مدير حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي گفت: کاشت درخت مو درمحلهاي آفتابگير به طريقي که امکان عبور هوا از بين شاخه هاي آن وجود داشته باشد از راه هاي کنترل سفيدک پودري انگور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، کیا افزود: کارشناسان باغباني ، بهداشت مزرعه و جمع آوري و سوزاندن بقاياي گياهي را در کنترل اين بيماري موثر مي دانند.

وي تصريح کرد: سفيدک پودري ، کثيفي ، نامرغوبي، تَرَک خوردگي و در نهايت کاهش کيفيت حبّه های خوشه هاي انگور را در پي دارد.

کیا با بیان اینکه اين بيماري، درخت مو را ضعيف كرده و از رشد طبيعي آن جلوگيري مي کند يادآور شد: خسارت سفيدک پودري گاه ممکن است به حدّي باشد که محصول غيرقابل چيدن و استفاده شود.

مدير حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزي استان با بیان اینکه آذربايجان شرقي از شرايط آب و هوايي مناسبي براي انتشار و شيوع سفيدک سطحي انگور برخوردار است تاکيد کرد: باغداران انگورمي توانند با بيل زدن و مدفون نمودن برگ هاي آلوده در خاک از خسارات سفيدک پودري انگور جلوگيري کنند.

این بيماري براي اولين بار درسال 1845 درناحيه بريتانيا مشاهده شده و شديدترين اپيدميهاي آن مربوط به كشورهاي اروپايي به خصوص كشور فرانسه، اسپانيا وايتاليا است كه در بعضي ازسالها محصول تاكستانها را به كمتر از يك چهارم كاهش داده است.

این بيماري در ايران براي اولين بار درسالهاي 51- 1250 در ارومیه مشاهده شده و اكنون بيماري در تمام نقاط انگورخيز كشور ديده مي‌شود. /س

برچسب ها: کنترل ، سفیدک ، انگور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.