره ای زیبای پروین را رصد کنید.
 
وی تصریح کرد: خوشه پروین دارای هفت ستاره اصلی است که با چشم غیر مسلح در آسمان رویت می شود این خوشه به خوشه هفت خواهران نیز معروف است.
 
** ماه و مشتری در مقارنه
 
وی یادآور شد: چهاردهم مهر ماه قمر ماه در مقارنه با سیاره مشتری قرار خواهد گرفت که ناظران زمینی می توانند با چشم غیر مسلح در آسمان تاریک آن را رصد کنند.
 
اکبرنیا عنوان کرد: اگر قبل از نیمه شب آسمان را خوب بررسی کنید می توانید قمر ماه را در کنار یک جرم پر نور ببینید که آن ستاره پرنور همان سیاره غول آسای منظومه شمسی مشتری است.
 
 
** سیاره مشتری را با چشم غیر مسلح رصد کنید
 
جواد ارجمندفر، رئیس مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سیاره مشتری غول گازي منظومه شمسی است و قمری حدود 11 برابر سیاره زمین دارد که در فاصله 800 میلیون کیلومتری از زمین واقع شده است.
 
وی افزود: این سیاره دارای 64 قمر می باشد که تاکنون توسط منجمان کشف شده و چهار قمر اصلی آن توسط گالیله شناسایی و به قمرهای گالیله ای معروف شده است.
 
ارجمندفر اظهار داشت: با پیشرفت علم و افزایش ابزارآلات نجومی ممکن است قمرهای جدیدی از سیاره مشتری کشف شود.
 
وی گفت: رصد سیاره مشتری در اکثر مواقع نیاز به ابزار ندارد و با چشم غیر مسلح به صورت یک ستاره پر نور در شمال شرقی تهران مشخص بوده و این فصل بهترین فرصت برای رصد آن است.
 
**بارش برف در مریخ
 
مدارگرد اکتشافی مریخ شواهدی از بارش برف در مریخ را بدست آورد به نظر می رسد مریخ تنها سیاره منظومه شمسی است که دارای چنین آب و هوایی می باشد این تجزیه و تحلیل بر اساس داده های سال 2006 و 2007 از قطب جنوب این سیاره به دست آمده دانشمندان با توجه به داده های بدست آمده عنوان کردند بارش برف در بالای هلاک یخی قطب جنوب این سیاره رخ می دهد./عط
برچسب ها: مشتری ، رصد ، آسمان ، مقارنه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار