معاون برون‌مرزي صداو سيماي جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه پرس‌تي‌وي پرچمدار جنبش 99 درصدي است گفت:‌ خبرنگاران مستقيما از سوي رژيم صهيونيستي و آمريكا تهديد به مرگ مي‌شوند که اين امر نشاندهنده اهميت سوريه و تفاوت اين جنگ با جنگ‌هاي قبلي دارد.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، محمد سرافراز معاون برون مرزي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران شب گذشته در گفتگوي ويژه خبري به بررسي ريشه‌هاي خصومت نظام سلطه با رسانه‌هاي مستقل پرداخت.

معاون برون مرزي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به سوال اول مجري برنامه كه از وي در خصوص شهادت خبرنگار پرس‌تي‌وي پرسيد گفت:‌براي دفتر مشترك پر‌س‌تي‌وي و العالم در دمشق و خبرنگاران اين دفتر در روزها‌و ماه‌هاي گذشته پيام‌هاي تهديد‌آميزي از سوي نظام سلطه فرستاده مي‌شد و آنها را به قتل و ترور تهديد مي‌كردند.

سرافراز با اشاره به اينكه خبرنگاران، تصويربرداران در صحنه نبرد مصون هستند و نبايد آنها را به عمد كشت افزود: در حادثه جنگ سوريه به صورت مكرر خبرنگار و مسئول دفتر پرس‌تي‌وي و العالم مورد تهديد قرار مي‌گرفتند.

وي با اشاره به سابقه خدمت مسئول دفتر پرس‌تي‌وي و العالم در طول سالهاي گذشته اظهار داشت:  وي در جريان جنگ 33 روزه اسرائيل عليه لبنان در مناطق بمباران جنگ مشغول اطلاع‌رساني بود.

معاون برون مرزي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران بيان كرد: حسين مرتضوي به عنوان مسئول دفتر العالم و پرس‌تي‌وي ايفاي نقش مي‌كرد به طوري كه به طور مرتب مورد تهديد قرار مي‌گرفت.وي با اينكه مجروح بود مجددا به محل بمبگذاري در دمشق رفت و گلوله‌اي به كشاله رانش اصابت كرد.

وي با بيان اينكه مديرمسئول پرس‌تي‌وي و العالم و مايا ناصر خبرنگاري مسئول و باانگيزه و وظيفه‌شناس بود در خصوص سابقه خدمت مايا ناصر گفت: مايا ناصر خبرنگار پرس‌تي‌وي و مسلط به زبان انگليسي بود كه در صحنه‌هاي جنگ سوريه كار پرخطر اطلاع رساني را انجام مي‌داد و در نهايت در اين راه به شهادت رسيد.

خبرنگاران از سوي رژيم صهيونيستي و آمريكا تهديد به مرگ مي‌شوند


سرافراز با اشاره به اينكه خبرنگاران مستقيما از سوي رژيم صهيونيستي و آمريكا تهديد به مرگ مي شوند افزود: اين امر نشاندهنده اهميت سوريه و تفاوت اين جنگ با جنگ‌هاي قبلي دارد.

دشمن اطلاع‌رساني را مورد هدف قرار داده است


معاون برون مرزي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر اينكه دشمن اطلاع رساني را مورد هدف قرار داده است اظهار داشت: دشمن خبرنگاران و مسئولان اطلاع‌رساني را تهديد به مرگ و يا ترور مي‌كنند.

وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه ريشه اين خصومت‌ها چيست و چرا آنها به صورت هدفمند دست به اينگونه اقدامات مي‌زنند گفت: طي 2 سال گذشته شاهد فشار سنگيني بر روي خبرنگاران پرس‌تي‌وي و العالم بوديم.

سرافراز در ادامه افزود: يكي از تفاوت‌هاي عمده شرايط فعلي با گذشته در حوزه آرايش رسانه‌اي دنيا است.

معاون برون مرزي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه صحنه جنگ آرايش رسانه‌اي آمريكا در جنگ عليه عراق و افغانستان به اين شكل بود كه CNN با شعار جنگ عليه ترور حضور داشت.

وي با بيان اينكه CNN از جنگ عليه افغانستان و عراق حمايت مي‌كرد و در نبرد حضور داشت خاطرنشان ساخت: آنها براي اينكه اين جنگ نامقدس را موجه جلوه كنند در ظاهر از طرف مقابل حمايت مي‌كردند اين در حالي بود كه رسانه پشت سر آنها الجزيره بود.

سرافراز با اشاره به اينكه آمريكا در  جنگ افغانستان و عراق از دو قطب رسانه‌اي كه از نظر ما باطل بود حمايت مي‌كرد گفت:‌ آمريكا در جنگ به گونه‌اي آرايش رسانه‌اي كرده بود كه هر دو طرف يعني صدام و طالبان هر دو در دست خودش بودند.

ايران جريان سوم رسانه‌اي را بوجود آورد


معاون برون مرزي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اينكه در ابتدا ما در حوزه رسانه داراي نقش ضعيفي بوديم اما خوشبختانه به تدريج اين نقش قويتر و پررنگ شد افزود: در جنگ عراق شبكه العالم بوجود آمد و به سرعت مخاطبين فراواني پيدا كرد.

آرايش سياسي آمريكا در جنگ به هم خورده است 


سرافراز در ادامه با بيان اينكه آرايش سياسي آمريكا در جنگ با آمريكا و عراق به هم خورده است بيان كرد: دو قطب جديد رسانه‌اي در صحنه رسانه هاي دنيا در حال شكل‌گيري است.

وي با تاكيد بر اينكه آرايش رسانه‌اي جديدي در حال شكل‌گيري است گفت:‌ بقيه رسانه‌ها بايد تكليف خود را در اين رابطه مشخص كنند كه كجاي اين آرايش قرار دارند.

معاون برون مرزي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران تصريح كرد:‌اين رسانه‌هاي اندك كه حرف متفاوتي دارند تحت فشارهاي مختلف قرار دارند.

سوريه محور آرايش سياسي است


وي با بيان اينكه در اين صحنه محور آرايش سياسي سوريه است افزود: صهيونيست‌ها در دو منطقه فلسطين و لبنان شكست خورده‌اند و آنها عامل شكست خود را كساني مي‌دانند كه در اين صحنه مقاومت مي‌كنند.

به گفته سرافراز صهيونيست ها انتقام دو شكست خود را از سوريه مي‌گيرند.

معاون برون مرزي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان ساخت: اسرائيل، آمريكا، انگليس، فرانسه، تركيه، عربستان و قطر به صورت عملي با سلاح و نيرو وارد جنگ سوريه شده‌اند.

وي در پاسخ به سوال ديگر مجري برنامه كه از وي پرسيد براي پيگيري موضوع جنايت سوريه آيا طرحي وجود دارد كه اقامه دعوي شود گفت: ما از روز  اول به دنبال پيگيري و در حال بررسي موضوع هستيم؛ مثلا دولتي مثل تركيه عملا به پايگاهي براي ارسال سلاح به سوريه براي كشتار تبديل شده و يا اينكه امير قطر در مجمع عمومي سازمان ملل از ايجاد دموكراسي در سوريه سخن مي‌گويد در حالي كه اين فرد اسلحه و پول به سوريه مي‌فرستد و جنگ داخلي ايجاد مي‌كند، پس چگونه مي‌تواند سخن از دموكراسي بگويد.

سرافراز با اشاره به كارنامه امير قطر افزود: وي حتي عليه پدر خود كودتا كرده در حاليكه در كشور خود بويي از دموكراسي وجود ندارد.

معاون برون مرزي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: اين كشورها تيشه به ريشه خود مي‌زنند و با اين اقدامات به خود لطمه وارد مي‌كنند به طور مثال حزب كردستان تركيه كه شاخص آن پ.ك.ك است به آنها لطمه مي‌زند.

به گفته سرافراز راه‌هاي پيگيري اين مسئله را دنبال مي‌كنيم تا آنها را به مجازات خود برسانيم.

وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه بسياري از نيروهاي كنوني را در صحنه تلويزيون مشاهده مي‌كنيم با توجه به محدوديت‌هاي ايجاد شده از چه شيوه‌هايي براي دور زدن محدوديت‌ها بايد استفاده كرد  ادامه داد:‌ آنها محدوديت‌هايي را براي ما ايجاد كردند مثلا در حوزه ماهواره، غرب و آمريكا متاسفانه دو سياست را براي محدوديت رسمي و غيررسمي اعمال مي‌كند.

معاون برون مرزي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اينكه آمريكا و هم‌پيمانانش برخي از شبكه‌هاي ما را از ماهواره قطع  و يا اينكه يكي از شبكه‌هاي ما را در حوزه خاورميانه حذف كرده‌اند گفت: همچنين آنها با فرستادن سيگنال هاي مزاحم بر روي برنامه اي مشخص موجب قطع آن برنامه شده‌اند.

معاون برون‌مرزي صداو سيما با بيان اينكه همچنين آنها بخشي از ماهواره‌‌هايي را كه براي ارتباطات زنده است را قطع كرده‌اند افزود: اخيرا ماهواره آلماني را كه براي پوشش آنها بود را هم نيز از روي سيگنال‌هاي ماهواره حذف كرده‌اند اين در حالي است كه آنها زماني كه شبكه بي‌بي‌سي دچار اختلالاتي شده بود به اتحاديه اروپا رفتند و عليه ايران اقامه دعوي كرده‌اند در حالي كه غرب ده‌ها برابر آن را عليه ما اعمال مي‌كند.

وي اوضاع موجود در اين حوزه را به جنگ پارتيزاني و نابرابر تشبيه كرد و خاطرنشان ساخت: اميدواريم اين انديشه براي خود پايگاه‌هاي متعددي را در جهان به وجود آورد.

سرافراز با اشاره به اينكه در حال حاضر از فضاي مجازي به صورت گسترده استفاده مي‌كنيم گفت: شبكه‌هاي ما در جهان به طرق مختلف همچون موبايل اينترنت، سايت، وبلاگ و پيام‌ها قابل مشاهده و پخش هستند.

معاون برون مرزي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه اروپا و غرب در اين حوزه كه ادعاي حمايت از جريان آزاد اطلاع‌رساني مي‌كنند آيا با خود اروپاييان وارد گفتگو شده‌ايد افزود: ما تصميماتي را در خصوص موسسه رسانه‌اي انگليس گرفته‌ايم به طوري كه آنها به بهانه‌هاي مضحك اقدام به قطع شبكه‌هاي ماهواره‌اي مي‌كنند، بنابراين ما در اين خصوص ساكت نخواهيم بود.

وي در ادامه بيان كرد: در آمريكا اخيرا به صورت آزمايشي در خصوص اين شبكه‌ها در حال امتحان هستيم مثلا در دانشگاه‌هاي آن كشور شبكه را معرفي و در معرض تماشا قرار مي‌دهيم.

پرس‌تي‌وي پرچمدار جريان 99 درصدي است


سرافراز با تاكيد بر اينكه شبكه پرس‌تي‌وي پرچمدار جريان 99 درصدي است اظهار داشت:‌ مردم در ايالت‌هاي مختلف تظاهرات مي‌كنند به طوري كه هيچ شبكه‌اي به آنها نمي‌پردازد در حالي كه پرس‌تي‌وي از بدو ايجاد توانسته براي كساني كه صدايشان به جايي نمي‌رسد برنامه‌هايي را پخش كند و نخبگان و فرهيختگان و... را به خود جلب كند.

معاون برون مرزي صداو سيما در پاسخ به پرسش ديگري افزود:‌نفوذ در جامعه نخبگان غربي منجر به خصومت بيشتر نظام سلطه با اين شبكه‌ها شده است.

وي اظهار داشت: برآوردهاي ما به صورت رسمي و غيررسمي از طريق گزارش‌هاي مختلف اين است كه شبكه پرس‌تي‌وي مخاطبان خاص خود را دارد و اين  مخاطبان در حال افزايش هستند بنابراين اين مسئله منجر به افزايش فشارها از سوي اروپاييان و نظام سلطه شده است.

سرافراز با اشاره به ماجراي هولوكاست افزود: كسي در اروپا حق ندارد در اين باره تحقيق كند زيرا تحقيق در اين خصوص جرم محسوب مي‌شود و فرد خاطي به مجازات عمل مي‌رسد.

معاون برون مرزي صداو سيما با بيان اينكه آمريكا و رژيم صهيونيستي و حتي اروپاييان در هر مسئله‌اي كه منطقه نداشته باشند به مقابله مي‌پردازند خاطرنشان ساخت: آنها به تخريب رسانه‌هاي سوريه پرداختند و سپس به قطع ماهواره و در نهايت به قتل و ترور پرداختند.

وي با بيان اينكه ما از نتيجه كارمان راضي هستيم زيرا اين مسئله از بازخورد مخاطبان مشخص است.

سرافراز در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه شبكه العالم براي عرب‌زبانان و پرس‌تي‌وي براي انگليسي زبان‌ها و شبكه جديد ديگر هيسپن تي وي با مخاطبين ارتباط برقرار كرده افزود: خوشبختانه اين شبكه‌ها و شبكه‌هاي عمومي به تدريج توانسته به شكل‌هاي مختلف وارد سيستم داخلي اين كشورها شود.

معاون برون مرزي صداو سيما با اشاره به اينكه بايد به اسپانيا هم توجه بيشتري شود زيرا اين كشور در آستانه تاريخي از تحولات قرار گرفته است گفت:‌در اسپانيا شاهد بيكاري، فشار بر مردم،‌تعطيلي كارخانه‌ها و حتي تلويزيون هستيم به طوري كه آنها وارد تظاهرات ميليوني شده‌اند و پليس آنها را سركوب مي‌كند.

سرافراز با بيان اينكه خوشبختانه ما توانسته‌ايم در اين كشور نفوذ خوبي داشته باشيم  افزود:‌ اتفاقات متعددي در مناطق مختلف اسپانيا در حال رخ دادن است.

شبكه آي فيلم منحصر به فرد است


وي با بيان اينكه شبكه‌هايي مثل آي‌فيلم منحصر به فرد هستند و به دو زبان عربي و فارسي پخش مي‌شوند گفت:‌شبكه فيلم انگليسي هم در دستور كار ما قرار دارد.

معاون برون مرزي صداو سيما در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه نظام يكسويه رسانه‌اي شكسته شده چه مقدار اين فضا را براي رسانه‌هاي مقاومت در آينده مثبت مي‌بينيد افزود: بيداري اسلامي وارد دومين مرحله تاريخي خود شده؛ در مرحله اول عليه حكومت‌هاي استبدادي و در مرحله دوم عليه نظام سلطه آمريكا.

سرافراز در پايان با اشاره به اينكه در 30 كشور اسلامي و غيراسلامي عليه سفارت آمريكا نسبت به توهين به پيامبر اسلام تظاهرات صورت گرفته خاطر نشان كرد: ما در مرحله دوم انقلاب در بيداري اسلامي پيشگام بوديم.

 انتهاي پيام/

برچسب ها: پرس ، تی ، وی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار