وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: رژیم صهیونیستی باید بدون هیچ‌گونه تاخیری به NPT پیوسته و تمام تاسیسات هسته‌ای خود را تحت نظارت کامل پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمى قرار دهد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در شصت و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد، در اجلاس مقامات عالی‌رتبه در خصوص مقابله با تروریسم هسته‌ای که در مقر سازمان ملل برگزار شد، با توجه به ریاست کشورمان بر جنبش عدم تعهد به نمایندگی از این جنبش سخنرانی کرد.

صالحی در این سخنرانی با تأکيد بر موضع اصولی جنبش عدم تعهد مبنی بر خلع سلاح کامل هسته‌ای به عنوان اصلی‌ترین اولویت، نگرانی این جنبش در خصوص روند کند خلع سلاح بین‌المللی و فقدان پیشرفت در حذف کلی سلاح‌های هسته‌ای از سوی دولت‌های دارنده سلاح هسته‌ای براساس مقررات حقوقی چندجانبه را اعلام کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: جنبش عدم تعهد نسبت به تداوم اقدامات شورای امنیت سازمان ملل متحد که که مصوبات خود را برای همه کشورهای عضو الزام‌آور می‌داند، هشدار می‌دهد. در این رابطه جنبش عدم تعهد بر اهمیت عدم دسترسی بازیگران غیردولتی به سلاح‌های کشتار جمعی تأکید دارد و معتقد است این امر باید در یک روش دسته جمعی توسط مجمع عمومی سازمان ملل و در نظر گرفتن دیدگاه‌های همه کشورهای عضو اجرایی شود.

وی در این رابطه تصریح کرد که جنبش عدم تعهد از همه دولت‌های عضو سازمان ملل می‌خواهد که اقدامات ملی خود را در جهت جلوگیری از دستیابی تروریست‌ها به سلاح‌های کشتار جمعی و یا مواد و فناوری مربوط به این سلاح‌ها تقویت کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: جنبش عدم تعهد بر اصل تخطی‌ناپذیر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید دارد و معتقد است که هرگونه حمله یا تهدید به حمله علیه تاسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز که در حال فعالیت و یا در حال ساخت است نقض فاحش قوانین بین‌المللی اصول و اهداف منشور ملل متحد و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محسوب می‌شود.

صالحی تصریح کرد: جنبش عدم تعهد از دبیرکل سازمان ملل و بانیان قطعنامه سال 1995 در خصوص خاورمیانه می‌خواهد که در مشورت با کشورهای منطقه حداکثر تلاش خود را برای تضمین موفقیت کنفرانسی که قرار است در سال 2012 و با حضور دولت‌های خاورمیانه برگزار شود، به کار گیرد.

وی اضافه کرد: در این کنفرانس موضوع ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی مورد بررسی قرار می‌گیرد و جنبش عدم تعهد تأکید دارد که تاخیر بیشتر در برگزاری این کنفرانس جایز نيست.

وزیر امور خارجه کشورمان به نمایندگی از جنبش عدم تعهد تأکید کرد: رژیم صهیونیستی به عنوان تنها طرفی که در منطقه به پیمان منع و گسترش سلاح‌های هسته‌ای نپیوسته است و حتی قصد خود را برای عدم انجام این کار اعلام نکرده، باید بدون هیچ‌گونه تاخیری به NPT پیوسته و تمام تاسیسات هسته‌ای خود را تحت نظارت کامل پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمى قرار دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان اضافه کرد: جنبش عدم تعهد تأکید دارد که موضوعات هسته‌ای باید از طریق سیاسی و دیپلماتیک حل شود و اقدامات و ابتکارات در این رابطه باید در چارچوب قوانین بین‌المللی کنوانسیون‌های مرتبط و منشور ملل متحد باشد و این اقدامات باید به افزایش صلح و ثبات بین‌المللی کمک کند.

انتهای پیام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار