نخبگان سرمایه جامعه بشری هستند که سطحی بالاتر از اجتماع را می بینند و خودشان نیز باید شرایط را تابع اراده خود کنند.

به گزارش خبرنگارصنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران: دکتر احمدی نژاد در افتتاحیه ششمین همایش ملی نخبگان تصریح کرد: مهمترین موضوع در جامعه بشری صحبت از توانایی های جامعه و فرد و پیدا کردن جایگاه مناسب آن در جامعه و فرد است.

رئیس جمهور به اصل فرصت که برای یک ملت یا جامعه ایجاد می شود اشاره کرد و گفت: در نگاه به یک فرد باید ببینیم سقف پرواز یک انسان کجاست تا کجا می برد و این سقف را چه کسی تعیین میکند.برخی می گویند حکومت، خانواده، شرایط اقتصادی اما نقش تعیین کننده در سطح پرواز را خود انسان بر عهده دارد و فرصت ها و امکانات تابعی از فرد وتصمیمات درونی او هستند.هر اتفاقی که از دورن می افتد در بیرون جلوه می کند و ما آثار آن تصمیمات را در بیرون می بینیم.

دکتر احمدی نژاد تاکید کرد: بهتر است به جای اینکه از فرزندانمان بپرسیم چکاره می شوید بپرسیم باید چه کار کنیم.فرصت عمر یکبار در اختیار انسان قرار می گیرد و قبل تولد و بعد از مرگ دیگر اختیاری در کار نیست.زندگی تنها فرصتی است که می شود انتخاب کرد عمل کرد و به بینهایت رسید.

 ريس جمهور در ادامه داد:مهم نیست چه کاره می شویم مهم این است که می خواهیم چه کار انجام دهیم در واقع سقف پرواز انسان را خودش و اینکه در چه سطحی خود را باور می کند فرصت در اختیارش قرار می گیرد.

ابن سینا نخبه درجه اول جهان که  در بسیاری از مباحث علمی بحث روز است خداوند به انسان فرموده است تجلی من شوید سقف پرواز انسان خود خداست.هنرنخبه بودن این است که فرد خودش را در سطحی ببیند که حرف اول دنیا را بزند بقیه شرایط تابع اراده انسان است.

وی ادامه داد: نخبه کسی است که سطح بالاتری را ازجامعه در نظر بگیرد.من فکر می کنم نخبگان ایرانی این توانایی را دارند که خود را در بالاترین سطح نخبگی جهان قرار دهند در کشور ما باید مدیریت ها به سمت مدیریت نخبگی و سطح بالا حرکت کند.

ايشان تصریح کرد: مراکز علمی ما باید خودشان را درحد مدیریت سطح بالا ببینند. اگر این باور حاکم بود الان می بایست مدیریت نخبگان در تمام بخش های کشور حاکم می بود.همین مساله هم در حوزه های ما موجود است.

وی در همین راستا اعلام کرد: ملت ایران ملت شایسته است که یک تاریخ افتخار را در پشت سر دارد و یک اقیانوس استعداد در درون ملت است.

وی در بخش دیگری اظهار کرد: نخبگان موتور حرکت یک کشور به سمت قله های بلند هستند و این زمانی شکل می گیرد که نخبگان ارزش خودشان را در جامعه پیدا می کنند.

از نظر فرهنگی و روابط اجتماعی باید به سمتی برویم که نخبگی در آن ارزش داشته باشد حتی در خانواده ها باید یک بارو عمومی بوجود بیاید.باید به هر کس که یک قدم جلوتر است کمک کنیم گامی جلوتر بردارد.این فرهنگ باید از خانواده، محله و مدرسه شروع شود و تا بالاترین سطوح جامعه هم باید حمایت شود.

رئیس جمهور به نخبگان ملی قول داد: تحریم ها هیچ فشاری به بودجه نخبگان نمی تواندوارد کنند.

در خاتمه دکتر احمدی نژاد تاکید کرد: نخبگی نباید در یک رشته علمی محصور شود و به موازات آن باید راه برای مدیریت نخبگان در کشور باز شود.اصلا باید مدیریت در دست نخبگان باشد و گرنه فرصت ها سوخت می شود.بنیاد ملی نخبگان باید فصلی را برای حضور نخبگان در مدیریت چه با متون جدید درسی یا تفسیر در دانشگاه هاباز کند.هنر باید این باشد که جامعه با حداکثر سرعت و کمترین هزینه جامعه را به شکوفایی برساند./ع2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار