رئیس جمهور با بیان اینکه در دوره های قبلی حضور در مجمع عمومی سازمان ملل ایرادات و اشکالات نظم حاکم بر جهان تشریح شده بود، اظهار داشت: در سخنرانی امسال در مجمع، ویژگی ها و نحوه استقرار نظم جدید بین المللی تشریح شد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت؛ محمود احمدی نژاد بعد ازظهر روز گذشته (جمعه 7 مهرماه) در بازگشت از سفر به نیویورک به منظور شرکت در شصت و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد درباره دستاوردهای سفرش گفت: سازمان ملل و مجمع عمومی آن مرجع بسیار مهم بین‌المللی و تنها مرجعی است که می‌تواند درباره همه مسائل جهان اظهارنظر کند.

رئیس جمهور حضور ایران در این مرجع بین‌المللی را یک نیاز، ضرورت و وظیفه دانست و افزود: جهانی که امروز در آن قرار داریم در شرایطی قرار دارد که باید از یک دوره تاریخی به دوره‌ای وارد و نظم جدیدی در جهان حاکم شود، دوره ای طولانی سرشار از مصیبت ها سپری شده و در آستانه ورود به این دوره، طبیعی است که ملت ما باید در تبیین نظم جدید و راهبری آن نقش شایسته‌ای ایفا کند و در این مسیر وظیفه خود را انجام دهد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه این سفر فرصت مناسبی برای گفتگو با مسئولان سایر کشورها و طرح دیدگاه‌های ملت ایران درباره وضع جهان بود، اظهار داشت: سفر پرباری داشتم که در آن دو سخنرانی، یکی در نشست حاکمیت قانون درباره همین موضوع که پایه هر نوع اندیشه و ارزشی در جامعه جهانی نحوه اجرا و استقرار قانون است و سخنرانی دیگر در نشست رسمی مجمع عمومی سازمان ملل درباره مسائل روز جهان و نظم جدید بود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد:‌ در خلال این سفر، دوازده گفتگو با رسانه‌های خبری و یک کنفرانس مطبوعاتی نیز برگزار شد. هشت ملاقات سیاسی و پنج دیدار نیز بخش دیگری از برنامه‌های سفر بود که عمده این دیدارها با گروه‌ها و افراد آمریکایی مانند گروه‌های ضدجنگ و یا اندیشمندان و آزاداندیشانی بود که نظرات و افکار جدیدی دارند، بود. ملاقاتی هم با ایرانیان داشتم.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه در مجموع استقبال گسترده‌ای از نوع نگاه و مواضع ملت ایران درباره مسائل جهانی شد، خاطرنشان کرد: شاید علت این استقبال گسترده، احساس خلائی بود که نسبت به مسائل مربوط به نظم آینده در جهان ایجاد شده بود و همه منتظر بودند تا نظر ملت ایران را بشناسند چرا که در سال‌های گذشته مباحثی که از سوی ملت ما مطرح می‌شد درباره نواقص و اشکالات نظم موجود بود، اما درباره نظم جایگزین کمتر گفته شده بود یا اصلا گفته نشده بود و لذا در این سفر تلاش کردیم که درباره نظم آینده جهان بیشتر صحبت و آن را تبیین کنیم که ارائه این نظرات انعکاس وسیعی پیدا کرد و موضوع مباحث و گفتگوهای بسیاری شد.

رئیس جمهور ادامه داد: دلیل برگزاری جلسات دیدار با اندیشمندان و رسانه‌ها آن بود که فضای غالب رسانه‌های دنیا در اختیار گروهی است که نمی‌خواهند سخنان ملت ایران به گوش مردم جهان برسد و لذا از فرصت سفر استفاده کردیم تا با از طریق گفتگوی مستقیم، این پیام را به گوش آنها برسانیم و دیدگاه‌ها را به روشنی تبیین کنیم و به پرسش‌ها پاسخ بدهیم.

احمدی نژاد با بیان اینکه در این سفر دو موضوع خاص پیگیری شد، گفت: موضوع اول پیگیری ایجاد ساختار جدید برای جنبش عدم تعهد بود. این جنبش با وجود عمر طولانی و مواضع و آرمان‌های مثبت و مفیدی که داشته است، همچنان ساختار مناسبی برای پیگیری مواضع خود ندارد. در این سفر تلاش شد زمینه‌های لازم برای پایه‌گذاری ساختار جنبش عدم تعهد و پیگیری‌ آرمان‌های آن انجام شود و با گروه‌ها و مقاماتی نیز در این زمینه صحبت شد و تعدادی از ملاقات‌کنندگان اعلام آمادگی کردند که در این زمینه فعال شوند و قرار شد جلساتی از طرف وزیر امور خارجه برای پیگیری این مساله برگزار شود.

رئیس‌جمهور در توضیحات خود درباره پایه‌گذاری ساختار جدید برای جنبش عدم تعهد افزود: اهداف جنبش عدم تعهد و آرمان‌‌هایی که این جنبش دارد ‌به دلیل فقدان یک ساختار اجرایی پیگیری نشده است و تلاش می‌کنیم حداقل‌هایی در این زمینه طراحی و تبیین شود و ساختار منسجمی بوجود آید که مسئولان این جنبش بتوانند اهداف آن را پیگیری کنند. البته این جنبش دفتری در نیویورک دارد اما این کافی نیست و باید مرکزی بوجود آید که مرکز تلاشها برای تحقق اهداف جنبش باشد. برنامه زمانی برای این اقدامات طراحی و اقدامات در دست پیگیری است و نتایج به اطلاع همگان خواهد رسید.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه سفر پرکاری داشتیم و برای تمام لحظات ما برنامه‌ریزی شده بود و درخواست‌های زیادی برای ملاقات یا مصاحبه به دلیل محدودیت وقت بِي‌پاسخ ماند، اظهار داشت: باید از ملت بزرگ ایران تشکر ویژه داشته باشم و به خادمی چنین ملتی افتخار می‌کنم. امروز هر جا از ملت ایران سخن گفته می شود، همگان با احترام و تکریم از او یاد می کنند و امید دارند این ملت در مسیر تحول بزرگ جایگزینی نظم جدید در جهان نقش تاریخی خود را ایفا کند.

انتهاي پيام/ب2
برچسب ها: مجمع ، سخنرانی ، ملل ، جهان ، نوین ، نظم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار