طي چند روز گذشته توهين دوباره به پيامبر اكرم (ص) و دين اسلام در قالب فيلم و كاريكاتور توليد شده در كشور‌هاي امريكا و فرانسه باعث برانگيخته شدن احساسات بيش از يك ميليارد مسلمان در گوشه و كنار جهان شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، اين روز‌ها كمتر كشور مسلماني را مي‌توان ديد كه شاهد تظاهرات ضد امريكايي نباشد، بيشر سفارتخانه‌هاي دولت امريكا و فرانسه در روز جمعه گذشته به دليل ترس از تظاهرات ضد توهين به مقدسات اسلامي به حالت تعطيل درآمد. حتي در كشوري مانند انگلستان كه مسلمانان در اقليت به سر مي‌برند نيز شاهد برگزاري تظاهرات بوديم. اين تظاهرات كه گاه به خشونت كشيده مي‌شود تاكنون باعث شهادت چندين مسلمان به خشم آمده و البته كشته‌شدن سفير و چند كارمندكنسولگري امريكا در بنغازي ليبي شده است. با آنكه دولت فرانسه از ترس اعتراضات مسلمانان، هرگونه تظاهرات را ممنوع كرده است، اما جهان معطوف به يك كشور خاص نيست و شايد يك انسان آزاده در فرانسه مدعي حقوق بشر نتواند از حريم نبوي و اعتقادات اسلامي دفاع كند ولي در ساير ملل جهان اقدامات موهن فيلمساز امريكايي و مجله كاريكاتور فرانسوي مورد تقبيح قرار گرفته است. مسلماناني كه به خاطر توهين به پيامبر حاضر شده‌اند از جان خود بگذرند و ابراز خشم خود را از اين اقدام ضد بشري نشان دهند. متأسفانه طي سال‌هاي اخير سير صعودي در حركت‌هاي ضد اسلامي ديده مي‌شود. 

اقداماتي كه به صورت سازماندهي شده شروع به تخريب چهره اسلام و مسلمانان در ميان ساير اديان كرده‌اند. ريشه اين اقدامات را در يك موضع واحد مي‌توان خلاصه كرد، ترس از اسلام و اينكه در ميان ساير اديان تنها اين اسلام است كه از مباني الهي اوليه خود خارج نشده و هرچه در طول تاريخ تلاش شده است نتوانسته‌اند دست به تخريب يا تحريف كتاب قرآن و احكام اسلام بزنند. سرعت رشد اسلام در ساير جوامع دشمنان اسلام را به فكر انداخته تا به هر نحو ممكن جلوي آشنايي مردم با اسلام را گرفته و تأثير كلام خدا در قلوب انسان‌ها را كمرنگ كنند. يكي از بهترين راه‌هاي جلوگيري از سرعت فزاينده اسلام در غرب، تمسخر و استهزاي اسلام در كنار ايجاد شبهات در اصول دين و عقايد مورد باور مسلمانان است. اين كار از ابتداي تاريخ بشر و در زمان ساير انبياي الهي نيز ديده شده است و تنها محدود به توهين به پيامبر مكرم اسلام نمي‌شود. 

توهين به مقام پيامبران عملي شيطاني است. هم از نظر گناه و قبح اين عمل هم از اين جهت كه اولين توهين‌كننده به انبياي الهي شيطان بود كه در مقابل دستور خداوند متعال براي سجده بر حضرت آدم (ع) تمرد كرد و با مقايسه ماهيت خود با ماهيت حضرت آدم (ع) دست به تمسخر آن حضرت زد. بعد از آن نيز هرگاه پيامبري از سوي خداوند براي هدايت قومي فرستاده مي‌شد با رفتار‌هاي تقريباً مشابهي روبه‌رو مي‌شد و مشركان شروع به تمسخر پيامبر و هدفش مي‌كردند. حضرت نوح ۴۰ سال را صرف ساخت كشتي نمود و در اين مدت ۴۰ سال هميشه زير تيغ تمسخر مشركان قرار داشت. فرعون نيز در برابر دعوت حضرت موسي(ع) به يكتا‌پرستي ايشان را ساحر مي‌خواند و به مقام فرستاده خداوند توهين مي‌كند. حضرت مريم(س) كه نمادي از يك زن پاكدامن بود وقتي به امر خداوند حضرت عيسي(ع) را باردار مي‌شود مورد هجوم و توهين كساني قرار مي‌گيرد كه به اصل معجزه بودن بارداري حضرت مريم(س) شك داشتند. اما يكي از پيامبراني كه در طول دوران رسالتش و حتي تا دوران حاضر بيشترين ميزان توهين‌ها به مقام و شخصيت والايش شده است، حضرت محمد مصطفي (ص) آخرين فرستاده خداوند است. 

تمسخر پيامبر و جنگ رواني مشركان
حضرت محمد(ص) از هنگام شروع تبليغ دين اسلام هميشه از سوي مشركين مورد توهين و تمسخر قرار مي‌گرفت. مشركان شبه جزيره عربستان كه نمي‌توانستند در مقابل حقانيت و استدلال‌هاي پيامبر(ص) عرض اندام كنند سعي مي‌كردند با تمسخر و توهين به مقام آن حضرت مانع گسترش افكار و آئين اسلام در ميان مردم شوند. متأسفانه در اين راه انواع توهين‌ها را بر حضرت روا داشتند. اين توهين‌هاي آشكار بخشي از برنامه جنگ رواني بود كه مشركان براي مقابله با حضرت محمد(ص) برنامه‌ريزي كرده بودند. به دليل آداب و رسوم قبيله‌اي و قوانين عشيره‌اي جايگاه آن حضرت آنقدر بالا بود كه مشركان مكه نتوانند مستقيماً به سراغ حذف فيزيكي آن حضرت بروند به همين خاطر سعي مي‌كردند تا با بهره‌گيري از عمليات‌هاي رواني باعث به شكست رساندن برنامه تبليغي پيامبر(ص) گردند.
 
در ميان اعراب شبه جزيره عربستان با آنكه هيچ وقت علوم و فنون رشد كرده و مترقي نبود اما زبان و ادبيات از رشد فوق‌العاده‌اي برخوردار بود. اعراب به ادبيات و به خصوص شعر اهميت بالايي مي‌دادند و شاعري يكي از محل‌هاي كسب درآمد در آن هنگام بود. مشركان مكه از هنر اين شاعران در استهزاي مقام حضرت پيامبر استفاده مي‌كردند. از معروف‌ترين كساني كه دست به استهزاي حضرت محمد(ص) مي‌زدند « اميه بن خلف» از تاجران مكه بود و هرگاه پيامبر را مي‌ديد شروع به استهزاء آن حضرت مي‌كرد و كنيز خود را وادار مي‌كرد تا عليه پيامبر آوازخواني كند. از ديگر كساني كه در استهزاي پيامبر مي‌كوشيدند «ابوجهل» و« ابولهب» يكي از عمو‌هاي حضرت محمد(ص) بودند. ابولهب بعد از شروع تبليغ اسلام توسط پيامبر به ايشان حمله كرد و حضرت را ديوانه خواند. وي آنقدر به آزار نبي مكرم اسلام پرداخت كه سوره « مسد» بر حضرت نازل شد و خداوند عاقبت وي و همسرش را در آن سوره يادآور مي‌شود. از ديگر كساني كه دست به توهين به پيامبر زده‌اند «عبداللّه بن سعد بن ابي سرح»، «عبداللّه بن خطل» (وي يكي از كساني بود كه بيشترين ميزان آزار و تمسخر را نسبت به پيامبر انجام مي‌داد. بن خطل دو كنيز داشت كه آنها با آوازخواني، اشعاري در تمسخر حضرت رسول مي‌خوانند)، «مقيس بن حبابه»، «هند بنت عتبه» (همسر ابوسفيان)، «هبّار بن اسود»، «عصماء امّ المنذر بنت مروان» (زني آوازه خوان كه با اشعارش به پيامبر توهين مي‌كرد)، «كعب بن اشرف»(شاعري يهودي كه دراشعارش مشركان را براي حمله به مسلمانان تحريك مي‌كرد و نسبت‌هاي توهين‌آميزي به زنان مسلمان روا مي‌داشت). 

جالب اينجاست كه در زمان فتح مكه پيامبر دستور عفو صادركردند و تمام كساني كه به مسجد‌الحرام پناه برده يا در خانه مانده بودند يا اينكه در خانه ابوسفيان پناه گرفته بودند را عفو كرد، به غير از ۱۱ نفر را كه از شاعران تحريف‌كننده ماهيت اسلام بودند.
با عالمگير شدن پيام اسلام و عبور آن از شبه جزيره عربستان، شكست دولت ساساني و فتح ايران توسط مسلمانان، دولت‌هايي مانند روم كه موقعيت خود را در خطر مي‌ديدند شروع به مقابله با مسلمانان كردند. در اين ميان هرگاه مسلماني در جنگ با روميان اسير مي‌شد، مورد شكنجه قرار مي‌گرفت. يكي از راه‌هاي شكنجه اسير توسط رومي‌ها توهين به مقدسات اسلامي بود. اين روش در جنگ‌هاي صليبي نيز ديده شده است، صليبيون كه مي‌خواستند سرزمين‌هاي اسلامي را تسخير كنند و كنترل مسجد اقصي را از دست مسلمانان خارج نمايند از چنين روش هايي استفاده مي‌كردند، آنها در هنگام فتح شهر‌هاي مسلمانان اقدام به قتل عام و از بين بردن آثار اسلامي مانند مساجد مي‌كردند.
حكم فقهي توهين به پيامبر (ص)
تمام فقيهان شيعه از صدر اسلام تاكنون، بر اين نظر هستند كه: «هر فردي به پيامبر بزرگوار اسلام (ص) دشنام دهد بايد كشته شود. در اين زمينه، ميان مسلمان يا غير مسلمان فرقي نگذاشته‌اند؛ چراكه خون او در اثر اهانت به رسول خدا(ص) هدر رفته است و كشتنش براي شنونده، جايز و حلال خواهد بود.»
شهيد ثاني در ذيل فرمايش محقق حلي مي‌‌فرمايد: «و اين حكم، مورد اتفاق علماست و در اين خصوص رواياتي وارد شده است.»
همچنين فاضل هندي در اين حكم اجماعي مي‌فرمايد:
«و سابّ النبي او أحد من الأئمه يقتل إتفاقاً/ دشنام‌دهنده به پيامبر(ص) يا به يكي از امامان كشته مي‌شود و اين حكم، مورد اتفاق همه فقهاست».
امّا فقهاي سنّي مذهب بر دو دسته‌اند: يك دسته، با فقهاي شيعه هم‌عقيده‌اند و دسته دوم، عقيده ديگري دارند. از اين رو، سيد مرتضي علم الهدي، پس از بيان نظريه فقهاي اماميه مي‌فرمايد: «وخالف باقي الفقهاء في ذلك؛ بقيه فقها (علماي اهل سنت) با اين نظريه مخالفت كرده‌‌اند».
از بيان ابن عابدين، يكي از علماي اهل سنت، معلوم مي‌شود كه حنبلي‌ها نيز با شيعه هم عقيده‌اند، امّا ابوحنيفه و شافعي نظر مخالفي دارند. وي از ابن تيميه نقل كرده است كه «گروه ديگري از اصحاب ما ـ يعني حنابله ـ گفته‌اند كه دشنام دهنده به پيامبر(ص)، كشته مي‌شود و توبه‌اش پذيرفته نخواهد شد، مسلمان باشد يا كافر. امّا دسته دوم كه ابوحنيفه و شافعي هستند، برخلاف اين نظر رفته و گفته‌اند كه اگر مسلماني پيامبر(ص) را دشنام داد، توبه‌اش دهند. اگر توبه كرد، بايد رهايش كرد و اگر توبه نكرد، همانند مرتد كشته خواهد شد.» 

ابن عابدين در ادامه بحث خود مي‌نويسد: و بيشتر اينان وقتي كه به مسئله پرداخته‌اند، گفته‌اند برخلاف ابوحنيفه و شافعي. سپس به گفته اين دو؛ يعني ابوحنيفه و شافعي اشاره كرده‌اند كه اگر سب كننده به پيامبر مسلمان باشد، توبه داده مي‌شود. پس اگر توبه كرد، با او كاري نخواهند داشت و اگر توبه نكرد، همانند مرتد كشته خواهد شد. آنچه از بيان فقهاي بزرگوار استفاده مي‌شود، اين است كه خودِ عنوان «سبّ النبي» موجب كشتن سب‌كننده است، خواه عنوان ديگري بر او صدق كند يا صدق نكند؛ چنانكه محقق حلّي در شرايع فرموده: «هر كه پيامبر را دشنام دهد، براي شنونده جايز است كه او را بكشد.» 

سلمان رشدي و حكم تاريخي امام خميني (ره)
سلمان رشدي نويسنده‌اي هندي تبار است. وي در خانواده‌اي مسلمان به دنيا آمد. در مورداختلالات شخصيتي اين نويسنده تاكنون مقالات زيادي نوشته شده است. تقريبا هيچكس را نمي‌توان پيدا كرد كه نام سلمان رشدي به گوشش نرسيده باشد. چيزي كه باعث شد سلمان رشدي تا اين حد به شهرت برسد، نه هنر نويسندگي وي بلكه توهيني است كه در كتاب «آيات شيطاني» به مقام حضرت محمد (ص) انجام داد. انتشار رمان «آيات شيطاني» در سال۱۳۶۷ موجي از اعتراضات جهاني را نسبت به سلمان رشدي در پي داشت. وقتي حضرت امام خميني (ص) از محتواي اين كتاب آگاهي يافتند، پيام تاريخي صادر نمودند كه تاكنون پا برجا باقي مانده است و اجراي آن توسط مقام معظم رهبري نيز مؤكد شده است. متن پيام امام خميني (ره) به اين شرح است: «بسمه تعالي انا لله و انا اليه راجعون به اطلاع مسلمانان غيور سراسر جهان مي‌رسانم مؤلف كتاب «آيات شيطاني‌» كه عليه اسلام و پيامبر و قرآن، تنظيم شده است، همچنين ناشرين مطلع از محتواي آن، محكوم به اعدام مي‌باشند. از مسلمانان غيور مي‌خواهم تا در هر نقطه كه آنان را يافتند، سريعاً آنها را اعدام نمايند تا ديگر كسي جرأت نكند به مقدسات مسلمين توهين نمايد و هر كس كه در اين راه كشته شود، شهيد است ان‌شاء‌الله. ضمناً اگر كسي دسترسي به مؤلف كتاب دارد اما خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفي نمايد تا به جزاي اعمالش برسد. 

والسلام عليكم و رحمه الله وبركاته‌روح الله الموسوي الخميني ۲۹ بهمن ۱۳۶۷/ ۱۱ رجب ۱۴۰۹»
اين پيام تاريخي باعث فرار سلمان رشدي و آغاز زندگي مخفيانه وي تحت مراقبت شديد پليس انگلستان شد. دولت انگليس يكي از حاميان اين نويسنده مرتد است و تاكنون به جاي اجراي عدالت در مورد اين شخص و مجازات وي، با اهداي جوايز مختلف و اعطاي لقب «سر» كه از القاب سلطنتي دولت انگلستان است، از سلمان رشدي تقدير به عمل آورده است. همين حمايت‌هاي بي‌دريغ دولت‌هاي غربي از سلمان رشدي بود كه زمينه را براي ادامه توهين‌هاي غرب عليه اسلام و شخصيت والاي حضرت رسول مهيا كرد. 

كاريكاتور‌هاي مجله دانماركي
در سال ۲۰۰۵يك نشريه دانماركي اقدام به انتشار ۱۲ كاريكاتور موهن نسبت به پيامبر (ص) كرد. اقدامي كه به سرعت جنبه بين‌المللي پيدا كرد و علاوه بر مسلمانان ساكن در دانمارك، تمامي مسلمانان جهان را به واكنش نسبت به آن وادار كرد. دانمارك، هيچ‌گاه در عرصه بين‌المللي كشوري تأثيرگذار نبود اما با انتشار اين كاريكاتور‌ها در مجله‌اي دانماركي كه حمايت دولت و چند نماينده مجلس آن كشور را در پي داشت باعث بروز خشم جهاني عليه اين كشور درجه دو اروپايي شد. بسياري از سفارتخانه‌هاي دانمارك مورد هجوم مسلمانان قرار گرفته و تعطيل شدند. در داخل اين كشور نيز مسلمانان و كساني كه به آزادي اديان احترام مي‌گذاشتند راهپيمايي‌هاي اعتراضي انجام دادند. در كشور‌هاي اسلامي مصرف محصولات دانماركي تحريم و عملاً اقتصاد اين كشور به چالش كشيده شد. با آنكه در تمامي اين مدت دولت دانمارك به بهانه آزادي بيان از اقدام عليه كاريكاتوريست و نشريه منتشر كننده تصاوير موهن سر باز زد و نخست وزير اين كشور از عذر خواهي طفره رفت. متأسفانه بعد از انتشار اين كاريكاتور‌ها چند بار ديگر نيز نشريات و سايت‌هاي اينترنتي اقدام به باز نشر آنها كردند و كاريكاتور‌ها با امضاي كاريكاتوريست به صورت مجموعه‌اي مجزا منتشر شد. 

تري جونز ديوانه
تري جونز يك كشيش امريكايي‌ است با يك كليساي كوچك كه حداكثر ۵۰ نفر را به پاي موعظه‌هاي خود مي‌كشاند. كشيشي كه دچار اختلالات رواني است و سلامت روح و عقل وي مورد ترديد است. وي كه خيال مي‌كند در قرون وسطي به سر مي‌برد براي مطرح شدن خود و اعتبار جمع كردن براي كليساي محقرش شروع به اقدامات عجيبي كرد. از آن جمله در سالگرد ۱۱ سپتامبر برنامه‌اي براي قرآن سوزي ترتيب داد. وقتي برنامه قرآن سوزي تري جونز رسانه‌اي شد، خشم مسلمانان در امريكا و ساير نقاط جهان بر انگيخته شد. در كشور‌هاي مختلف سفارتخانه‌هاي امريكا مورد هجوم قرار گرفت و كار به جايي رسيد كه باراك اوباما رسماً از تري جونز خواست كه نه براي جلوگيري از توهين به اسلام بلكه به خاطر به خطر نيفتادن امنيت ايالات متحده از اين اقدام جنون آميز خودداري كند. اما تري جونز در نهايت اين كار را با حضور چند نفر از مريدانش در كليسا انجام داد و تصاوير آن را در اينترنت پخش كرد. با انتشار اين تصاوير خشم مسلمانان دوچندان شد و حتي حكم قتل تري جونز نيز از سوي برخي از علماي مسلمان صادر شد. اين كشيش ديوانه بعد از قرآن سوزي تاكنون نيز دست از اقدامات ضد اسلامي خود برنداشته و هر از گاهي خودي نشان مي‌دهد. 

فيلم موهن آخرين شاهكار غربي‌هاي اسلام‌ستيز
«معصوميت مسلمانان» (Innocence of Muslims) كه پيشتر «جنگجويان صحرا» و «معصوميت بن‌لادن» نام داشت، فيلمي اسلام‌ستيزانه است كه در آن به پيامبر اسلام، توهين شده. در گزارشي در لس‌آنجلس تايمز ادعا شده است كه نقولا باسيلي نقولا (تهيه‌كننده و نويسنده فيلم) در نسخه منتشرشده بدون اطلاع ديگران فيلم را از نظر تمركز كلي داستان و دوبله تغيير داده است. اين درحالي است كه برخي نشريات، سازنده فيلم را شخص ديگري معرفي كرده‌اند. اسناد نشان مي‌دهد فيلم ضداسلامي «معصوميت مسلمانان» را آلن رابرتز سازنده فيلم‌هاي ارزان‌قيمت در دهه‌هاي ۷۰، ۸۰ و ۹۰ كارگرداني كرده است. فردي كه در ابتدا خود را سام باسيل معرفي كرده بود، در مصاحبه‌اي با روزنامه وال استريت ژورنال مدعي شده‌بود كه فيلم با كمك مالي بيش از ۱۰۰ يهودي با اعطاي پنج ميليون دلار و با شركت ۶۰ هنرپيشه و ۴۵ نفر پشت صحنه در سه ماه ساخته شده‌است. به گفته بي‌بي‌سي فيلم از لحاظ كيفيت هنري و فني در سطح پاييني است و هيچ شباهتي به فيلم‌هاي حرفه‌اي هاليوودي ندارد و برخلاف آنچه قبلاً گزارش شده، فيلمساز آن اسرائيلي نبوده است. 

سيدني لي گارسيا، اهل بكرزفيلد كاليفرنيا يكي از زناني كه در اين فيلم ايفاي نقش كرده با بيان اينكه سازندگان فيلم وي را فريب داده‌اند اعلام كرد نمي‌دانسته اين فيلم به پيامبر مسلمانان اهانت مي‌كند. وي در مصاحبه‌اي تلفني با رويترز با بيان اين مطلب گفت در سال گذشته ميلادي از وي خواسته شد تا در فيلمي با عنوان «مبارز صحرا» به ايفاي نقش بپردازد. گارسيا همچنين مدعي شد تصاوير به نمايش درآمده از اين فيلم با بخش‌هايي كه او در هنگام ايفاي نقش در آنها حضور داشته فرق دارند.
او در مصاحبه با مجله‌ هاليوود ريپورتر تأكيد كرد صدايش در طول فيلم دوبله مجدد شده و ديالوگ‌ها تغيير كرده‌اند. طي نقش‌آفريني او از عبارت مستر جرج (ارباب جرج) براي ناميدن شخصي كه دخترش به همسري او درآمده بوده، استفاده مي‌كرده ولي در صداگذاري مجدد اين عبارت به محمد تغيير پيدا كرده است. 

پخش اين فيلم در يوتيوب همراه با اعتراض مسلمانان بود. در حمله‌اي كه از سوي سلفي‌ها به كنسولگري امريكا در بنغازي انجام شد سفير امريكا كه به طور اتفاقي آن شب را در كنسولگري سپري مي‌كرد كشته شد. مردم در بسياري از كشور‌ها از جمله مصر، يمن، افغانستان و پاكستان به سفارت امريكا حمله كردند. انتشار اين فيلم حتي واكنش دولت امريكا را به دنبال داشت. هيچ كس نمي‌خواهد كه در گناه ساخت اين فيلم و عواقب ناشي از آن شريك باشد. دولت رژيم صهيونيستي كه رد پايش در ساخت فيلم ديده مي‌شود خود را از مشاركت در آن بري اعلام كرد. مقام معظم رهبري نيز در پيامي امريكا و اسرائيل را مسئول توهين به پيامبر (ص) اعلام نمودند. درست چند روز پس از انتشار فيلم موهن يك نشريه فرانسوي اقدام به نشر كاريكاتور‌هاي توهين آميزي نسبت به پيامبر اسلام كرد. 

فرانسوي‌ها كه نمي‌خواستند در مسابقه اسلام‌ستيزي از ديگر دولت‌هاي غربي عقب بمانند اين اقدام را صورت دادند تا خوي ضد انساني خود را بار ديگر به جهانيان نشان دهند. هم اكنون دولت فرانسه به جاي محكوميت اين اقدام سفارتخانه‌هاي خود را به حالت تعطيل در آورده است و اجازه هيچ‌گونه تظاهرات و اعتراضي را به مسلمانان نمي‌دهد. غربي‌ها تاكنون نشان داده‌اند كه در دشمني با اسلام و پيامبراعظم (ص) از هيچ اقدامي فروگذار نيستند. اين حركت‌هاي سخيف كه مانند استهزاي مشركان در صدر اسلام است نشانه‌هايي جز سقوط و استيصال جهان شرك در برابر خورشيدفروزنده اسلام نيست. مشركان از ۱۴۰۰ سال پيش چه در قالب ابولهب چه تري جونز ديوانه هر كدام به نحوي سعي در دشمني با دين خداوند داشته‌اند با آنكه سرانجام تمامي آنها چيزي جز عذاب الهي در دنيا و آخرت نخواهد بود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.