حاجیلو با اشاره به اینکه کیفی شدن نتایج در دوره ابتدایی، از حرکتهای بسیار خوب آموزشی است، افزود: زمانی که نتایج در این دوره نتیجهمحوری و کمی بود مسئله محوری بودن در حاشیه قرار میگرفت و اولین سوال از دانشآموز "چند گرفتی بود"؛ ولی در حال حاضر با تغییر این نظام به کیفی بودن آموزشها "چه چیزی یاد گرفتی؟" سوال والدین و معلمان شده است.
وی تصریح کرد: نقش والدین و خصوصاً مادر در 2 تا 7 سال زندگی بسیار مهم است، چراکه فرزندان باید به گونهای تربیت شوند تا در زمان ورود به مدرسه، تشنه علمآموزی باشند و از حضور در مدرسه و کسب علم ابراز رضایت و شادی کنند و اگر این تشنگی در وجود آنها به درستی نهادینه نشود، مشکلاتی به وجود خواهد آمد.
این روانشناس به ضرورت توقع بجا از فرزندان نسبت به تواناییشان اشاره کرد و ادامه داد: نباید از کودکان خود انتظاراتی فرای توان آنها داشته باشیم بلکه با همکاری معلمان و خود اولیاء کودک پتانسیلهای درونی فرد کشف شود./س