جوانان تمایلی به یادگیری و انجام مراحل پیچیده فن چاقوسازی سنتی از خود نشان نمی دهند و ترجیح می دهند از روش های مدرن و كم زحمت برای ساخت این هنر دستی ارزشمند بهره ببرند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان رییس اتحادیه صنف چاقوسازان زنجان گفت: هنر ساخت چاقوی زنجان درحال اضمحلال بوده و تنها چند تن از استادكاران قدیمی و جوانان علاقه مند در این هنر باقی مانده اند.

رابط بااشاره به روش های نوین و پرسكاری ساخت چاقو در زنجان افزود: درروش سنتی فلز پس از خروج از كوره چكش كاری، آتش كاری و سوهانكاری و این كار باعث دوام و تیزتر شدن تیغه می شود كه در چاقوهای پرسی این امر صادق نیست.

وی با اشاره به كمبود تنوع در محصولات تولیدی در بازار چاقوی زنجان، ادامه داد:ایجاد تنوع نیاز به نوآوری دارد و ایجاد نوآوری بدون ورود نیروهای جوان و مبتكرامكان پذیر نیست.

رییس اتحادیه صنف چاقوسازان استان زنجان ایجاد تنوع در طرح و مواد مصرفی را منوط به ورود نیروی كارآمد و آموزش دیده دانست و تصریح كرد: پیشتر طی جلساتی مصوب شد كلاسهای آموزشی ساخت چاقوی زنجان برای دانشجویان رشته های فنی توسط دانشگاهها و مراكز فنی و حرفه ای برگزار شود كه در این زمینه رایزنی هایی با استادكاران نیز صورت گرفته است.

رابط با اشاره به روشن نبودن آینده چاقوسازی سنتی خاطرنشان كرد: اگر جوانانترها به این هنر گرایش نشان ندهند این هنراز بین خواهد رفت./س

برچسب ها: جوانان ، تمایل ، چاقو ، سازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.