جبر بازار و صرف ارز در محل غیر ضرور، تلاطم کنونی را ایجاد كرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، عضو هیئت مدیره سندیكای برق ایران، با بیان اینكه كه اگر نرخ ارز دو یا سه سال پیش تغییر می كرد، صنایع با قدرت رقابتی بیشتری توسعه پیدا می كردند و توانایی ارز مورد نیاز خود را داشتند، گفت: در شرایط تلاطم بازار ارز، مهار كردن نرخ ها و گرانی ها كار آسانی نیست.

بیات قیمت نرخ ارز مرجع اعلام شده توسط دولت را 12 هزار و 260 ریال دانست و یادآورشد: این در حالی است كه در حال حاضر، ارز با قیمتی نزدیك به 30 هزار ریال در بازار مبادله می شود.

وی بر لزوم رصد واقع بینانه بازار و برای واقعی كردن قیمت ارز تاكید و تصریح كرد: در صورتی كه اصلاح نرخ ارز قبل یا در حین هدفمند سازی یارانه ها صورت می گرفت، صنعت با رقابت بیشتری فعالیت می كرد و به تبع آن صادرات افزایش می یافت و در نهایت منجر به ورود ارز بیشتری به كشور می شد.

مدیر عامل شركت پارس سوئیچ، گرایش تجار به خرید كالای لوكس و غیر ضروری را موجب خروج ارز از كشور دانست و گفت: این موضوع موجب شد، قیمت كالاهای وارداتی به مراتب كمتر از محصولات داخلی تمام شود و مردم به استفاده از كالاهای خارجی گرایش پیدا كنند.

وی با بیان اینكه گرایش مردم به خرید كالاهای غیر ضرور و لوكس خارجی، موجب افزایش انتظارات مردم از دولت برای فراهم سازی این محصولات می شود، خاطر نشان كرد: مردم باید متوجه باشند، هزینه كرد ارزی كه دولت به تولید كنندگان و تاجران اختصاص می دهد، در محل ضروری و برای خرید كالاهای اولویت دار، می تواند به افزایش ثروت ملی و بهبود كیفیت تولیدات داخلی منجر شود./س

برچسب ها: نرخ ، ارز ، بازار ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.