"عبداللطيف شنر" معاون اسبق رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه از سياستهاي وي در قبال سوريه بشدت انتقاد کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، "عبداللطيف شنر" تصريح کرد  سياستهاي اردوغان در قبال سوريه  انساني و اسلامي نبوده و ملي نيست  و با منافع ملي مان تناقض دارد.
عبداللطيف شنر اين مطلب را در گفتگو با شبکه تلويزيوني کانال هشت ترکيه عنوان کرد و  با اشاره به کشته شدن  نزديک سي هزار زن و مرد و کودک و جوان  و پير در سوريه  طي سال اخير  گفت آيا اين درست و وجداني  است که کشور همسايه مان سوريه را  به اين وضع مبتلا کنيم .
وي با اشاره به اينکه مخالفان رژيم بشار اسد از بيرون حمايت ؛ تجهيز تسليحاتي و هماهنگ  مي شوند گفت  واکنش اردوغان در قبال سوريه  يکطرفه  است در حاليکه در قطعنامه هاي  سازمان ملل بصراحت آمده  که  مخالفان بشار اسد  حقوق بشر را در سوريه نقض کرده اند .
شنر گفت در حاليکه در رسانه هاي  کشورهاي ديگر  به ظلم  گروههاي مخالف در سوريه که اکثرشان خارجي هستند و از بيرون هماهنگ مي شوند  اشاره مي شود اما در ترکيه اينگونه نيست و اصلآ به اين بعد قضيه پرداخته نمي شود .
شنر گفت آقاي اردوغان، کدام  کشور دنيا را سراغ داريد که در آن گروهي با سلاحهاي مدرن و آنچناني دست به اقدامات تروريستي بزنند اما حکومت آن کشور سکوت  کند و چگونه اين انتظار را از سوريه داريد که دست روي دست بگذارد و واکنشي نشان ندهد .
معاون اسبق اردوغان گفت درباره سوريه وظيفه ترکيه اين نيست که از گروههاي مخالف  سوري حمايت نظامي و تسليحاتي کند اما متآسفانه مي بينيم که  ترکيه عاجزانه  به دست و پاي غرب و ناتو افتاده  و از آنان مي خواهد  که در سوريه مداخله نظامي کنند.
شنر با طرح اين سوال که آيا اين انصاف است که نخست وزير کشور مسلمان ترکيه  خواهان مداخله نظامي ناتو و غرب که يک قواي غير مسلم است  در سوريه شود گفت  اما به رغم  بي ميلي و مخالفت غرب و ناتو براي مداخله نظامي عليه سوريه ؛ اردوغان بر اين کار اصرار دارد و در هر مکان و زماني اين موضوع را به زبان مي آورد و احمد داود اوغلو وزير خارجه اش را به اين سو  و آن سو مي فرستد .
عبداللطيف شنر گفت همانگونه که بسياري از رسانه هاي خارجي هم به آن اشاره و تآکيد دارند  متآسفانه ترکيه در موقعيت تجهيز نيروهاي مخالف سوري قرار گرفته و به آنها سلاحهايي مي دهد يا در تامين آن به مخالفان سوري کمک مي کند که حتي پ ک ک هم آن سلاحهاي پيشرفته را ندارد  .
وي با اين هشدار که سلاحهاي مخالفان سوري  روزي بدست پ ک ک خواهد افتاد گفت در حقيقت اردوغان و داود اوغلو  غير مستقيم  پ ک ک  را تجهيز مي کنند .
شنر گفت اگر روزي  يک بالگرد و يا  جنگنده ما بدست پ ک ک  ساقط شد آن روز اين جمله مرا به خاطر بياوريد .
وي با اشاره به اينکه مخالفان سوري منسجم نيستند و از گروههاي متفاوتي تشکيل شده اند گفت پ ک ک هم به اين گروهها نفوذ کرده و در حال انتقال اين سلاحها به نفع خود براي مقابله با ترکيه است .
شنر با اشاره به نشست مکرر اردوغان و  داود اوغلو  با مخالفان سوري که  غير قابل اطمينان هستند  گفت اين منظره  برازنده ترکيه نبوده و به وجهه ترکيه لطمه مي زند .
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار