اهميت دوران کودکي و و نوجو ا ني در شکل گيري شخصيت وتربيت پذيري انسان به اندازه اي است که پيامبر گرامي اسلام (ص) فرموده است: «فراگيري علم در کودکي همچون نقشي است که بر سنگ حک شود.»

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، بچه ها غالبا پندها و تاکيدهاي گفتاري را نمي پذيرند و احساس ناشي از اين تحکم، نامقبول است. اين نوع تربيت که شبيه فرماندهي و فرمانبري است جز خستگي روحي حاصلي ندارد. به عبارت ديگر تعليم و تربيت بدون واسطه ممکن نيست. هنر، ادبيات و بازي يا فعاليت هاي بدني، بهترين واسطه ها براي تعليم و تربيت کودکان هستند و از طريق اين واسطه ها توجه، آشنايي، انس، رغبت، علاقه و عشق پيدا مي کنند تا به عواطف که سرچشمه محبت و ديانت است راه يابند.



امروزه علاوه بر کاربرد هنر در ابعاد مختلف زندگي فردي و اجتماعي، از آن در حوزه هاي مختلف تعليم و تربيت و همچنين هنردرماني که در حوزه بهداشت رواني انسان کاربرد زيادي دارد، استفاده مي کنند. پيام هاي تربيتي اگر با جاذبه هاي هنري و ادبي همراه باشد موفقيت و اثربخشي آن چند برابر مي شود.

بر اين اساس بايد اين واسطه ارزشمند را شناخت. براي اثرگذاري هنر، مربيان بايد با هدفمندي و رعايت ترتيب و توالي آموزشي به سراغ آن بروند. از سوي ديگر تلويزيون هم به عنوان يک ابزار تربيتي نشان داده است که برانگيختن سليقه ها بهتر عمل مي کند. در اينجا بايد از ارتباط تلويزيون با آنچه به عنوان واسطه هاي هنري در تربيت فرزندان هستند استفاده کرد تا راجع به يک برنامه تلويزيوني جالب در حوزه هاي تربيتي کودک و نوجوان بهتر بحث کنيم.

مشاهدات روزمره و صدها بررسي انجام شده، اين واقعيت را تاييد مي کند که مردم نکات بسياري را از رسانه ها مي آموزند. اين موضوع در بين نوجوانان و سنين پايين تر بسيار بيشتر است و لذا اهميت تلويزيون در تبديل شدن به يک پايگاه فرهنگي و تربيتي قوي، غير قابل انکار است.

اگر چه تا قبل از اين هم برنامه هاي زيادي با همين رويکرد در حوزه کودک و نوجوان توليد مي شده است ولي برخي برنامه ها مشخص است که تفاوت هاي بنيادين دارند. هم از نظر ساختاري و اجرايي  و هم از نظر محتوايي و رويکردي. يکي از برنامه هايي که با موضوع نوجوان طي يک ماه گذشته از رسانه ملي پخش مي شود و مصداق عيني همين تفاوت هم هست، برنامه بهار نارنج است .

برنامه اي که از گروه کودک و نوجوان شبکه دو سيما همه روزه عصر ها روي آنتن مي رود و واقعا موفق بوده است. مجموعه تلويزيوني بهار نارنج که در مورد آن صحبت شد، از ابتداي ماه مبارک رمضان از شــبکه 2 سيما پخش آن آغاز شده است. داستان اين مجموعه تلويزيوني که به تهيه کنندگي نويد محمودي در 90 قسـمت 25 دقيقه اي در حــال توليد اسـت در خصوص موضوعات تربيتي مربوط به نوجوانان اسـت که يکي از برگ برنده ها و وجه تمايزات آن، اين است که بسياري از پيام هاي مهم و کليدي اين برنامه در قالب بخش هاي نمايشي طنز ارائه مي شود، که در واقع نمونه اي است از به کار گيري ابزار هنر در تربيت و پرورش نوجوانان.

انتخاب موضوعاتي که در اين برنامه به آن پرداخته مي شود کاملا بر اساس پژوهش ها و نتايج علمي و مطالعاتي دقيق در حوزه مسائل اجتماعي و روانشناسي نوجوانان است. موضوعاتي مانند راستگويي، احترام به بزرگتر، سحرخيزي، غيبت و بدگويي از دوستان و... که عمدتا از دغدغه هاي نوجوانان و درگيري هاي خانواده هاي آنهاست، در اين برنامه به سبکي متفاوت و در قالب داستان هاي کوتاه و ماجراهاي شبه طنز مورد توجه قرار مي گيرد و به نحوي خوب، پيام هاي تربيتي و اخلاقي لازم به مخاطبين عرضه مي گردد.

اين مجموعه تلويزيوني دو مجري دارد که در آغاز برنامه، در ميان بخش هاي مختلف و در پايان مجموعه به اجراي برنامه مي پردازند و به نوعي آنچه گذشت و در واقع تفسير داستان ها و ماجرا هاي پيش آمده را به صورت واضح و شفاف براي مخاطب بازگو مي کنند تا مکمل قسمت هاي داستاني و طنز برنامه باشند.

 زهرا بهروزمنش و نازنين پيرکاري مجريان اين برنامه هستند. اين برنامه جذاب براي نوجوانان از چند بخش اصلي تشکيل شده است؛ بخش «من، بابام و باباش»، يکي از بخش هاي اين برنامه است که سعيد پيردوست، امير زريوند و متين حيدرنيا در آن بازي مي کنند. اين بخش، داستان پسري است که در اتاق پذيرايي خانه خود عکس پدر و پدربزرگ خود را به ديوار زده است و دائما با آن عکس ها صحبت مي کند. پدر و پدربزرگ اين پسر در اين قاب عکس ها زنده مي شوند و با پسر صحبت مي کنند.

« اين ور و اون ور»، عنوان بخش ديگر اين برنامه با بازي نازنين پيرکاري و پريناز چرمچي است. در اين بخش دو دخترخاله نوجوان در دو خانه با دو پنجره مجزا با هم حرف مي زنند و از مسائل و
دغدغه هاي همديگر مي گويند. «من و بابام» نيز بخش ديگري از اين برنامه است که به مسائل و مشکلات نوجوانان با پدرها مي پردازد. به گزارش رسالت، اين بخش توسط پدر و پسري روايت مي شود که در اتاق مجاور کنار هم در حال انجام بارفيکس هستند و هنگام ورزش با هم حرف مي زنند و امير زريوند و متين حيدرنيا اين بخش را اجرا مي کنند.

بهار نارنج بخش ديگري نيز دارد که با فرم گزارش تهيه مي شود که در آن دو نوجوان با دوچرخه دونفره به نقاط مختلف ايران سفر مي کنند و از آنجا گزارش هايي را از بچه ها و شرايط  زندگي آنها به مخاطبان ارائه مي دهند. سبک کاري متفاوت بهار نارنج همراه با قالب فانتزي و تم طنزي که دارد و نيز بازيگري خوب و زيباي هنرپيشه هاي آن، نويدبخش ثبت يک برنامه ماندگار در ذهن نوجوانان ماست و شايد روزگاري در آينده برسد که پدران آينده ما در برنامه هاي درخواستي از خاطرات کودکانه خود تقاضاي بازپخش قسمت هايي از بهار نارنج را که اين روز ها از شبکه دو سيما پخش مي شود، داشته باشند!

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار