گاهی تصور اینکه نسل همه انسان ها به حضرت آدم برمیگردد ،دشواربه نظر میرسد و باور اینکه پدر انسان ها حضرت آدم باشد سخت ،اما براستی آیا نسل همه انسان ها به حضرت آدم برمیگردد!!؟

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛ پاسخی که قرآن مجید به این پرسش داده ، در آیه یک سوره نسا است که می فرماید :
ای مردم نسبت به پروردگارخود بترسید آن خدایی که همه شما را از یک تن آفرید و از آن همسر او راخلق کرد و از آن دو ، مردان و زنان زیادی را برانگیخت...
مراد از نفس واحده در این آیه حضرت آدم و منظور از زوجها حضرت حوا می باشد که پدر و مادر همه انسان ها هستند و مانیز از این نسلیم و جز این دو هیچکسی در انتشار این نسل دخالت نداشته است.(تفسیر المیزان/جلد4/صفحه 142)
اما از برخی آیات قرآن ممکن است  استفاده شود مبنی بر این که پیش از آفرینش حضرت آدم ، انسان هایی هم زندگی میکرده اند.
در آیه 30 سوره بقره آمده است :
و زمانی که پروردگارت به فرشتگان فرمود می خواهم در زمین جانشینی قرار بدهم ، گفتند در زمین کسانی را می گذاری که در آن فساد کنند و خون ها بریزند ؟
فرشته ها میدانستند که انسان موجودی زمینی و مادی است و مرکب از غضب و شهوت است و جهان ماده هم به علت اینکه جهان تزاحم و اصطحکاک است ، انسان ها در زندگی اجتماعی خود دچار درگیری و گاهی خونریزی می شوند و این احتمال هم است که فرشتگان چون انسان های دوره های پیش از حضرت آدم را دیده بودند ازاین رو به خداوند گفتند که در زمین انسانی را می آفرینی که فساد کند!؟(تفسیرالمیزان/جلد1/صفحه 119)
در روایاتی هم اشاره شده به اینکه پیش از انسان کنونی ، انسان هایی در دوره های قبل زیست کرده اند.
امام صادق (ع) فرموده اند : به خدا سوگند ، به طور قطع خداوند هزار هزارجهان و هزار هزارانسان را آفرید در حالیکه تو در آخرین این جهان ها و در جرگه آخرین آدم ها قرار داری.
(الخصال/جلد2/صفحه 652)
امام باقر(ع)می فرمایند : خداوند عزوجل از روزی که زمین را آفریده ،هفت عالم را در آن خلق کرد که هیچ یک از عوالم از نسل ابوالبشر نبوده اند و خدای متعال همه ی آن ها را از پوسته ی روی زمین آفریده و نسلی را بعد از نسل دیگر ایجاد کرده و برای هریک عالمی بعد از عالم دیگر پدید آورد تا در آخر آدم ابوالبشر را بیافرید و ذریه اش را از او منشعب کرد.
(بحارالانوار/جلد 54/صفحه320)
طبق شواهد تاریخی و دینی پیش از آفرینش حضرت آدم (ع) احتمال وجودانسان های دیگری بوده است اما آدم و حوا دو انسانی هستند که ازویژگی عقل و اختیار برخوردار بوده اند و بر این اساس سرسلسله انسان های کنونی هستند ونسل بشرحاضر، به آدم و حوا باز میگردد./س
برچسب ها: انسان ، حضرت آدم ، نسل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۱۶ دی ۱۴۰۰
ما شما را گروه گروه و قبیله قبیله آفریدیم تا یکدیگر را بشناسید
همانا بهترین شما نزد خدا باتقواترین شماست
آیا نمیشه استنباط کرد ک آدم و حوا و قبیله اش , تنها یک گروه بوده اند ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد رسول
۱۲:۲۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۰
خدا فرموده است اولین انسانها آدم و حوا بوده اند..ولی نگفته تنها آدمهای آفریده شده از طرف خدا بوده اند..در نقاط مختلف انسانهای گوناگون با رنگ.چشم.اندام و....مختلف آفرید..
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۴۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
از نظر ژنتیک محال است همه انسانها از یک جد ۷۰۰۰ ساله باشند چون نیاز به نرخ جهش بسیار بالا دارد که محال است
Iran (Islamic Republic of)
سید عرزین
۰۸:۵۴ ۲۱ مهر ۱۳۹۸
اینکه فکر کنیم همه ی انسانهای روی زمین الان همه از نسل حضرت آدم هستند اشتباهه
Iran (Islamic Republic of)
محمد نصر اصفهانی
۱۷:۲۱ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
به نظر من همه انسانهای کره زمین از نثل حضرت آدم و هوا هست چون اگر از تکامل میمونها باشند قاعدتا باید یک انسانی باشد که میمون متولد کند یا بر عکس پس این ادعا اشتباه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۱۳ مهر ۱۳۹۱
بهتر نیست نظرات کارشناسی ارایه شود و داستان تعریف نشود؟

نمیشد گفت فرشتگاه علم غیب دارند؟؟؟؟؟