ای پایز پالیزبان هزار رنگ درود بر آمدنت، بیا که خاطره تو را از پس آبرنگ زندگی جستجو و دیدنت را روز شماری می کنم...

ای پایز پالیزبان هزار رنگ درود بر آمدنت، بیا که خاطره تو را از پس آبرنگ زندگی جستجو و دیدنت را روز شماری می کنم که مبادا رخ و نمای چشم نوازت را از پس تیرگی تغییرات اجتماعی روزگار خاکستری خویش دیگر نتوانم نظاره کنم.
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، رسیدن فصل خزان طبیعت و عبور از میعادگاه تموز تابستان و تجربه سبز بودن و طراوت ماندگار عصرگاهی، درمیان جمع درختان استوار این ایام گرم و تماشای روحانی جشن هزار رنگ برگ ریزان درفصل سلطان طبیعت و همه و همه این تغییرات چشم نواز نویدی را به ما می دهد که خبری در پس پرده این تغییرات در راه است.
برهمین اساس در کنار تغییرات ذاتی و ظاهری که در طبیعت مشاهده می شود نتایج و تأثیرات روحی و روانی منفی نیز به تبع آن در انسان ها بوجود می آید.
به همین منظور این امر نیازمند مدیریت مناسب از سوی آنها است که توان بهره مندی از زیبایی های این فصل را جایگزین خمودگی، بی حوصلگی و افسردگی مزمن و همه گیر ناشی از دگرگونی های طبیعی و اقلیمی نموده و این مهم را از یک تهدید بالقوه به فرصتی رویایی و بالفعل تبدیل کنند.
در همین رابطه پرتو روانشناس در گفتگو باخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با تأکید بر تأثیر گذاری منفی این فصل از سال دربعضی از شهروندان عنوان کرد: افسردگی فصلی، اختلالی روحی و روانی است که هر ساله در یک زمان مشخص و مصادف با رسیدن فصل پاییز و زمستان ‌در برخی از افراد مستعد و دارای پیش زمینه به دلیل تغییرات بوجود امده طول مدت روز و نشانه های خاصه آن در قالب میزان کاهش روشنایی شبانه روز نسبت به فصول مختلف از سال بروز می کند.
وی در ادامه افزود: شایع ترین علائم رخ داده در بعضی از افراد در واکنش به ورود فصل پاییز شامل خستگی بدون دلیل، افزایش اضطراب و نگرانی، کمبود انرژی و اشتها و حتی در مواقعی نیز کاهش و افزایش وزن را موجب می شود.
**پاییز هزار رنگ، الهام بخش زندگی یا گرایش به افسردگی
پرتو ضمن اشاره به افزایش روزهای ابری و بارانی در این فصل اظهار داشت: با توجه به الهام بخش بودن فضای بارانی در شهرها برای انسان از سوی دیگر نیز این امر بسیار در تشدید افسردگی و نهادینه کردن حالت غمگینی در بعضی از افراد موثر است.
این پژوهشگر و مشاور خانواده در پایان اولین پله جهت درمان این افراد را ملاقات با مشاور و روانشناس معرفی نمود و خاطرنشان کرد: افزایش تعاملات اجتماعی افراد در جامعه شهری و نهادینه شدن حضور مثبت و همه گیر در انواع فعالیت های اجتماعی از سوی شهروندان نیز بسیار در مقابله با شیوع افسردگی مزمن در افراد مختلف در فصل پاییز موثر خواهد بود.
با این همه اما ما همچنان پاییز را نظاره می کنیم و از تغییرات شگرفت الهی آن بهره می بریم و هم سو با شتاب کنکاش درونی و برونی طبیعت همراه می شویم و تو را درک می کنیم که سکون و ایستایی خلاقیت ذهنی و عملی را در بردارد و تغییرات نو به نو و رو به رشد مصلحت رسیدن به آرمان شهریست که انسان در قرن رو به جهانی شدن به سوی آن دست یازی کرده است.
گزارش از بهنام عزیزی/ل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مجیدطایفه رشیدی
۱۱:۱۲ ۲۶ آبان ۱۳۹۱
نظر من درباره ی این سایت این است که سایت خیلی مفید است و من یکی از طرفدارهای این سایت هستم.با تشکر
آخرین اخبار