رئیس جمهور مصر در اظهاراتش در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد: سالها از تلاش فلسطینیان برای بدست آوردن حقوق و کشور خود می‌گذرد ولی تصمیمات سازمان ملل درباره این ملت بی‌فایده بوده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، مرسی در سخنرانی امروز خود در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد: آیا جامعه بین‌المللی می‌تواند عضوی را تحمل کند که حقوق ملت‌ها را نادیده می‌گیرد و به شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی ادامه می‌دهد؟

وی افزود: سالها از تلاش فلسطینیان برای بدست آوردن حقوق و کشور خود می‌گذرد ولی تصمیمات سازمان ملل درباره این ملت بی‌فایده بوده است.

رئیس جمهور مصر که برای نخستین بار در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می کند، افزود:  از شما می‌خواهم تا از تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت کنید. آیا جامعه بین‌المللی می‌تواند عضوی را تحمل کند که حقوق ملت‌ها را نادیده می‌گیرد و به شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی ادامه می‌دهد؟

وی افزود: ما با دخالت خارجی در امور سوریه مخالفیم. باید خشونتها در سوریه متوقف شود و مردم دولت خود را انتخاب کنند. باید از ادامه درگیری در سوریه و بروز جنگ منطقه‌ای جلوگیری کنیم.

وی  در  ادامه تاکید کرد: خاورمیانه دیگر تحمل دخالت خارجی را ندارد. ملت‌های منطقه نمی‌توانند به دولتی که خارج از معاهده NPT قرار دارد و اقدام به تهدید دیگر کشورهای می‌کند، اجازه ادامه فعالیت دهند و باید با این دولت قاطعانه برخورد شود.

مرسی افزود: ساختار کنونی باید اصلاح شود و به هر کشوری در جهان اجازه داده شود تا برای آینده‌ای بهتر در آن ایفای نقش کند. جامعه جهانی تا زمانی که در آن سیاست‌های دوگانه وجود دارد، بحرانی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد:  مصر از حق تمام کشورها برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حمایت می‌کند  و از کشورهای دارای تکنولوژی هسته‌ای می‌خواهد تلاش برای اثبات برنامه صلح‌آمیز خود را افزایش دهند.

وی افزود: حکومت امروز مصر مشروعیت خود را از مردمش گرفته است و بر قانون، دموکراسی، آزادی و احترام به حقوق انسانها استوار است. انقلاب مصر پیامی روشن برای تمام کسانی که منافعی جز منافع ملتشان را دنبال می کنند، داشت.
 
مرسی تاکید کرد: انقلابهای مردمی در کشورهای منطقه ادامه دارد، ما همبستگی خود را با آنان اعلام می کنیم. اما اولویتی که جهان باید مورد توجه قرار دهد وضعیت فلسطین است. سالها است مردم این منطقه از برخورداری از هرگونه حقی محروم هستند، حق تشکیل دولتی مستقل از آنها گرفته شده است و در این میان قطعنامه های سازمان ملل نتوانسته مشکلات مردم فلسطین را حل کرده و به آنها امید بدهد.
 
وی اظهار داشت : تاسف بار است که جامعه جهانی با ایجاد کشوری مستقل برای فلسطینی ها مخالفت می کند، خجالت آور است که شهرک های اسرائیلی در سرزمینهای فلسطینی ساخته می شوند. جامعه جهانی باید به مسئولیت خود در ایجاد صلح و ثبات برای مردم فلسطین عمل کند. ما خواستار حرکت جدی و سریع برای پایان دادن به اشغالگری و ساخت شهرک های اسرائیلی در فلسطین و به ویژه بیت المقدس هستیم.
 
به گفته رئیس جمهوری مصر، این کشور کاملا از هر اقدامی برای پیوستن فلسطین به سازمان ملل حمایت کرده و خواهان حمایت جهانی از این اقدام و ایجاد دولتی مستقل برای فلسطینی ها است، حکومتی که آزادی را برای تمام فلسطینی ها به ارمغان بیاورد.
 
وی در ادامه تاکید کرد : هم اکنون نگرانی های متعددی در جهان وجود دارد. تراژدی خونین سوریه که باید به سرعت متوقف شود، اینکه خونریزی در سوریه شب و روز ادامه دارد قلب هر فردی را به درد می آورد و این مسئله در نشست سال گذشته مکه این موضوع مورد تاکید شرکت کنندگان قرار گرفت.
 
مرسی افزود: مصر با سه کشور دیگر نشستهایی را برای یافتن راهی صلح آمیز برای پایان دادن به وضعیت کنونی سوریه برگزار می کند.


وی اظهار داشت : ما همه مسئول ادامه تراژدی هستیم که در سوریه ادامه دارد. مصر همچنین خود را ملزم به حمایت از تلاشهای اخضر ابراهیمی برای یافتن راه حل پایان دادن به بحران سوریه می داند، راه حلی واحد که به صورت عادلانه به طرفهای درگیر در سوریه اجازه مشارکت در قدرت را بدهد.
 
مرسی ادامه داد: مصر به کارش برای یافتن جایگاه مناسب ملت خود در جامعه جهانی ادامه می دهد و همچنین خواهان پایان کج فهمی ها و سوء تفاهم ها بین کشورهای غربی و اسلامی است. موضوع اختلافات بین دو سودان نگرانی دیگر ما است که خواهان همکاری برادران سودانی خود برای حل این اختلافات هستیم ما دولت سودان جنوبی را به رسمیت شناخته ایم، اما خواهان حل و فصل اختلافات به صورت مسالمت آمیز هستیم.
 
رئیس جمهوری مصر با اشاره به تنشهای موجود در منطقه بر سر برنامه هسته ای ایران یادآور شد: همه کشورها باید به عضویت پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای در بیایند، لازم است تحمل نظر مخالف افزایش یابد و به این نکته توجه شود که همه در برابر حفظ صلح منطقه مسئول هستند.
 
وی افزود: مصر تاکید دارد که تلاشهای بین المللی برای عاری سازی خاورمیانه از سلاح هسته ای باید ادامه یابد و در این میان هیچ استثنایی وجود ندارد. تنها راه برای این کار نیز پاکسازی منطقه و تمام جهان از سلاح هسته ای است.
 
مرسی تاکید کرد: همه کشورهای جهان حق استفاده از انرژی هسته ای در چارچوب ان پی تی را دارند. وی در بخش دیگری از سخنان خود اقدامات موهن به اعتقادات مسلمانان را محکوم کرد و بیان داشت: توهین به مسلمانان غیرقابل قبول است. توهین به رسول بزرگوار اسلام(ص) محکوم است، ما چنین اقدامی را نمی پذیریم و به هیچ کس اجازه چنین کاری نمی دهیم، این کار برخلاف تمام قواعد جهانی است.
رئیس جمهور مصر تاکید کرد: هدف از این کارها ایجاد اسلام هراسی است و برای مقابله با افراط گرایی و سرکوب نژادی و اعتقادی همه کشورها باید همکاری کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار