آیین گرامیداشت میلاد امام رضا(ع) هم‌زمان با رونمایی کتاب«بر آستان رضا» در موزه ملي ملک برگزار شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد و به نقل از ستاد خبري جشن‌هاي ميلاد رضوي، مدیر عامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک بااعلام این مطلب گفت همزمان با دهه کرامت و به مناسبت میلاد موسی‌الرضا(ع)، در قالب چهارمین جشنواره فرهنگی هنری ماه هشتم، پنج نمایشگاه شامل نمایشگاه «سکه‌‌های یادمان زادروز امام رضا(ع)»، «زیورآلات سنتی» با نقوش و نوشته‌های مرتبط با امام رضا(ع)، نمایشگاه عکس «بر آستان رضا» و دو نمایشگاه با عنوان «سی‌مرغ» با موضوع نقش پرندگان در فرهنگ ایرانی اسلامی در موزه ملک برپا شد.

سیدمجتبی حسینی افزود: علاوه بر پنج نمایشگاه برپا شده در موزه ملي ملک، نمایشگاه‌هایی نیز از تصاویر آثار موزه‌ای گنجینه ملک، در کاخ نیاوران، کاخ سعدآباد، بقعه شیخ صفی در اردبیل، عالی ‌قاپو در اصفهان و تکیه معاون‌الملک در کرمانشاه نيز برگزار شد.

وی ادامه داد: انتشار کتاب نفیس «بر آستان رضا» مجموعه‌ای از عکس‌های محمد خوشرو از حرم رضوی با همكاري مؤسسه آفرينش‌هاي هنري آستان قدس رضوي، انتشار کتاب«سیمرغ» مطالعه پرندگان در فرهنگ ایرانی اسلامی و تهیه نرم‌افزاری از فهرست كامل نسخ خطی گنجینه ملک نيز از ديگر برنامه‌هاي اين موسسه در دهه كرامت رضوي بود.

رسول جعفریان، مدیرکتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی نيز در ادامه اين مراسم گفت: یکی از آثار عشق و محبت ایرانیان، در مسیری مشهود است که امام رضا(ع) از آن گذر کرده‌‌ و به خراسان رفته‌‌اند. در این مسیر مکان‌های استراحت و توقف آن حضرت، با کتیبه‌‌ها و یادمان‌هایی مشخص شده و برای همگان، مکان‌هایی مقدس به‌ شمار می‌رود.

وی با تاکید بر این‌که اعراب شیعه نیز در عشق به امام رضا(ع) با شیعیان ایران مشترکند، گفت: اما در ایران، به دلیل تجربه تاریخی و خردگرایی ایرانیان و همچنین علاقه مردم به اخلاق عرفانی، این گرایش بیشتر است و به هر حال ارتباط بین فلسفه و خردگرایی و تشیع، شیعه را برای ایرانیان جذاب کرده است.

جعفريان خاطر نشان کرد: نه‌تنها در فلسفه، بلکه در ادبیات نیز، شعر فارسی به نوعی مدیون فضایل اهل بیت (ع) است و اهل بیت، به ویژه امام رضا(ع) نیز اسوه‌ای بسیار خوب و مظهر اسلام رحمانی است.

مدیر کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اظهار تاسف از بی‌توجهی جامعه به تولید آثار هنری شیعی به زبان روز عنوان كرد: ما در دوران مشروطه در بسیاری زمینه‌ها، از جمله علوم سیاسی، صاحب‌نظر بوده‌ایم و بعد از انقلاب اسلامی نیز به خودمان بازگشتیم و بسیاری از هنرمندانمان به فرهنگ سنتی و ملی وفادارند و لازم است حمایت شوند.

وي با بيان اينكه مسئولان بايد بیشتر به هنر توجه کنند، افزود: سرمایه‌گذاری و حمایت در زمینه هنر، از هر حوزه دیگری بیشتر نمود خواهد داشت.

در پايان اين مراسم علی مشهدی رفیع برای مقاله «بانگ مرغان»، مریم انصاری برای زیورآلات با عنوان «پرندگان در نمادهای سمبلیک»، سیدامین شاه‌رکنی برای نماهنگ با عنوان «سی‌مرغ قدیم، سی هزار مرغ جدید»، مرضیه برکت رضایی برای تصویرسازی «برداشت مفهومی از مهر مادری با استفاده از پرنده» و پری زنگنه برای اثر تصویرگری با عنوان «نقش طاووس و حوا»، به عنوان برگزیدگان این مسابقه معرفی شدند. /س

برچسب ها: امام رضا ، موزه ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.