موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، در طرح ویژه ای که به مناسبت این ایام برپا کرده است در نظر دارد هر روز دو عنوان از منشورات مرتبط خود را که قبلا به چاپ رسیده به علاقه مندان معرفی کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، در طرح ویژه‌ای که به مناسبت این ایام برپا کرده است در نظر دارد هر روز دو عنوان از منشورات مرتبط خود را که قبلا به چاپ رسیده به علاقه مندان معرفی کند.

تقويم تاريخ دفاع مقدس
(نبر خونين در چزابه)
تاليف: نبي كريمي و فرهاد بهروزي


معرفي كتاب:
بهمن سال 1360 شاهد يكي از هولناك‌ترين پيكارهاي رزمندگان اسلام با نيروهاي بعثي بود؛ نبرد خونين در چزابه كه يكي از نابرابرترين مصاف‌هاي قواي ايراني با ارتش صدام بود. ارتش متجاوز عراق كه پانزده ماه بعد از شروع جنگ بستان را از دست داده بود بار ديگر خواست تا مناطق آزاد شده را تصرف كند. لذا صدام حسين خود شخصا در منطقه جنگي حضور يافت و فرماندهي عمليات را به عهده گرفت. شمار نيروهاي دشمن در اين عمليات به قدري زياد بود كه به تعبير يكي از شهدا «صدام با تداركي كه ديده بود حق داشت... اين ادعا را قبل از حمله بكند و بگويد كه من بستان را گرفتم». اما رزمندگان اسلام در اين عمليات با يك گردان در چزابه جلوي حمله 12 گردان كماندويي عراق را سد كردند و  اجازه ندادند ادعاي صدام جامه عمل بپوشد. به تعبير امام خميني پيروزي در نبرد خونين چزابه «با قدرت ايماني و با قدرت اسلامي» حاصل شد و باعث بر باد رفتن  افكار غلط دشمنان گرديد.

سرپل ذهاب در جنگ
فريبا انيسي


معرفي كتاب:
داستان جنگ، داستاني است بس شگفت؛ پر از فراز و نشيب، بي شباهت نيست به يك فيلم سينمايي؛ پر از صحنه‌هايي كه گاه مست غرور مي‌كند و گاه از شدت شعف به خنده‌اي مستانه مي‌اندازدت؛ فتح خرمشهر را به ياد بياور يا اگر سنت قد نمي‌دهد،‌از پدرت بپرس و از مادرت! 


اما گاه گونه‌هايت را روي سرخ مي‌اندازد از خجالت، صدايت در نمي‌آيد از بغضي كه در گلويت گير مي‌كند، اشك بي صدايت تبديل به ضجه مي‌شود، از اوج شقاوت! بمباران‌هاي هوايي را به يادت بياور كه ما فقط تعطيلي مدارسش به يادمان ما نده و ... ديگر هيچ!


بيا با ما به بطن جنگ؛ جنگي كه گنج بود براي ما! با ما بيا به بطن جنگ؛«سرپل ذهاب»... نمي‌دانم مي‌شناسيش؟ يا فقط بلدي روي نقشه نشانش دهي و ... يا حتي اسمش را هم درست تلفظ نمي‌كني؟
مهم نيست!


كتاب پيش رو، تو را ميبرد به بطن جنگ –سرپل ذهاب – تا نه تنها تلفظ نام و مكانش را در نقشه بداني بلكه «بشناسي‌»اش.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار