رئيس‌جمهور با بيان اينکه امروز نظم و مديريت حاکم بر جهان در عرصه‌هاي مختلف به بن‌بست رسيده است، بر لزوم اصلاح ساختارهاي حاکم بر اين مديريت و مشارکت و همکاري همه ملت‌ها و کشورها در اين راستا تاکيد کرد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران محمود احمدي‌نژاد در حاشيه سفر به نيويورك به منظور شركت در شصت و هفتمين مجمع عمومي سازمان ملل در گفتگو با 5 تن از اعضاي شوراي سردبيري خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت: مهمترين مساله امروز دنيا نظم مديريت بر جهان است كه در عرصه‌هاي مختلف به بن‌بست رسيده است.

رئيس‌جمهور با بيان اينكه نظم موجود حاكم براي ادامه حركت خود انرژي ندارد، افزود: بايد نظم جديدي در دنيا حاكم شود و مهمترين مسأله در اين باره اين است كه نظم جديد چگونه و با كمترين هزينه جايگزين نظم فعلي شود.

احمدي‌نژاد اظهار داشت: بايد در جهت ارائه تصوير روشني از اين نظم جديد تلاش كرد.

رئيس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه نظم جديد را چه كسي مديريت خواهد كرد و چه كسي در راس آن قرار دارد، تصريح كرد: نظم جديد بايد با مشاركت و همكاري همه كشورها اداره شود و در آن همه كشورها در شرايط برابر و دوستانه و با احترام به يكديگر، زورگويي، اشغال و تحميل را كنار زده و ارزش‌هاي انساني را بهانه اشغالگري قرار نداده و عدالت را براي همه به ارمغان بياورند.

احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سوال كه آيا سازمان ملل متحد نيز در برقراري و اداره اين نظم مشاركت خواهد داشت؟گفت: اساس تشكيل سازمان ملل متحد به همين منظور بوده است و امروز بخاطر تغييراتي كه در كاركرد و ماموريت‌هاي آن ايجاد شده نمي‌تواند به خوبي مأموريت‌هاي خود را انجام دهد؛ اما لازم است به جايگاه واقعي خود به عنوان سازمان ملت‌ها بازگردد تا بتواند توان همه ملت‌ها را به صورت هم‌افزا در خدمت صلح و عدالت مديريت كند.

رئيس‌جمهور ادامه داد: مجمع عمومي سازمان ملل متحد بايد بالاترين مرجع تصميم‌گيري در جهان باشد و شرايطي كه امروز بواسطه آن چند كشور در شوراي امنيت براي همه دنيا تصميم‌ گرفته و ديگر كشورها در اداره امور نقشي ندارند، بايد به طور اساسي اصلاح شود.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي درباره دورنماي مذاكرات ايران با كشورهاي غربي درباره برنامه‌هاي هسته‌اي خاطر نشان كرد: حل و فصل مسائل بين‌المللي راهي جز ديپلماسي ندارد.

رئيس‌جمهور اضافه كرد: ملت ايران از 60 سال قبل تا به حال و پس از كودتاي سال 1332 در فضاي تحميل و فشار آمريكايي‌ها زندگي كرده و در حالي كه آمريكايي‌ها قبل از پيروزي انقلاب اسلامي از ديكتاتور حاكم بر ايران حمايت مي‌كردند از روز نخست پيروزي انقلاب اسلامي به رويارويي با ملت ايران پرداختند و فشارهاي آنان تا امروز به اشكال مختلف ادامه پيدا كرده است.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي درباره اينكه چرا ايران اجازه بازرسي از سايت پارچين را به بازرسان آژانس نمي‌دهد، اظهار داشت: درخواست بازديد آژانس از پارچين خارج از قواعد اين سازمان بوده و با اين حال ايران اين اجازه را صادر كرده است اما بازرسان قبل از آنكه به ايران بيايند اعلام كردند كه اين اقدام فايده‌اي نخواهد داشت و اين گواهي بر ادعاي جمهوري اسلامي است كه موضوع هسته‌اي كاملاً سياسي بوده و به هيچ وجه فني و حقوقي نيست و متاسفانه آژانس هم متأثر از فشارهاي سياسي عمل مي‌كند.

رئيس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه انگيزه ايران از ادامه مذاكرات با 1+5 چيست و چه انتظاري از اين مذاكرات دارد، تصريح كرد: گفت‌وگو بهتر از مخاصمه بوده و جمهوري اسلامي ايران هميشه از گفت‌وگو استقبال كرده است اما انتظار ندارد مسأله هسته‌اي خيلي سريع حل و فصل شود.

احمدي‌نژاد ادامه داد: امروز ديگر همه مي‌دانند كه موضوع هسته‌اي ايران كاملاً متأثر از مخالفت‌هاي دولت آمريكا با ايران است و حواشي اين موضوع ظاهرسازي‌هايي است كه براي در حاشيه قرار دادن اصل موضوع صورت مي‌گيرد، هر چند ملت ايران ديگر به مخالفت‌هاي آمريكا عادت كرده است.

رئيس‌جمهور با بيان اينكه بهتر بود انرژي كه صرف مخالفت با ايران مي‌شود، در مسير تفاهم، منافع دو كشور را تأمين مي‌كرد، خاطر نشان كرد: مخالفت با ايران به قانون نانوشته‌اي در عملكرد دولت‌هاي متوالي آمريكا تبديل شده و منحصر به موضوع هسته‌اي هم نيست چرا كه حتي وقتي ايران با اتكا به توان بومي، ماهواره به فضا فرستاد آمريكايي‌ها با آن نيز مخالفت كردند.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا گفت‌وگوها با 1+5 بي‌ارزش و بي‌فايده است، گفت‌: معتقدم اين مذاكرات لزوماً به حل و فصل مسأله هسته‌اي ايران منجر نخواهد شد و بعضي از اعضاي گروه 1+5 نيز صراحتاً به ما اعلام كرده‌اند كه اگر خواهان حل اين موضوع هستيم بايد آن را با آمريكايي‌ها حل و فصل كنيم.

رئيس‌جمهور در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه اگر حل و فصل مسأله هسته‌اي ايران منوط به مذاكره و تفاهم با آمريكاست، آيا ايران تمايل دارد چنين مذاكره‌اي انجام شود؟ تصريح كرد: اينكه آمريكا طرف اصلي مخالفت با موضوع هسته‌اي ايران است با اينكه ايران و آمريكا به صورت مستقيم مذاكره كنند، دو موضوع جدا از هم است. ما گفت‌وگو را رد نمي‌كنيم و اگر بنا به مذاكره در آمريكا باشد، مسائل زيادي براي گفت‌وگو وجود دارد.

احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران راهكاري براي پايان دادن به درگيري‌ها در سوريه دارد يا نه ؟ خاطر نشان كرد: ايران از آغاز درگيري‌ها در سوريه به دنبال ايجاد فضايي براي مذاكره ميان طرفين درگير و تفاهم بر راهكار حل مشكلات بوده است و همواره جنگ و خشونت را نفي كرده و آن را راه مناسبي براي رسيدن به هدف نمي‌دانسته است.

رئيس‌جمهور افزود: امروز نيز تلاش جمهوري اسلامي ايران متمركز بر تفاهم ميان طرف‌هاي درگير در سوريه است، چرا كه سوري‌ها يك ملت هستند كه بايد تا ابد با يكديگر زندگي كنند و وقوع جنگ و درگيري و كشته‌شدن افراد كينه‌هايي ايجاد كرده كه آينده زندگي مردم را تهديد مي‌كند.

احمدي‌نژاد در واكنش به اين سخن كه آيا راه نجات سوريه در گرو كنار رفتن رئيس‌جمهور اين كشور از قدرت است، اظهار داشت: هيچكس نبايد به خود اجازه دهد در امور داخلي كشورهاي ديگر دخالت كند، در مورد سوريه نيز بايد همه كمك كنيم تا مردم با وحدت و همدلي با يكديگر انتخاباتي آزاد در اين كشور برگزار كرده و هر تصميمي كه آنان گرفتند براي همگان محترم باشد.

رئيس‌جمهور در پاسخ به سوالي مبني بر وضعيت اقتصادي ايران در سال پاياني دولت با اشاره به افزايش 7 برابري صادرات غيرنفتي ايران طي 7 سال گذشته و صعود اقتصاد ايران از رتبه 22 به هفدهم جهان، خاطر نشان كرد: امروز ايران صاحب بالاترين سرعت و رشد علمي در جهان است و در شرايطي كه تحريم‌هاي گسترده‌اي عليه ايران اعمال شده، در عرصه‌هاي مختلف پيشرفت‌هاي بسيار خوبي حاصل كرده‌ايم.

رئيس‌جمهور ادامه داد: اگر وضع امروز ايران را با اتحاديه اروپا مقايسه كنيم و حتي اگر شرايط تحريم را در نظر نگيريم خواهيم ديد اتحاديه اروپا با مشكلات اقتصادي بسيار بيشتري مواجه بوده و حتي در آستانه فروپاشي است، اما اقتصاد ايران در مسير پيشرفت قرار دارد؛ آيا امروز در برابر اتحاديه اروپا چشم‌انداز اقتصادي روشني وجود دارد؟ حتي اگر اقتصاد ايران را با آمريكا مقايسه كنيم خواهيم ديد كه به نسبت، ايران شرايط بهتري دارد.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال ديگري درباره انگيزه ايران از برگزاري مانورهاي متعدد و آزمايش تجهيزات و تسليحات جديد و اينكه آيا نگران پاسخ ديگر كشورها به آن نيست، گفت: برگزاري مانور از سوي نيروهاي نظامي مسأله عجيبي نيست، اما به نظر شما چه كسي مي‌خواهد به مانورهاي ايران واكنش نشان دهد؟ آيا كشورهاي منطقه چنين كاري خواهند كرد يا كشورهاي فرامنطقه‌اي؟ ايران با همه كشورهاي منطقه دوست است و معتقد است منشأ نگراني بيگانگان هستند نه ايران.

رئيس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران تهديدهاي خود درباره بستن تنگه هرمز را عملياتي خواهد كرد، اظهار داشت: بالاخره تهديدات نظاميان آمريكايي عليه ايران با تهديدهايي از سوي نظاميان ايران پاسخ داده خواهد شد. اما مسأله اصلي اين است كه ايران چندين هزار سال بدون هيچ مشكلي امنيت تنگه هرمز را تأمين كرده و امروز نيز بيش از هر كشور ديگري نسبت به امنيت اين آبراهه حساسيت دارد. چرا كه اين منطقه بخشي از خاك ايران و گذرگاهي مهم براي تجارت و صادرات انرژي است.

احمدي‌نژاد اضافه كرد: ناامني در تنگه هرمز و خليج‌فارس از زماني آغاز شد كه عده‌اي براي حمايت از صدام در برابر ايران به اين منطقه آمدند و اين از نكات جالب شرايط امروز دنياست كه كساني كه خود منشأ ناامني هستند مدعي ايجاد و حفظ امنيت مي‌شوند.

رئيس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه در شرايطي كه شوراي امنيت از حل و فصل در گيري‌ها در سوريه عاجز مانده و فلج شده است، ايران چه راهكاري براي حل اين مشكل دارد، اظهار داشت: سوال اساسي اينجاست كه شوراي امنيت چه زماني فلج نبوده است و در 65 سال گذشته چه كار مفيدي انجام داده است.

احمدي‌نژاد افزود: ساختار شوراي امنيت اجازه نمي‌دهد كه اين سازمان عادلانه تصميم گرفته و عمل كند، اما در مورد سوريه راه حل مشكلات بايد از داخل اين كشور بيرون بيايد و همه بايد كمك كنند تا طرف‌هاي درگير به تفاهم رسيده و مشكلات حل و فصل شوند.

رئيس‌جمهور تصريح كرد: براساس تكليف جنبش عدم تعهد با تلاش ايران به زودي يك گروه تماس براي گفتگو با طرفين درگير در سوريه ايجاد مي‌شود تا مشكلات سريع‌تر حل و فصل شوند و فكر مي‌كنم اولين جلسه اين گروه تماس طي روزهاي آينده در نيويورك تشكيل شود.

وي در پاسخ به سوالي درباره برخي حملات تروريستي عليه مقامات و افراد وابسته به رژيم صهيونيستي در كشورهاي مختلف جهان گفت: موضع جمهوري اسلامي ايران درباره رژيم صهيونيستي كاملاً آشكار و روشن است و ايران اينگونه روش‌ها را از اساس قبول ندارد.

رئيس‌جمهور افزود: ايران هيچ‌گاه رژيم صهيونيستي را به رسميت نشناخته و اين موضوع را به صراحت اعلام مي‌كند و با گروه‌هاي فلسطيني از جمله فتح و حماس نيز رابطه خوبي دارد اما هيچ‌گاه چنين روش‌هايي را عليه هيچ‌كس بكار نخواهد گرفت.

احمدي‌نژاد تصريح كرد: بسيار تأسف‌بار است كه ايران به عنوان يكي از اصلي‌ترين قربانيان ترور، باني و حامي تروريسم نيز معرفي مي‌شود؟ مگر امكان دارد حكومتي را با ترور ثابت كرد.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا پس از پايان دوره رياست جمهوري خود از فرد ديگري براي رسيدن به رياست جمهوري حمايت خواهيد كرد، گفت: نيازي به اين كار نيست، چرا كه مردم ايران خود، صاحب تشخيص هستند و خوب مي‌دانند كه چه كاري انجام دهند و مطمئن هستم انتخاب مردم بهترين بوده و خواهد بود؛ در ايران حاكمان مطيع مردم هستند، نه جلودار مردم.

رئيس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه آيا پس از تحريم نفتي ايران نفت اين كشور زير قيمت جهاني فروخته مي‌شود، اظهار داشت: حجم قراردادهاي نفتي ايران پس از اعمال تحريم‌ها 1.5 برابر شده و امروز ايران ده‌ها نفتكش جديد خريداري كرده تا محموله‌هاي فروخته شده را به كشورهاي خريدار حمل كنند، نكته مهم اين است كه ايران مي‌تواند بدون نفت نيز زندگي كند و از سوي ديگر نفت هم كالايي نيست كه روي دست كسي بماند.

انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار