رئيس کميسيون روابط خارجي مجلس سوريه با اشاره به اينکه آمريکا و رژيم صهيونيستي در‌صدد هستند مقاومت عربي موجود در سوريه را بشکنند، گفت: سوريه با کشورهاي مقاوم ديگر همچون جمهوري اسلامي ايران و ديگر کشورهاي عضو محور مقاومت متحد است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، گفتگوي ويژه خبري سه‌شنبه شب با حضور "فاديا ديب" رئيس کميسيون روابط خارجي مجلس سوريه و "خالد العبود" دبير مجلس مردمي سوريه به تازه ترين تحولات سياسي و ميداني در سوريه پرداخت.

رئيس کميسيون روابط خارجي مجلس سوريه در ابتدا در پاسخ به پرسش اول مجري برنامه که از وي پرسيد چرا دولت هاي غربي در برخي از کشورهاي ارتجاع عرب مثل قطر و عربستان سعودي مايل نيستند بحران در سوريه به صورت مسالمت آميز حل و فصل شود؟ گفت: امروزه تمام جهانيان و ناظران مسائل درباره سوريه به درستي مي‌دانند که اين کشور با يک توطئه بين‌المللي و جهاني روبرو است، توطئه اي که کشورهاي غربي، رژيم صهيونيستي، آمريکا و اروپا و ارتجاع عرب گرد هم آمده‌اند تا پروژه‌اي را در سوريه و در کل منطقه به اجرا درآورند، زيرا آنها معتقدند سوريه کليد اين مسئله خواهد بود.

* آمريکا و رژيم صهيونيستي در صددند مقاومت عربي در سوريه را بشکنند

وي با اشاره به اينکه  آمريکا و رژيم صهيونيستي در‌صدد هستند مقاومت عربي موجود در سوريه را بشکنند، افزود: سوريه با کشورهاي مقاوم ديگر همچون جمهوري اسلامي ايران و ديگر کشورهاي عضو محور مقاومت متحد است.

وي با تاکيد بر اينکه کشورهاي ارتجاع عرب امروزه آلت دست غرب هستند، گفت:‌ آنها در منطقه به روش‌هاي خود وارد عمل شده اند.

فاديا با اشاره به وجود پايگاه‌هاي آمريکايي در کشورهاي عربي، افزود: سوريه با وجود پايگاه‌هاي آمريکا در کشورهاي عرب مخالف است بنابراين ما نيز به دنبال استقلال راي و استقلال در اقتصاد هستيم.

وي با اشاره به اينکه ما همواره شاهد نظام تک قطبي هستيم، خاطرنشان کرد:‌ سوريه تلاش مي کند بسياري از سياست‌هاي منطقه را تغيير دهد.

رئيس کميسيون روابط خارجي مجلس سوريه با بيان اينکه کشورهايي همچون مصر مي‌توانند نقش مهمي در منطقه داشته باشند، افزود: آنها در صددند سوريه تک قطبي را از بين ببرند.

فاديا در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه شيخ عمر خواهان دخالت کشورهاي عربي در سوريه است لذا چه مقدار اين طرح مي تواند عملياتي شود، گفت: نقش قطر بر ما عجيب نيست به طوري که از همان ابتداي شروع بحران داخلي در سوريه قطر همواره نقش داشته و هيچ کشور عربي ديگري نمي تواند نقش آمريکا و رژيم صهيونيستي را داشته باشد.

وي با بيان اينکه وزير امور خارجه قطر شکست خود را اعلام کرده است، گفت:‌ قطر و ديگر کشورهاي عربي اجازه نمي دهند مذاکرات صورت گيرد به گونه‌اي که تا ديروز امير قطر دوست بود اما امروزه دشمن سوريه است، بنابراين آنها معيار اخلاقي ندارند و نمي توانند خط سياسي واحدي را دنبال کنند پس هر چه به او ديکته شود از آن پيروي مي کند.

* ملت سوريه نقش قطر و بازي سعودي را مي شناسد

رئيس کميسيون روابط خارجي سوريه با بيان اينکه تمام ملت سوريه امروزه نقش قطر و بازي‌هاي سعودي‌ها را مي شناسند، اظهار داشت: اين دو کشور در صدد هستند تا اوضاع را در منطقه بحراني کنند.

وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه شما فکر مي‌کنيد طرح‌هاي صلح به آشتي ملي و بازگشت آرامش به سوريه منجر خواهد شد؟ اذعان داشت: آنها قصد سرنگوني سوريه را دارند و بيش از يک سال و نيم است که اين امر موفق نشده است اما مدام مي‌گويند تا چند روز ديگر بشار اسد سرنگون خواهد شد بنابراين بايد گفت غرب و ايالت متحده آمريکا در بحران به سر مي‌برد.

* اگر سوريه سقوط کند جنگ جهاني سوم به وجود مي‌آيد

فادياديب با اشاره به اينکه آمريکا مي‌خواهد به صندوق انتخاباتي يعني اوباما برسد، افزود: اگر سوريه سقوط کند جنگ جهاني سوم به وجود خواهد آمد.

وي اظهار کرد‌: ما به وجود و حضور ايران که به دنبال رسيدن راه حل واقعي در منطقه است ايمان داريم زيرا با ايران در يک محور و داراي تاريخ و مواضع مشترک هستيم.

* راه حل سوريه راه حل مردمي است

رئيس کميسيون روابط خارجي مجلس سوريه با بيان اينکه راه حل سوريه مردمي است، تصريح کرد: ما به دنبال راه حل سياسي داخلي از ملت سوريه هستيم و نظراتي که از خارج به صورت خشونت بار مطرح مي‌شود را نمي پذيريم.

فادياديب در جواب به پرسش ديگري مبني بر اينکه چه راهکاري براي پاسخگويي به خاصه مردمي براي تغييرات به صورت مسالمت آميز داريم، گفت:‌ هرگز نمي توان اصلاحاتي را در کشور ايجاد کرد که امنيت وجود نداشته باشد، زيرا اين مسائل مشکلات بسياري را براي سوريه ايجاد خواهد کرد.

* ملت سوريه به دنبال اصلاحات و نوآوري است

وي از جمهوري اسلامي ايران خواستار کمک دارويي شد و افزود: ملت سوريه همواره به دنبال اصلاحات و نوآوري است بنابراين ما مي خواهيم بر ضد اين اتفاقات و فساد قيام کنيم.

فاديا با تاکيد بر اينکه اصلاحات بايد در سايه آرامش صورت گيرد، افزود: با وجود تمام مشکلات در پارلمان تلاش شده قانون اساسي را اصلاح کنيم.

وي با اشاره  به تصويب قانون رسانه‌ها و احزاب اظهار داشت:‌ 9 حزب جديد به وجود آمده که با احزاب سابق متفاوت است.

* عربستان صعودي و ترکيه آلت دست پروژه‌هاي غرب است

وي با اشاره به اينکه آمريکا از اردوغان خواست تا در سرنگوني مشروع سوريه در کنار آنها باشد، گفت: آنها مي‌خواهند در برابر محور مقاومت ايران و سوريه بايستند بنابراين کشورهايي همچون عربستان صعودي، قطر و ترکيه آلت دست پروژه‌هاي غرب و آمريکا هستند.

* آمريکا به دنبال پر کردن خلا موجود است

خالق العبود افزود: برخي مواقع در سياست نياز به پر کردن خلا هستيم اوباما در اين رابطه به زمان مشخصي نياز دارد تا به انتخابات برسد به طوري که از کشورهاي آلت دست مي‌خواهد با اظهار نظرهاي سياسي اين خلا را پر کنند.

دبير مجلس مردمي سوريه اظهار داشت: ما در سياست مي‌گوييم اينها گزافه‌گويي مي‌کنند زيرا مي‌خواهند خلا موجود را پر کنند تا در انتخابات آمريکا اين خلا پرشود.

العبود در پاسخ به پرسش ديگر مجري برنامه که از وي پرسيد چه عواملي سبب شد علي رغم اينکه هم انسجام منطقه و هم رژيم صهيونيستي و دولت‌هاي غربي بر ضد سوريه بسيج شوند و در نهايت طي نوزده ماه گذشته نتوانند دولت سوريه را ساقط کنند، بيان کرد: آنچه در تونس حاصل شده هرگز شبيه سوريه نيست.

وي با اشاره به اينکه در مسئله تونس و مصر بيداري اسلامي وجود داشته است، افزود: زين العابدين بن علي نتوانست حتي يک نفر را در جهت حمايت از رژيم به خيابان‌ها بکشاند؛ همينطور مبارک هم نتوانست هم حزبي‌هايش را به خيابان‌ها بکشاند اين در حالي است که بيش از 12 ميليون سوري به خيابان‌ها آمده‌اند و به نفع بشار اسد حاضر شدند پس نمي‌توانيم اين حوادث را با يکديگر جمع کنيم.

* سناريوي سوريه با سناريوهاي ديگر متفاوت است

وي با اشاره به اينکه سناريوي سوريه با تمام سناريوهاي ديگر متفاوت است، ادامه داد: ظاهر امر مشابه است اما ماهيت و اساس در مصر و تونس با سوريه متفاوت است.

خالد العبود تظاهرات ترکيبي و سرويس‌هاي اطلاعاتي را که درون آن رژيم صهيونيستي دخالت داشته است را نخستين اقدام بر ضد سوريه عنوان کرد و افزود:‌ آنها مي‌خواستند از اين طريق نظام مشروع را سرنگون سازند.

دبير مجلس مردمي سوريه در پاسخ به اين سوال که آيا اخضر ابراهيمي موفق مي‌شود يا اينکه مثل کوفي عنان ناکام مي‌ماند، گفت: دشمنان ما درصدند تا از طريق رسانه‌ها اختلاف ايجاد کنند به طوري که کوفي عنان به عنوان صاحب پروژه‌هاي شش گانه به ما معرفي شد اما متاسفانه واقعي نبود به گونه‌اي که کوفي عنان خواسته آمريکا را دنبال مي‌کند زيرا از وي خواسته شده بود مسائل مثبت را به نفع آمريکا دنبال کند.

* کوفي عنان پروژه ژنو را براي سوريه به وجود آورد

وي افزود: کوفي عنان براي سوريه پروژه ژنو را به وجود آورد تا ايرانيان را از اين سلطه دور کند بنابراين آمريکا و کوفي عنان مي‌خواستند به ظاهر وارد مسائل سوريه شوند اما در نهايت به خواسته‌هاي خود برسند.

خالد العبود با بيان اينکه اخضر ابراهيمي براي پاک کردن مسائل سوريه مي‌آيد، افزود: معارضه در سوريه تلاش مي‌کرد وانمود کند که در مسئله حضور دارد بنابراين اگر آمريکا بخواهد تمام نيروهاي مسلح تروريسم را از خيابان‌ها جمع مي‌کند بنابراين نسبت دادن آن‌ها به معارضه اشتباه است.

به گفته وي اخضر ابراهيمي چشم‌هاي سازمان ملل در سوريه است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: سوریه ، سقوط ، روابط خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار